• Anonym (adopterad)

    Polsk morfar - livs största kärlek

    Jag har en bekant som är adoptera från Polen som kom hit när han var 2. år gammal. Under hela sitt liv har han hetat ett vanligt svenskt namn. Nu är han 25 år och jag såg på facebook att han bytt efternamn till sitt polska efternamn. Igår postade han en gott nytt år-bild på sig själv och hans 80 åriga polska morfar, där han skrev att hans morfar är hans livs största kärlek och inspiration i livet. Att det inte är konstigt att han blivit som han blivit tack vare hans morfar som är en kopia av honom. Att de båda älskar att träna och att det är honom han har fått allt gott ifrån och att de är så lika. 

    Jag tycker att det är att pissa på sina svenska adoptivföräldrar. Inte att han har sökt upp sin biologiska morfar för det kan man förstå om man vill som adopterad, men att han ser hans polska morfar som sitt livs största kärlek och ger honom cred för allt gott han har blivit. Hans biologiska mamma då som var knepig och söp och så. Hans föräldrar i Sverige då? Hans svenska morfar då? 

    Bara för att han har hittat en biologisk släkting så betyder det precis ALLT eller? Inget till hans svenska föräldrar och morfar. Jag tycker att det är elakt.
  • Svar på tråden Polsk morfar - livs största kärlek
  • Anonym (:))

    Håller med "VaranVecka". Sen tror jag det handlar om en tillfällig "eufori", han har hittat en biologisk släkting och är klart glad för det, då är det lätt att man överdriver en massa i början och är "överkär". Hans svenska adoptivföräldrar som har uppfostrat honom vet nog innerst inne att han har dem att tacka för allt.

  • neverpreggo

    Låter ju som vem som helst som skriver ett glädjeinlägg om vem som helst på Facebook. Sådant skriver folk om allt och alla på Facebook.

  • Anonym (adopterad)

    Jag är adopterad och jag har hittat min biologiska familj, men nej jag skulle inte skriva så. Killen i fråga har ju klippt banden med sin adoptivmamma och har dålig kontakt med sin adoptivpappa. Trist att se att det biologiska enbart har betydelse.

  • neverpreggo

    Fast ärligt talat... du vet inte hur hans förhållanden till familjen ser ut och varför. Det spelar ingen roll om han är adopterad eller inte= det finns inget måste att vara tacksam eller att ens älska sina föräldrar. Ja det kanske låter extremt men att spekulera såhär känns helt onödigt.

  • ajnas

    Varför kan det inte vara sant, bara för att han inte haft kontakt med honom under hela sitt liv? Jag vet inte hur mycket du känner till om hans situation, uppväxt och relationer men jag gissar att du har långt ifrån hela bilden. Jag vet ingenting alls och kan säga att det är väl ingen garanti till att vara en stor kärlek eller inspiration att man vuxit upp med någon som sina föräldrar, lika litet som biologiska band är en garanti. Men tydligen känner han så för sin morfar just nu, och om jag vore du skulle jag fundera på varför det gjorde mig så upprörd.

  • Den vita staden

    Hejja honom!


     Vi  har inte  valt att bli adopterade!


    Anonym (adopterad) skrev 2015-01-13 11:10:54 följande:
    Jag är adopterad och jag har hittat min biologiska familj, men nej jag skulle inte skriva så. Killen i fråga har ju klippt banden med sin adoptivmamma och har dålig kontakt med sin adoptivpappa. Trist att se att det biologiska enbart har betydelse.


    Hur svårt är det att förstå huir viktigt blod är och hur viktigt det är att vara lik någon och släkt på riktigt utan att det är papper och pengar inblandade?


    Jag är som han, överlycklig över att ha hittat min riktiga släkt, min riktiga familj och för att min A-pappa dessutom följde med för att möta min riktiga familj.


    Tack och lov  att han var vettigare än du Ts!

  • Mrs Moneybags

    Han är ju bara 25 år gammal och söker fortfarande sig själv. För någon som är adopterad kan en biologisk släkting vara oerhört rolig att träffa och prata med i perioder. Min mamma är adopterad och var precis i den åldern när hon träffade sin biologiska mamma. Intresset avtog dock, det verkliga livet finns ju här och nu med familjen man vuxit upp med. Visst hör hon av sig till sin bio-mamma då och då, men det finns inget större intresse än så.

    Det finns ett "sår" hos både den som lämnat och den som blivit övergiven i många fall och det kan vara läkande att träffas och försöka lappa ihop det såret. 

    Det betyder inte att man inte älskar sina adoptivföräldrar. 

  • telly

    ... Han kan ju fortfarande påverkats av sin morfar genom generna. Tex att de är lika pga släktskap och inte av att umgåtts.

  • Den vita staden
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-09 12:36:36 följande:
    Han är ju bara 25 år gammal och söker fortfarande sig själv. För någon som är adopterad kan en biologisk släkting vara oerhört rolig att träffa och prata med i perioder. Min mamma är adopterad och var precis i den åldern när hon träffade sin biologiska mamma. Intresset avtog dock, det verkliga livet finns ju här och nu med familjen man vuxit upp med. Visst hör hon av sig till sin bio-mamma då och då, men det finns inget större intresse än så.

    Det finns ett "sår" hos både den som lämnat och den som blivit övergiven i många fall och det kan vara läkande att träffas och försöka lappa ihop det såret. 

    Det betyder inte att man inte älskar sina adoptivföräldrar. 
    Precis! Jag älskar min pappa oändligt <3
  • Anonym (adopterad)

    Killen är en player och har aldrig varit nära hans svenska mamma. Han älskar inte sina adoptivföräldrar. I hans fall är det solklart.

Svar på tråden Polsk morfar - livs största kärlek