• Eir

Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.

Vi har religionsfrihet här i Sverige. Låter fint tycker jag. Men vad innebär det egentligen? Jag anser att det gemensamma samhällsutrymmet som vi alla delar ska i möjligaste mån vara fritt från religiösa påtryckningar. Vad menar jag med det! Jag vill INTEanpassa mig till religiösa påhitt.
    * Religiösa byggnader: Kyrkor, synagoger, moskeér etc ska då få finnas. Det ska däremot INTE vara tillåtet med ljudliga utrop/klockringningar etc till dessa religiösa församlingar. Det finns i dagens samhälle teknik för att vända sig direkt till de som vill höra/komma till gudstjänster/bönestunder.
    * Religiösa församlingar ska följa de jämställdhetsplaner dvs inte särskilja på män, kvinnor, hen. Alla religiösa församlingar SKA ha både manliga/kvinnliga ledare som ska kunna leda gudstjänster/bönestunder etc med alla i församlingens medlemmar.
    * Alla religiösa församlingar ska ha ett grundligt genusarbete och främja implementering  av HBTQ-frågor i sina stadgar.
    * Religion är ett eget privata livsval och ska inte inkräkta på vårt gemensamma samhällsrum. Dvs vill en religiös människa klä sig på ett visst sätt och det inte är förenligt med arbetslivets krav/normer så får den religiöse anpassa sig och ha sin religiösa klädsel på sin fritid.
    * Avskaffa religiösa friskolor. Barn har rätt till att få en utbildning som är fri från religiösa påtryckningar. Så vad innebär egen nu när Barnkonventionen införs???

Om samhället ska fortsätta anpassa sig till omoderna, otidsenliga religiösa påhitt så kommer det att bli absurda situationer.

Vem som helst kan ju få en "Uppenbarelse" och grunda en ny religion. Det står på Kammarkollegiet hur det går till.  Kanske du får en uppenbarelse att man måste 3 gånger om dagen måste visa sitt könsorgan i 3 sekunder oavsett vad du är...???  Det måste då bli tillåtet om det är en registrerad religion eller..????

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund

Vad blir nästa steg Pastarastasafari... människor går omkring med durkslag på huvudet?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Vi lever i en totalt snurrig värld där vetenskap måste stå tillbaka för fantasiprodukter i gamla böcker.

När kommer barnet som skriker "Han har ju inga kläder på sig"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Kämpa för det sekulära samhället ! Det håller på att gå förlorat.

Är du med?

Ska vi grunda en "religion"  Sekularismen...:..????

• Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 16:05:35 följande:

Jag förstår inte dina paralleller till det jag skrev om. Vad är det du menar?

Att det är ok att "ditt barn" skadas under tiden pga att det är för lite personal då en gått in för att  kunna kommunicera med en religiös person?

Låter lite långsökt det där. Jag tror sannolikheten är högre att mitt barn skadas av en hund. Förbjud hundar - jag kommer känna mig betydligt tryggare än om kvinnan du nämner inte får bära niqab. Asså, på riktigt.

Och bilar, glöm inte förbjuda bilar oclså.
  • Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 16:18:19 följande:
    Låter lite långsökt det där. Jag tror sannolikheten är högre att mitt barn skadas av en hund. Förbjud hundar - jag kommer känna mig betydligt tryggare än om kvinnan du nämner inte får bära niqab. Asså, på riktigt.

Och bilar, glöm inte förbjuda bilar oclså.
    Jag tror vi  pratar om olika saker, varken hundar, bilar, hånglade eller vad du nu talar om, är religiösa påhitt.

• Dr Nail

[quote=74633698][quote-nick]Eir skrev 2015-01-06 16:53:42 följande:[/quote-nick]Jag tror vi  pratar om olika saker, varken hundar, bilar, hånglade eller vad du nu talar om, är religiösa påhitt.

Nope :) Vi pratar om exakt samma saker. I grund och botten dvs. Du kommer med dina förslag på saker att förbjuda, sen kommer jag med mina förslag på saker att förbjuda, PÅ SAMMA GRUNDER. Eller får jag inte göra det? Taliban!! :D Förbjud!!!! :DDDDDD

• oOHalalOo
    Eir skrev 2015-01-06 12:45:08 följande:
    Det här med tolerans är ett intressant ämne. Du kanske kan få förklara för mig då varför jag måste acceptera detta påhitt med klockringningar från Kyrkor/böneutrop från Moské etc. Varför är dessa religiösa församlingar inte toleranta mot oss som inte vill lyssna på detta? Det finns modern teknik som gör att man kan kalla till gudstjänst/bönestund t ex via sms/mail till dom som vill gå dit.
    * Och klädsel, jag ha inga problem med hur folk klär sig så länge det inte inkräktar på den allmänna säkerheten dvs maskering samt att ens privata klädsel inte ska inkräkta på arbetslivet/säkerhet/hygien etc. Hur lätt är det identifiera någon som har ansiktet täckt? Ja, jag vet att andelen som bär niqab/burka procentuellt inte är så stort det är mer det lagliga i det hela som jag är ute efter. Eftersom det inte finns några hinder att vem som helst grundar en religion så kan då t ex AIK fotbollslag eller någon annan förening ha det som religiöst påbud att ha ansiktet täckt under då t ex fotbollsmatcher etc. Och hur rättssäkert är det?

Får vem som helst hitta på nästan vad som helst i religionens namn?
    Du borde acceptera att vårt samhälle ser ut som det gör, om du vill leva i det. Alla tycker absolut inte samma, vi har dessutom olika åsikter, olika preferenser, olika ...osv. Ändå så fungerar det så länge inte någon anser att de ska ha beslutsrätten att avgöra om någon annan exempelvis vill ha ett durkslag på huvudet och säger att det inte går för sig. Då har vi fått problem.

Så det är upp till dig i slutändan om du tycker vad som är viktigare; är det att respektera andra och deras val eller är det att gå och sura för att inte alla håller med dig?

Det fungerar väl ungefär så här i  vårt samhälle. Om du är missnöjd med något, vänd dig till den det gäller, kanske din granne som festar nätterna igenom. Gäller det att butiker inte har öppet när du anser dig kunna handla, ta det till rätt mottagare. Det är så det fungerar.

Därtill, bor man i ett samhälle som då självfallet består av många andra än en själv, så borde det vara uppenbart att allt inte alltid går på rullande räls. Men man måste också tolerera och acceptera varandras olikheter och intressen. Alla som finns i samhället har sin beskärda del av det och det man inte personligen tycker om, kan man försöka undvika. Du störs av kyrkklockor, tips, bo inte nära en kyrka. Så du kan faktiskt underlätta för dig själv genom de val du gör bara du anstränger dig lite. Men att mena att alla måste dansa efter samma pipa som du gör, nej så fungerar det inte.

Nej just det de som bär niqab lär knappast vara fler än de som kör MC och som helt täcker sig och kanske kör över någon och så kan de inte identifieras. Det är rätt allvarliga saker vi talar om här. 

Du svarade aldrig på frågan jag ställde om vad du har att göra med om någon vill gå omkring med ett durkslag på sitt huvud?

• oOHalalOo

Eir

Om du arbetar på en förskola så borde du också veta att du har ett ansvar att föra en dialog med föräldrarna. Lösa problem som uppstår, informera och informera igen. Jag förstår inte hur du menar att en situation som du har på din arbetsplats löses genom att du här skriver om en av föräldrarna som gör si och så och en kollega som har det si och så. Det här är något som du och dina kollegor och förskolechefen är skyldiga att lösa. A och O är barnens säkerhet. Men föräldrarna ska informeras om vad som gäller och hur man bäst löser problem av olika slag som uppstår. Alltid med barnens väl och ve som prio nr. 1.

Varför känns det inte som det är det här du egentligen är bekymrad över eftersom du flera gånger i inlägg upprepat 'religiöst påhitt'. Det spelar väl ingen roll vilka situationer som uppstår på förskolan, för problem uppstår alltid på en arbetsplats - men poängen är ju att man tar sitt ansvar och gör det bästa för att lösa situationen. Dialog och kommunikation får jag nog rekommendera, har jag gjort till leda snart tycker jag men det borde vara en självklarhet för de flesta.

• Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 17:29:09 följande:

[quote=74633698][quote-nick]Eir skrev 2015-01-06 16:53:42 följande:[/quote-nick]Jag tror vi  pratar om olika saker, varken hundar, bilar, hånglade eller vad du nu talar om, är religiösa påhitt.

Nope :) Vi pratar om exakt samma saker. I grund och botten dvs. Du kommer med dina förslag på saker att förbjuda, sen kommer jag med mina förslag på saker att förbjuda, PÅ SAMMA GRUNDER. Eller får jag inte göra det? Taliban!! :D Förbjud!!!! :DDDDDD

Jag pratar om beteenden, du pratar om ting vilket är två skilda saker.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 18:48:11 följande:
    Jag pratar om beteenden, du pratar om ting vilket är två skilda saker.
    Att skjuta nyårsraketer är väl ett beteende. Ett i Sverige betydligt mer utbrett sådant än böneutrop...och för många betydligt mer störande, är jag säker på. Inte för mig dock, jag bryr mig inte. Men för många.
  • Eir
    oOHalalOo skrev 2015-01-06 18:06:46 följande:
    Du borde acceptera att vårt samhälle ser ut som det gör, om du vill leva i det. Alla tycker absolut inte samma, vi har dessutom olika åsikter, olika preferenser, olika ...osv. Ändå så fungerar det så länge inte någon anser att de ska ha beslutsrätten att avgöra om någon annan exempelvis vill ha ett durkslag på huvudet och säger att det inte går för sig. Då har vi fått problem.

Så det är upp till dig i slutändan om du tycker vad som är viktigare; är det att respektera andra och deras val eller är det att gå och sura för att inte alla håller med dig?

Det fungerar väl ungefär så här i  vårt samhälle. Om du är missnöjd med något, vänd dig till den det gäller, kanske din granne som festar nätterna igenom. Gäller det att butiker inte har öppet när du anser dig kunna handla, ta det till rätt mottagare. Det är så det fungerar.

Därtill, bor man i ett samhälle som då självfallet består av många andra än en själv, så borde det vara uppenbart att allt inte alltid går på rullande räls. Men man måste också tolerera och acceptera varandras olikheter och intressen. Alla som finns i samhället har sin beskärda del av det och det man inte personligen tycker om, kan man försöka undvika. Du störs av kyrkklockor, tips, bo inte nära en kyrka. Så du kan faktiskt underlätta för dig själv genom de val du gör bara du anstränger dig lite. Men att mena att alla måste dansa efter samma pipa som du gör, nej så fungerar det inte.

Nej just det de som bär niqab lär knappast vara fler än de som kör MC och som helt täcker sig och kanske kör över någon och så kan de inte identifieras. Det är rätt allvarliga saker vi talar om här. 

Du svarade aldrig på frågan jag ställde om vad du har att göra med om någon vill gå omkring med ett durkslag på sitt huvud?
    Ja, jag är missnöjd med hur vårt samhälle utvecklas i en riktning utan att reflektera vilka konsekvenser det får och vilket "pris" det får. Religionens påverkan börjar bli absurd. Och genom att debattera här så kanske det får fler människor att tänka till.

Jag har INGA problem med att acceptera olika kulturer, religioner, klädsel så länge det inte kräver att jag måste anpassa mig. Människor får gärna ha durkslag på huvudet, gå nakna etc av religiösa skäl så länge man inte KRÄVER att göra det i alla sammanhang (privat/yrkesliv). Om man inte får det så blir man kränkt och diskriminerad. Är det svar på din fråga?

Kan du då svara på mina frågor? "Det här med tolerans är ett intressant ämne. Du kanske kan få förklara för mig då varför jag måste acceptera detta påhitt med klockringningar från Kyrkor/böneutrop från Moské etc. Varför är dessa religiösa församlingar inte toleranta mot oss som inte vill lyssna på detta? Det finns modern teknik som gör att man kan kalla till gudstjänst/bönestund t ex via sms/mail till dom som vill gå dit."   samt  "Får vem som helst hitta på nästan vad som helst i religionens namn?
  • Eir
    oOHalalOo skrev 2015-01-06 18:29:21 följande:

Eir

Om du arbetar på en förskola så borde du också veta att du har ett ansvar att föra en dialog med föräldrarna. Lösa problem som uppstår, informera och informera igen. Jag förstår inte hur du menar att en situation som du har på din arbetsplats löses genom att du här skriver om en av föräldrarna som gör si och så och en kollega som har det si och så. Det här är något som du och dina kollegor och förskolechefen är skyldiga att lösa. A och O är barnens säkerhet. Men föräldrarna ska informeras om vad som gäller och hur man bäst löser problem av olika slag som uppstår. Alltid med barnens väl och ve som prio nr. 1.

Varför känns det inte som det är det här du egentligen är bekymrad över eftersom du flera gånger i inlägg upprepat 'religiöst påhitt'. Det spelar väl ingen roll vilka situationer som uppstår på förskolan, för problem uppstår alltid på en arbetsplats - men poängen är ju att man tar sitt ansvar och gör det bästa för att lösa situationen. Dialog och kommunikation får jag nog rekommendera, har jag gjort till leda snart tycker jag men det borde vara en självklarhet för de flesta.

Självklart så har vi (arbetslag/rektor) dialog med föräldrarna och deras tolkning av sin religion är så här. Och vi är ett serviceyrke, föräldrar har rätt till information vid hämtningar. Dessa situationer händer inte så ofta ca 1g/veckan men som sagt det uppstår. Nu finns det inga regler som säger hur många barn varje person ska ansvara för, så ser verkligheten ut. Det är bara hoppas på det bästa att inget händer Och skulle något hända får man väl hoppas att de andra föräldrarna har förståelse för situationen. Det finns inga extra resurser att sätta in i sådana här situationer.
  • Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 19:02:04 följande:
    Att skjuta nyårsraketer är väl ett beteende. Ett i Sverige betydligt mer utbrett sådant än böneutrop...och för många betydligt mer störande, är jag säker på. Inte för mig dock, jag bryr mig inte. Men för många.
    Att skjuta nyårsraketer är reglerat i lag hur det ska gå till och kan bötfällas om det missköts.
    Men om att skjuta raketer är min "religion" så ska jag ha rätt enligt den att skjuta raketer varje morgon kl 5, ha rätt gå ifrån varje dag kl 10.00 och skjuta en raket.  Det är ju av religiösa skäl jag måste skjuta raketer!

Skulle det då vara ok enligt dig?
Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.