• Äldre 6 Jan 02:40
    6125 visningar
    17 svar
    17
    6125

    Gravid trots p-piller? Skengravid?

    För dig som inte orkar läsa allt, scrolla gärna ner till själva frågan!!!

    Hjälp!!!! Är en ung tjej på snart 18 år. Har testat de flesta preventivmedel, p-piller, minipiller, p-ring, hormonspiral och nu p-piller igen.

    Har inte klarat av piller innan då jag alltid glömde ta tabletterna och det ledde till att jag fick mellanblödningar ofta och det va mindre kul så jag bytts till minipiller, vilket skulle va jäääättebra enligt barnmorskan. Hade mens i ca 2,5 veckor varje månad och enorma smärtor i magen, så det funka inte heller.

    Sedan fick det bli p-ring, vilket min pojkvän, sedan 2,5 är tillbaka, kände vid samlag så varje gång fick vi ta ut den, därav bytte jag till hormonspiral, 3 års så lite mindre. Jag har aldrig förr barn så blev rekommenderad den. Man skulle ha lite blödningar de första 3 månaderna sa hon.

    Efter 7 månader med enorma magsmärtor och riklig blödning tog den mig till akuten men det fanns inte tid där...? Så jag åkte hem igen..... Sedan ringde jag barnmorskan och hon va sååå trevlig!!!! Hon trodde att jag hade för liten livmoder... Fick komma tillbaka någon dag efter och ta ut den samt en undersökning. Och visst! Min livmoder va för liten. Det är tydligen ytterst få som har "för liten livmoder", men jag är en av dom!!

    Sen gick det ett tag, kunde inte bestämma mig vad jag ville ha. Jag lider av atopiska eksem så pplåster var uteslutet, p-spruta tyckte hon kag var för ung för då det kan leda till benskörhet. Pstav tycker jag är sjukt läskigt!!! Så p-piller det blev.

    NU TILL SJÄLVA FRÅGAN!!!

    Jag valde p-piller som heter zoely, har ätit dom i ca 2 månader. Vid jul och nyår ville jag slippa mensen, så jag hoppade över de första 4 sockerpillren och började direkt på ny karta. Jag har missat 2 st p-piller men fortfarande inte fått nån blödning, jag som haft så lätt för att få blödningar, om jag missat ett piller i några timmar kunde den komma förr!! Så ingen "mens"...

    Har även haft huvudvärk den senaste veckan, började med illamående för några dagar sedan och det dels av alla "nya" lukter omkring mig(?), är hård i magen, och idag fick jag jätteömma bröst...

    Kan jag va gravid??? Trots att jag tagit p-pillren regelbundet förutom 2 ggr..?

    Kan det va skengraviditet? Vill så gärna ha en bebis men jag vill inte ha en nu... Svårt att förklara men ja...

    Eller är det ppillrena som ger biverkningar?

    Ber så mycket om ursäkt för den långa texten, men kändes bra att dela med mig av hela min "historia". Tacksam för svar!!! XO

  • Svar på tråden Gravid trots p-piller? Skengravid?
  • Anonym (Finns chans)
    Äldre 6 Jan 06:42
    #1

    Har 2 stycken vänner som blivit farsa trots att deras tjejer knaprat. Så ja chansen finns

  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Jan 12:38
    #2
    Ja det är klart du kan, inget preventivmedel förutom avhållsamhet är säkert med 100% trots korrekt användning. 
  • Äldre 6 Jan 13:18
    #3

    .... Men p-piller biverkningar? Det är inte på fråga eller?

  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Jan 13:27
    #4
    Nellaaa skrev 2015-01-06 13:18:13 följande:

    .... Men p-piller biverkningar? Det är inte på fråga eller?


    avsåg du att svara på mitt inlägg?
    jag svarade på frågan i rubriken som var gravid trots ppiller?
  • Äldre 6 Jan 13:48
    #5
    Fjärilslarv skrev 2015-01-06 13:27:02 följande:
    avsåg du att svara på mitt inlägg?
    jag svarade på frågan i rubriken som var gravid trots ppiller?
    Aha okej, då kan de bli svårt :) haha
  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Jan 14:03
    #6
    Nellaaa skrev 2015-01-06 13:48:31 följande:
    Aha okej, då kan de bli svårt :) haha
    svårt?
    du ställde en fråga i din rubrik och fick ett svar. 
  • Äldre 6 Jan 14:05
    #7

    Jag åt ppiller och missade 2 i rad ungefär vid äl, och blev då skengravid. Allt stämde och hade massor med symptom, tog 2 test som visade neg och dagen efter fick jag mens. 
    Ta test så vet du, finns tyvärr inget annat sätt att ta reda på :)

  • Anonym (Riske­n finns)
    Äldre 6 Jan 14:48
    #8
    Jag har blivit gravid två gånger medan jag åt p-piller, utan att ha missat ett enda. Så visst är det möjligt och speciellt om du missat.. Jag har dock blivit gravid med p-stav också så jag verkar vara någon sorts särfall även om de två barnmorskor jag pratat med om saken bedyrar att det inte är möjligt utan jag har minsan bara haft "otur". 

    I det här huset anser vi i alla fall att preventivmedel inte fungerar på mig och har inte sex på sätt man kan bli gravid på sedan 2,5 år. :(
  • Äldre 6 Jan 15:18
    #9
    Fjärilslarv skrev 2015-01-06 14:03:23 följande:
    svårt?
    du ställde en fråga i din rubrik och fick ett svar. 
    Svårt för dig att förstå vad jag menar då du endast läst rubriken.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 6 Jan 15:24
    #10
    Nellaaa skrev 2015-01-06 15:18:55 följande:
    Svårt för dig att förstå vad jag menar då du endast läst rubriken.
    hur vet du det? Jag har läst din fråga med, men utgår ifrån din frågeställning i rubriken. 
  • Äldre 6 Jan 15:25
    #11
    jfaericsson skrev 2015-01-06 14:05:47 följande:

    Jag åt ppiller och missade 2 i rad ungefär vid äl, och blev då skengravid. Allt stämde och hade massor med symptom, tog 2 test som visade neg och dagen efter fick jag mens. 
    Ta test så vet du, finns tyvärr inget annat sätt att ta reda på :)


    Hmm... Får väl hoppas på det också. Det får väl bli ett test helt enkelt!! På um imorgon... :)
  • Äldre 6 Jan 15:27
    #12
    Fjärilslarv skrev 2015-01-06 15:24:02 följande:
    hur vet du det? Jag har läst din fråga med, men utgår ifrån din frågeställning i rubriken. 
    Jag antog det när du inte svarade på mina andra frågor och endast skriver att du svarar på min rubrik. HERREGUD.
  • Äldre 6 Jan 15:36
    #13
    Anonym (Risken finns) skrev 2015-01-06 14:48:56 följande:

    Jag har blivit gravid två gånger medan jag åt p-piller, utan att ha missat ett enda. Så visst är det möjligt och speciellt om du missat.. Jag har dock blivit gravid med p-stav också så jag verkar vara någon sorts särfall även om de två barnmorskor jag pratat med om saken bedyrar att det inte är möjligt utan jag har minsan bara haft "otur". 

    I det här huset anser vi i alla fall att preventivmedel inte fungerar på mig och har inte sex på sätt man kan bli gravid på sedan 2,5 år. :(


    Är ju bara 17 år, så hoppas hoppas att inte!! Skulle inte klara av en abort. :(

    Det är så tråkigt, man trycker ju i sig grejer för att inte bli gravid. Längtar efter ett sätt att slippa krångel!

    Fy vad jobbigt :( men hur gammal är du då? Eller du kanske inte vill ha barn eller redan har? :)
  • Anonym (Riske­n finns)
    Äldre 8 Jan 17:49
    #14
    Nellaaa skrev 2015-01-06 15:36:27 följande:
    Är ju bara 17 år, så hoppas hoppas att inte!! Skulle inte klara av en abort. :(

    Det är så tråkigt, man trycker ju i sig grejer för att inte bli gravid. Längtar efter ett sätt att slippa krångel!

    Fy vad jobbigt :( men hur gammal är du då? Eller du kanske inte vill ha barn eller redan har? :)
    Jag är 33 år och har inga barn, än. Jag är skadad av min uppväxt och har tills alldeles nyligen varit (oskäligt) övertygad om att jag vore olämplig som förälder bara för att min mamma var det. Därför har alla tre graviditeter varit oönskade och förknippat med mycket, mycket ångest och sorg. Jag var 20 vid den första, 27 vid den andra och 30 vid den tredje. 

    Jag hoppas det visar sig att du inte är gravid och att det är självvalt den dag det händer för dig! Men om du skulle vara gravid och vill prata om det oavsett vad du väljer att göra så är det bara att du hör av dig. 
  • Anonym (Skeng­ravid?­)
    Äldre 21 Jan 17:36
    #15

    förlåt om jag är lite korkad nu, men vad är skengravid?? tycker det här verkar väldans intressant så skulle gärna vilja veta.. kanske själv blir det någon gång och då måste jag ju veta att det är skengravid jag är, eller vad de nu blir :O

  • Anonym (;))
    Äldre 2 Mar 21:55
    #16
    Anonym (Skengravid?) skrev 2015-01-21 17:36:18 följande:

    förlåt om jag är lite korkad nu, men vad är skengravid?? tycker det här verkar väldans intressant så skulle gärna vilja veta.. kanske själv blir det någon gång och då måste jag ju veta att det är skengravid jag är, eller vad de nu blir :O


    Kroppen tror att man är gravid, fast man inte är det, typ. ;) Sök på google!
  • Äldre 31 Aug 23:16
    #17

    Definitivt! Jag har blivit gravid en gång på P-piller fast jag inte slarvade och en gång med P-stav.. Inget preventivmedel är 100% och jag litar aldrig på dem igen.

Svar på tråden Gravid trots p-piller? Skengravid?