• EmmaMa­tildaG
    Äldre 30 Dec 00:19
    3638 visningar
    20 svar
    20
    3638

    Roaccutan

    Hej!

    Jag har länge haft bekymmer med acneliknande utslag vilket fått mig att må väldigt dåligt. Jag har i ca 5 månader ätit ett penicillin men det har tyvärr bara gjort att utslagen blivit tusen gånger värre. Innan jag började med penicillinet fick jag acne ofta men hade åtminstone perioder som var helt bra. Under mina 2-3 sista månader med penicillinet blev acnen värre och värre och jag fick som stora bölder under huden som värkte och jag kände mig bara fulare och fulare.

    För 2 veckor sen kom jag till en hudläkare som skulle skriva ut roaccutan. Hon bad mig sluta med mitt nuvarande penicillin så att jag inom en månad kunde börja med det nya.

    När jag slutade med penicillinet tog det var 1 vecka så var bölderna under huden borta. Huden är absolut inte felfri, men ser ändå bättre ut än vad den gjort på länge.

    Jag går nu och tvivlar på om jag ska börja med roaccutan. Jag har läst alla de olika biverkningarna man kan få och känner mig orolig för dom. Samtidigt vill jag inget hellre än att bli fin i ansiktet igen.

    Är det någon här som ätit roaccutan? Är det värt det? Vad för biverkningar har ni fått om ni fått några?

    Eller är det någon som har andra tips jag kan testa innan jag börjar med detta?

    Jag fick dessa svåra utslag efter att jag hade p-stav, och sen dess är min hud förstörd. Jag tog ut den för ca 1 1/2 år sedan och sen dess har jag kämpat för att lyckas bli av med mina alla utslag.

    Snälla, hjälp mig! Ge mig alla råd ni kan komma på. ????

  • Svar på tråden Roaccutan
  • Anonym (Ätit för länge sen)
    Äldre 30 Dec 00:54
    #1

    Kan du kanske slå hudläkaren en signal och berätta att det förbättrats så mycket och undra om hon ändå tycker du ska ta Roaccutan? Om jag förstod rätt skulle du inte heller börja förrän det gått en månad efter du slutat ta penicillinet, så beror väl också på åt vilket håll det går. 

    Som med alla mediciner finns det enorma mängder biverkningar som man kan få, men de flesta får ju dem inte. Ändå är det såklart möjligt att man får av dem. Jag har ätit Roaccutan, men det är 20 år sedan. Torra slemhinnor i näsan fick både min bror och jag av det (grav acne är ofta ärftligt), utöver det brände jag mig lätt i solen trots att jag vanligtvis inte reagerar alls. Andra biverkningar kan jag inte minnas, men det är som sagt mycket länge sedan och det kan tom ha ändrats något i medicinen.


    Det som däremot är mycket viktigt med Roaccutan är som tjej att man inte blir gravid och som kille inte gör någon gravid, eftersom Roaccutan orsakar fosterskador. 


    Om jag var du skulle jag vänta en vecka till (så det gått 3 av 4 veckor) och se hur det ser ut då och ringa läkaren. Att ta Roaccutan "i onödan" är inte så bra, men viktigt också att du inte har stora problem och framför allt att du inte får sådana bölder att det blir ärr. 


    Lycka till!

  • EmmaMa­tildaG
    Äldre 30 Dec 18:58
    #2

    Ja, sen drog det ut väldigt mycket på tiden då jag var tvungen att fixa p-piller innan, och sen har det ju vara jul och sådär nu, så den läkaren var ledig.

    Men så fin min hud är nu har den inte varit på länge, och det känns så skönt. Funderar på om jag kanske inte tålde tetralysal.

    Helst av allt skulle jag vilja slippa ta roaccutan, då jag faktiskt är rädd för bestående biverkningar. Har läst om massa folk som tappat mycket hår och som det aldrig vuxit tillbaka på, folk som fått nuckor rynkor, sen tror hud, självmordstankar, svåra depressioner osv.

    Jag vet att detta kanske inte drabbar alla, men jag vet inte om jag heller är redo att riskera att behöva må fruktansvärt dåligt för att få bort min acne, även om den också får mig att må dåligt.

    Men du verkade ändå reagera rätt bra på roaccutan. Var det värt att äta det? Hur är din hud idag?

  • Anonym (Ätit för länge sen)
    Äldre 30 Dec 21:14
    #3

    Den är tyvärr inte så bra trots att jag är runt 40 år. Jag får fortfarande finnar och då riktigt elaka sådana ibland. Har ätit tetralycal och hudläkaren tyckte Roaccutan kunde vara bra, men vill inte innan det är säkert att jag inte blir gravid ens i misstag. 


    Roaccutanen tog då i gymnasieåldern bort den värsta acnen, men tyvärr fick jag en massa ärr, sk keloidärr som är levande ärr och växer. Ett är fortfarande aktivt efter mer än 20 år och diverse behandlingar, de andra är döda åtm för tillfället. Dessa ärr har jag lyckligtvis bara på ryggen och bröstet, men de två senaste åren har jag fått ett par vanliga ärr i ansiktet och på bröstet. 

    Pappa anser att det var pga Roaccutan vi fick ärr, men det tror jag inte. Brorsans är dessutom inga keloidärr utan helt annorlunda sort (gropar). Jag tror snarare att vi borde börjat med Roaccutan mycket tidigare. Svårt att säga förstås, för man vet ju inte hur det varit om man gjort på annat sätt. 


    Både min bror och jag hade alltså mycket stora och elaka finnar på ryggen. Översta hudlagret försvann ofta så det var öppna sår. Det var alltså ingen vanlig ungdomsacne. 

  • Anonym (finnj­ohan)
    Äldre 30 Dec 21:25
    #4

    Jag led av akne och blev inte av med de värsta besvären förrän runt jag var 24, och gick till hudläkare som skrev ut Roaccutan.
    Jag blev informerad om att huden skulle bli torr så de rekommenderade HTH lotion som var vattenbaserat.
    De biverkningarna jag märkte var torr hud och att jag blödde näsblod lite då och då.

  • Anonym (T)
    Äldre 30 Dec 21:30
    #5

    Jag har ätit det, fick inga biverkningar förutom torr hud. Min hud blev mycket fin under tiden jag åt det men efteråt kom besvären tillbaka igen. Jag har dock inte acne utan rosacea och det blir man inte frisk från.

  • EmmaMa­tildaG
    Äldre 31 Dec 22:40
    #6

    Jag känner mer och mer att jag nog inte ska äta roaccutan. Jag har försökt läsa lite om folk som ätit detta och de flesta verkar få tillbaka sina problem efter ett tag. För mig känns det helt ovärt att äta en stark medicin med hemska biverkningar om det kanske ändå inte hjälper.

    Jag är så himla tveksam. Jag vill helst inte behöva äta detta. Jag har som sagt ätit tetralysal i ca 5 månader men min hud gav verkligen motsatt effekt, och jag trodde det bara skulle bli bättre. Det var en enorm besvikelse och det har varit jobbigt att äta detta utan någon som helst bättring!

    Alla ni som ätit roaccutan, har det varit värt det?

  • EmmaMa­tildaG
    Äldre 31 Dec 23:55
    #7

    Har suttit och läst lite angående p-piller idag. Läste att om man har acnebelägen hud så är Diane ett väldigt bra preventivmedel. Jag fick utskriven yasmin 28 då min barnmorska påstod att det var det bästa. Men sen läste jag biverkningarna och där stod det att man kan få acne av detta preventivmedel. Detta kändes ju inte alls kul. Nu ser min hud ändå hyfsad ut, och nu är jag livrädd att få tillbaka skiten igen. Förstår inte varit inte min barnmorska nämnde diane.

    Någon som ätit yasmin 28? Är det bra? Eller är diane att föredra för mig som har lätt till acne?

  • Anonym (roacc­utan)
    Äldre 1 Jan 00:17
    #9

    Det nya är att man skriver ut roaccutan i låg dos

  • Äldre 1 Jan 00:27
    #11

    Jag har ätit medicinen och när jag slutade så kom acnen tillbaka. Jag mådde riktigt dåligt, torra läppar som sprack och gjorde ont.

    Brände mig i solen. Torr över hela kroppen.

    Men jag hade jätte fin hud.

    Min acne sitter på ryggen.

  • Anonym (finnj­ohan)
    Äldre 1 Jan 08:51
    #13
    EmmaMatildaG skrev 2014-12-31 22:40:58 följande:

    Jag känner mer och mer att jag nog inte ska äta roaccutan. Jag har försökt läsa lite om folk som ätit detta och de flesta verkar få tillbaka sina problem efter ett tag. För mig känns det helt ovärt att äta en stark medicin med hemska biverkningar om det kanske ändå inte hjälper.

    Jag är så himla tveksam. Jag vill helst inte behöva äta detta. Jag har som sagt ätit tetralysal i ca 5 månader men min hud gav verkligen motsatt effekt, och jag trodde det bara skulle bli bättre. Det var en enorm besvikelse och det har varit jobbigt att äta detta utan någon som helst bättring!

    Alla ni som ätit roaccutan, har det varit värt det?


    Jag tyckte det var värt det. Hade knölakne och de värsta problemen försvann. Jag hade fortfarande akne men inte alls i samma utsträckning.
  • EmmaMa­tildaG
    Äldre 3 Jan 08:37
    #14

    Jag fick mycket acne i ansiktet och det började förra året. Gick då och träffade en läkare som skrev ut penicillin. Då blev det ju så mycket värre och acnen jag då fick var inåtväxande. Dom gjorde jätteont, men jag kunde ju aldrig tänka mig att det kom ifrån penicillinet som skulle hjälpa mig att få bort dom.

    Nu när jag har slutat med det så har jag inte några inåtväxande acne kvar. Min hud är knte perfekt men det ser heller inte alls så illa ut som den gjorde när jag åt penicillinet.

    Självklart hade jag velat bli av med alla utslag, för man påverkas ju verkligen av dom.

    Jag ska fundera nån vecka till och sen se hur jag gör. Huden har bara blivit bättre och bättre, och fortsätter det så så vill jag inte ta nån mer medicin.

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 3 Jan 08:48
    #15

    Jag har ätit roaccutan två gånger. En gång som 14-åring och en gång som 26 åring. Det är det bästa jag någonsin har gjort. Hade tidigare ätit tetralysal säkert tjugo gånger. Fick tillslut ulcerös kolit som man kan utveckla efter mkt användning av viss antibiotika.

    Den här typ av akne växer sällan bort på ett sätt man önskar. Jag hade bölder under huden som kunde sitta i evigheter men tur inte så många åt gången. Hade inga problem på bröst eller rygg.

    Jag rekommenderar det starkt trots biverkningarna :)

  • Äldre 3 Jan 08:58
    #16

    Jag har ätit det 2 gånger och har fortfarande akne. Blev bara bättre en kort period av det. Fick inte heller mycket biverkningar men tycker själv inte idag att det var värt det med facit i hand.

    Eftersom du nu tycks bli bättre utan medicinering är min åsikt att du kanske ska vänta lite till? Det är ju på bättringsvägen och huden tar tid för att läka så vänta lite till....Tycker inte man ska äta ett sådant starkt preparat om det verkligen inte är nödvändigt.

  • EmmaMa­tildaG
    Äldre 3 Jan 09:27
    #17

    Det är lite så jag känner. För mig känns det ovärt att börja med den just nu. Jag mår ändå hyfsat bra nu med tanke på min hud. Sminkar jag mig syns det knappt att jag har hudproblem. Det gjorde det absolut när jag gick på penicillinet.

    Dessutom sa min hudläkare till mig att jag inte ska träna under tiden jag äter roaccutan då man ofta får ont i leder eller utvecklar ledvärk om man tränar under tiden man äter medicinen. Träning är någon jag älskar och jag är på gymmet ca 3 dagar i veckan, och jag kan skulle inte vilja sluta gå dit, men enligt min läkare skulle jag absolut inte skulle träna under denna tid :(

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 3 Jan 12:22
    #18
    EmmaMatildaG skrev 2015-01-03 09:27:20 följande:

    Det är lite så jag känner. För mig känns det ovärt att börja med den just nu. Jag mår ändå hyfsat bra nu med tanke på min hud. Sminkar jag mig syns det knappt att jag har hudproblem. Det gjorde det absolut när jag gick på penicillinet.

    Dessutom sa min hudläkare till mig att jag inte ska träna under tiden jag äter roaccutan då man ofta får ont i leder eller utvecklar ledvärk om man tränar under tiden man äter medicinen. Träning är någon jag älskar och jag är på gymmet ca 3 dagar i veckan, och jag kan skulle inte vilja sluta gå dit, men enligt min läkare skulle jag absolut inte skulle träna under denna tid :(


    Det måste alltid kännas värt det :)

    Jag simmade under tiden jag åt medicinen och kunde hålla igång.

    Om du avstår nu så tänk på att man ofta inte startar kurer på sommaren utan endast på vintern om du ångrar dig.

    Tror dessutom att man rekommenderar att man väntar med att skaffa barn ca 1 år efter avslutad kur. Minns inte riktigt. Men kan vara bra att tänka på :)

    Siliconeskin är en ansiktslera som kan köpas på hälsokost för runt 150kr. Den hjälpte mig mkt och var skonsam för huden.

    Roaccutan är stark men den består nästan av rent A-vitamin :)
  • Anonym (najon­)
    Äldre 29 Jan 11:35
    #19
    Hejsan!

    Jag vet hur det känns och har nu startat en blogg där jag skriver om mina acneproblem. Jag har nu fått hjälp med tabletter och har påbörjat en IPL behandling. Bloggen är precis startat men jag kommer inom dom närmsta dagarna fylla på med inlägg där jag gör en uppföljning av alla mina behandlingar. Jag och min hudläkare har satt upp ett "schema" för behandlingar och uppföljningar och det kommer jag skriva om på bloggen. Så om det kan vara till någon hjälp så skroiver jag länken nedan så är mni välkomna att följa min "misär" och kanske se ett hopp ;)
    som sagt så kommer fler inlägg efterhand.

    najon.vimedbarn.se/
  • Anonym (najon­)
    Äldre 30 Jan 18:26
    #20
    Hejsan!

    Jag vet hur det känns och har nu startat en blogg där jag skriver om mina acneproblem. Jag har nu fått hjälp med tabletter och har påbörjat en IPL behandling. Bloggen är precis startat men jag kommer inom dom närmsta dagarna fylla på med inlägg där jag gör en uppföljning av alla mina behandlingar. Jag och min hudläkare har satt upp ett "schema" för behandlingar och uppföljningar och det kommer jag skriva om på bloggen. Så om det kan vara till någon hjälp så skroiver jag länken nedan så är mni välkomna att följa min "misär" och kanske se ett hopp ;)
    som sagt så kommer fler inlägg efterhand.

    najon.vimedbarn.se/
Svar på tråden Roaccutan