• Whywonder75

    Varför väljer tjejer med annan etnisk bakgrund än svensk i större grad killar efter kultur istället för kärlek?

    Jag är en kille i 40 års åldern som haft förhållande i tonåren med en tjej från Mellanöstern. Vi är båda jämngamla och kan väl säga att det var väldigt seriöst mellan oss. Ser det som min första riktiga kärlek livet.

    I vår stad så kände nästan alla varandra, på den tiden så var det tabu för en tjej från den kulturen att var tillsammans med en utomstående, så vi fick smyga med det, inte ens våra kompisar visste. Rädslan från fanns alltid där att någon släkting skulle få reda på det, vilket var nog värst för hennes skull.

    Idag är Sverige och min stad en mycket mångkulturell stad, det finns en annan acceptans och en hel del svenska killar gifter sig med tjejer från andra länder och då menar jag inte bara importerade från Asien osv.

    Det jag dock har märkt att många av de tjejer som jag växte upp med som valde att gifta sig med landsmän nu är skilda eller lever ett liv där deras män är notoriskt otrogna eller har någon form av missbruk. Visst de kanske har det ekonomiskt bra ställt men lever en lögn där halva staden vet vad som händer egentligen.

    De mest tragiska fallen är när barnen hamnar i kläm i dessa dysfunktionella familjer, i bästa fall så är barnen köpta till tystnad då de har mer än något barn behöver egentligen tex nyaste kläderna eller telefonen. I värsta fall hamnar de på gatan och blir grogrunden för nästa generations drägg.

    Det finns också tvärtom där killarna har blivit bedragna eller att tjejerna levt ett dubbelt liv. Så jag menar inte att det enbart är killarna det är fel på utan hur det går till när man väljer.

    Jag ser unga som gifter sig 20-22 år gamla utan att egentligen känna varandra. Man snackar om 1-års trolovning men hur bra lär man känna varandra då man bara träffas i grupp eller inte får bo med varandra? Hur vet man om man gillar samma sak när det gäller sex tex? Eller får man ta den man får? Man får lära sig säger en del som jag känner,

    Hur vet jag då detta, jo jag ser det med egna ögon.De flesta av mina polare tillhör denna kultur och Min tonårskärlek lever ett sådant liv.
     
    Det är kanske idag mycket lättare för en kille i denna kulturen att gå mot tradition och kultur men det är fortfarande väldigt svårt för en tjej att göra detta!

    Min fråga är:
    Till er kvinnor som lever ett sånt liv: Varför gör/gjorde ni så mot er själva?

  • Svar på tråden Varför väljer tjejer med annan etnisk bakgrund än svensk i större grad killar efter kultur istället för kärlek?
  • umm abdilleh

    Vet inte om jag ger dig svaret du frågar efter men jag och min man gifte oss dagen efter vi träffade varandra. Innan dess hade vi sett varandra på kort. Pratat i tel, msn och totalt kännt varandra i två veckor. Men under den korta tiden pratade vi om precis allt. Stora viktiga frågor. Vi är båda muslimer men inte från samma land. Idag har vi varit gifta i sex år och har tre barn och är mycket lyckliga. Mitt svar är. Det funkar om man " vågar" prata om precis allt viktigt innan så man vet att man är överens. De kvinnor jag känner som inte frågat allt utan tänkt det löser sig. Har skiljt sig efter första barnet fötts eller är fortforande gifta men mycket olyckliga då mannen och kvinnan är för olika och inte passar ihop

  • Armageddon

    För att männen ifrån andra kulturer generellt inte accepterar att deras kvinnor beblanda sig med män utanför den egna kulturen.

  • Whywonder75
    umm abdilleh skrev 2015-01-01 23:46:22 följande:

    Vet inte om jag ger dig svaret du frågar efter men jag och min man gifte oss dagen efter vi träffade varandra. Innan dess hade vi sett varandra på kort. Pratat i tel, msn och totalt kännt varandra i två veckor. Men under den korta tiden pratade vi om precis allt. Stora viktiga frågor. Vi är båda muslimer men inte från samma land. Idag har vi varit gifta i sex år och har tre barn och är mycket lyckliga. Mitt svar är. Det funkar om man " vågar" prata om precis allt viktigt innan så man vet att man är överens. De kvinnor jag känner som inte frågat allt utan tänkt det löser sig. Har skiljt sig efter första barnet fötts eller är fortforande gifta men mycket olyckliga då mannen och kvinnan är för olika och inte passar ihop


    Ja du skrev i princip allt som jag sa. Du lärde dig att "älska" det som erbjöds dig och de som inte gjorde lever så som jag beskrev.

    Så svar nej du gav mig inte något svar på Varför man accepterar det? 
  • Whywonder75
    Armageddon skrev 2015-01-02 19:12:00 följande:

    För att männen ifrån andra kulturer generellt inte accepterar att deras kvinnor beblanda sig med män utanför den egna kulturen.


    Jo det är väl det jag menade med det jag nämnde i texten. Kanske man inte ser nåt annat val då. det kanske är svaret.
  • Whywonder75
    Whywonder75 skrev 2015-01-02 21:02:34 följande:
    Jo det är väl det jag menade med det jag nämnde i texten. Kanske man inte ser nåt annat val då. det kanske är svaret.
    Fast egentligen så får de ju inte ens välja inom sin egen kultur heller bevisligen. Så varför väljer man inte själv inom den egna ens då? 
  • Whywonder75
    Whywonder75 skrev 2015-01-02 21:02:34 följande:
    Jo det är väl det jag menade med det jag nämnde i texten. Kanske man inte ser nåt annat val då. det kanske är svaret.
    Fast egentligen så får de ju inte ens välja inom sin egen kultur heller bevisligen. Så varför väljer man inte själv inom den egna ens då? 
  • Anonym (100000)

    Är det inte mest europiska invandrartjejer som vill träffa svenska killar 

  • Anonym (Tror)

    Jag tror att det beror att de vet vad de får. Alltså att de gifter sig i något som redan är typ bekant för dem. Och att familjer oftast är inblandade och alla känner varandra och lättare att föra vidare sin kultur och sitt språk och värderingar vidare till barn.

  • Anonym (Leilatjejen)

    Hej, jag tror att det finns en massa olika förklaringar och livsöden men såhär var det för mig. Jag har alltid vetat att jag förväntas gifta mig men ngn från samma etniska bakgrund. Träffade min make tre ggr och sen gifte vi oss. Vi var väldigt unga och hade jag gift mig med en svensk hade jag blivit utstött och fått kapa kontakt med familj och vänner. Det vågade jag inte då: min familj var väldigt viktig för mig och alla mina vänner var kusiner /sysslingar. De hade inte misshandlat mig eller dödat mig men hotet om ensamhet var nog. Efter 20 års olyckligt äktenskap lämnade jag min man. Hoppas nu på en nystart ... få se om livet har ngt att erbjuda mig :)

Svar på tråden Varför väljer tjejer med annan etnisk bakgrund än svensk i större grad killar efter kultur istället för kärlek?