Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

    Bilen dör under färd.

    Bilen går som en klocka för att sen helt plötsligt bara dö. Varningslampan för belysning, batteri och olja börjar lysa. Styrservon funkar inte men bilen fortsätter rulla i låg hastighet. Det går inte gasa till högre hastighet. 


    Stänger man av motorn så är den sen lite seg på att hoppa igång. Går sen nästan som vanligt förutom ett skumt knäppande ljud. Inga varningslampor. Dör på samma sätt efter några minuter. 


    Tre stopp blev det totalt men jag kom hem. När jag klev ur bilen så tyckte jag den luktade lite som bränt gummi eller liknande. 


    Vad hände? Och hur fixar jag det. Har gått som en klockan innan. Jag hade kört i strax under en timme när detta hände, mest på landsväg.


    Mazda 323 (92:a)


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Bilen dör under färd.
  • Dr Mupp

    Nu startar inte bilen alls. Inte ens med startkablar. Skrikandes


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

    Felet är troligtvis en ispropp. För när det blev mildväder så kunde bilen starta utan problem och köra som vanligt. Blev lite för varm i motorn och kylvätskan cirkulerade inte riktigt som den skulle verkade det som vilket tyder på att isproppen inte släppt helt utan bara smällt lite. Dagen efter när det blev kallare igen så startar inte bilen.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

    Enkelt ska det inte vara. 


    Vid plusgrader så startar bilen, men blir överhettad och dör sen under färd.


    Vid minusgrader så står blien bara och hackar vid startförsök. Och så snackar vi strax under nollan. 


    Lampor, fläktar, mm fungerar. Dock ingen värme i bilen. Kylarvätskan försvinner nånstans men tydligen inte dit den ska. Oljan ser fin ut. Tändstiften ser fina ut och kablarna är nyligen bytta (troligtvis för de ser nya ut). Batteriet har fått ny vätska. Självklart finns det bensin i bilen. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

    Vi har bytt termostat, rotor och fördelarlock. Alla de var slitna. Startar inte fortfarande. Senaste budet är relät till bränslepumpen. Så den ska bytas på måndag. 


    Jag har kommit fram till att jag inte tycker om den här bilen. Den borde råka ut för en olycka involverande öppen eld. 


    Generatorn är ok, liksom alla sladdar och slangar. Inget läkage av kylarvätska heller. Nu vet vi ju som sagt inte om kylningen fungerar efter termostatbyte eftersom bilhelvetet inte startar. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Amandha skrev 2015-02-23 21:36:48 följande:

    Precis sådär gjorde min bil oxå....inte för att skrämma dig men....det var en ispropp som jag inte upptäckte i tid, och som sedan resulterade i att topplocket gick...adjöss och godbye med den bilen. Jag är dålig på bilar...tänkte mest dela med mig av MIN erfarenhet...det behöver ju inte innebära att du har samma dilemma....


    Topplocket är ok. Och efter att ha bytt bränslefilter så funkar bilen som den ska
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Bilen dör under färd.