Kasperina skrev 2014-12-28 12:38:17 följande:
De föräldrar som sätter barnen först fortsätter att umgås under olika former, för barnens skull. Att gå ut och köpa saker till barnen tillsammans är tex något som barnen uppskattar, och som underlättar för föräldrarna då de kan lösa ev ekonomiska frågor direkt. Jul och födelsedagar är också sådana dagar som man gärna umgås för barnens skull och som bonusförälder är det bara att gilla läget.
Jag var själv bomusmamma under en period innan jag fick barn och jag kunde för mitt liv inte begripa varför han skulle hjälpa exet hela tiden.
Som frånskild mamma fattar jag nu. Det handlar inte om exet alls, utan alltid alltid om barnen.
Om exet behöver göra något på sin vecka, så är det bättre för barnen att den andra föräldern kan hjälpa till än att ta in en barnvakt (om det inte finns någon som står barnen nära förstås). Mina föräldrar bort långt bort, och behöver jag hjälp pga sjukdom, läkarbesök, annat som inte går att flytta hur som helst så vänder jag mig alltid till exet i första hand. Hans mamma bor i området så han vänder sig oftast till henne i stället för mig.
Att han tycker det är lite jobbigt att möta dig på stan så där är väl inte så konstigt. Ni ska ju ta det lugnt för barnens skull, så det är klart han får lite svårt med hur han ska reagera när ni plötsligt står öga mot öga så där.
Jag och exet firar inte jul tillsammans, men åker alltid till Gotland några dagar för att fira sonens födelsedag. Vi har varit skilda i tre år.
Jag har barn men delar inte din uppfattning. Skulle välja bort en man som umgicks med exet, skulle själv aldrig heller umgås med mitt ex.
Jag hade en ex svärmor som ringde om allt och inget, precis som exet du beskriver. Det var en stor del i att det tog slut mellan oss, då hon förväntade sig att han skulle släppa allt för att rycka ut och byta glödlampa.
Alla konstallationer som innefattar ett förhållande på tre går bort för mig. Vill helt enkelt inte leva med utomstående som blandar sig i hela tiden.