• Anonym (.)

    Jag har Hydronefros och Nefrostomi..fråga mig om du vill.

    Jag är gravid och har fått hydronefros (njurstas) pga att livmodern trycker på. Har fått operera in en slang i njuren som avlastar trycket. Den är kopplad till en påse som jag bär på benet och kommer sitta kvar till efter förlossningen.
    Enligt läkarna är detta en relativt vanlig åkomma att drabbas av som gravid, jag hade aldrig hört talas om detta innan.

  • Svar på tråden Jag har Hydronefros och Nefrostomi..fråga mig om du vill.
  • Anonym (Jaha)

    Har du glitter i din julgran? Om ja, vilken färg? Om nej varför inte?

  • Anonym (.)
    Anonym (Jaha) skrev 2015-01-06 18:24:21 följande:

    Har du glitter i din julgran? Om ja, vilken färg? Om nej varför inte?


    Nej, julgranen ligger naken utanför huset. För ett par dagar sedan stod den här inne påklädd med bl.a silvrigt glitter.
  • Malima

    Hur såg din resa till diagnos ut?
    Jag fick nämligen diagnosen njurstas under min graviditet, men det var en låååång resa!

    Hur mkt förstorat var det på dig?

  • Anonym (..)
    Malima skrev 2015-01-06 19:41:31 följande:

    Hur såg din resa till diagnos ut?
    Jag fick nämligen diagnosen njurstas under min graviditet, men det var en låååång resa!

    Hur mkt förstorat var det på dig?


    Tråkigt att höra att det tog så lång tid att konstatera, har läst om flera med samma otur, fick du hjälp på en kvinnoklinik?

    För mig gick det väldigt fort. Ringde förlossningen och beskrev mina smärtor, fick komma in på en gång och träffa en läkare som undersökte mig, misstänkte njuren och skickade mig till röntgen direkt. Där konstaterade dom att högra njuren var ungefär dubbelt så stor som vänstra. Fick ligga kvar för obs med smärtstillande innan de bestämde sig för att sätta in en nefrostomi pga trycket.
  • 3 pärlors mamma

    Jag har också hydronefros. Har fått avlastning med slang i njuren/ryggen samt påse på benet. Jag dras även med elaka infektioner. Levt på smärtstillande för att ens kunna ta mig ur sängen, varit inlagd tre gånger samt legat på intensiven med slangar överallt halvt medvetslös 40 grader i temp, otroliga smärtor och med en livrädd stackars sambo. Är inne på min fjärde tur med antibiotika, nu provar dem en aggressiv sådan som måste tas intravenöst 3ggr/dygn. Jag kan knappt gå i trappor, inte diska/laga mat, städa och sånt normalt. Sover bort ca 80% av dygnet och har även två barn sen innan som bor hos mig varannan vecka. Det är inte lätt och jag är så tacksam över att jag har världens bästa sambo som verkligen tar hand om mig och allt runtom <3

    Vi har hållit på så här sen jag var i vecka 22, är i v 34 nu och ska bli igångsatt om 4 veckor! Som vi längtar!
    Men bebis mår jätte bra iallafall. Något bra i allt detta elände. 

    Känner nu alla på förlossningen och BB på vårat sjukhus, dom längtar nästan lika mycket som oss och det är så underbara barnmorskor och uskor. Dom tar verkligen hand om mig, bebis och sambon och det kommer att vara mycket folk inne i salen före, under och efter förlossningen då alla vill vara med när det väl är dags <3

    Tänkte dela med mig av mitt lilla helvete så andra som känner att det är lite hopplöst får veta att dom iallafall inte är ensam. 

  • Sweet Sofia

    Ni som har nefrostomi var noggrann med duschbandasje vid dusch och att ni inte badad bubblade! Detta kan ge upphov till infektioner! Och var extremt noggrann med hygienen när ni skiftar förband.

  • Anonym (Trådstartaren)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-11 22:42:08 följande:

    Ni som har nefrostomi var noggrann med duschbandasje vid dusch och att ni inte badad bubblade! Detta kan ge upphov till infektioner! Och var extremt noggrann med hygienen när ni skiftar förband.


    Absolut! Jag gick på omläggning hos sköterska varje vecka och själva instickshålet var alltid fint. Alla infektioner kom inuti njuren för min del alltså upptäcktes det via bakterier i urinen från påsen.
  • Anonym (Trådstartaren)
    3 pärlors mamma skrev 2015-03-11 10:26:43 följande:

    Jag har också hydronefros. Har fått avlastning med slang i njuren/ryggen samt påse på benet. Jag dras även med elaka infektioner. Levt på smärtstillande för att ens kunna ta mig ur sängen, varit inlagd tre gånger samt legat på intensiven med slangar överallt halvt medvetslös 40 grader i temp, otroliga smärtor och med en livrädd stackars sambo. Är inne på min fjärde tur med antibiotika, nu provar dem en aggressiv sådan som måste tas intravenöst 3ggr/dygn. Jag kan knappt gå i trappor, inte diska/laga mat, städa och sånt normalt. Sover bort ca 80% av dygnet och har även två barn sen innan som bor hos mig varannan vecka. Det är inte lätt och jag är så tacksam över att jag har världens bästa sambo som verkligen tar hand om mig och allt runtom <3

    Vi har hållit på så här sen jag var i vecka 22, är i v 34 nu och ska bli igångsatt om 4 veckor! Som vi längtar!
    Men bebis mår jätte bra iallafall. Något bra i allt detta elände. 

    Känner nu alla på förlossningen och BB på vårat sjukhus, dom längtar nästan lika mycket som oss och det är så underbara barnmorskor och uskor. Dom tar verkligen hand om mig, bebis och sambon och det kommer att vara mycket folk inne i salen före, under och efter förlossningen då alla vill vara med när det väl är dags <3

    Tänkte dela med mig av mitt lilla helvete så andra som känner att det är lite hopplöst får veta att dom iallafall inte är ensam. 


    Åh, alltså jag lider verkligen med dig! Jag vet precis vad du genomgår och det skulle läskigt nog kunna varit jag som skrivit ditt inlägg. Jag hade infektion efter infektion och vart insatt på stående antibiotika. Även för mig började besvären lika tidigt.

    Håll ut nu sista tiden, ska hålla tummarna för att du ska få en toppen förlossning efter en skitgraviditet som denna!

    Hoppas också att du kan bli av med din nefrostomi så fort som möjligt efter förlossningen! Ungefär två veckor efter drog dom min men det är väldigt individuellt hur snabbt den dras som jag förstått. Även här kände förlossningen igen mig och jag tyckte det var så otroligt skönt att känna igen personalen när det väl var dags..för att se något positivt i det hela! Sänder en pepp-kram och hoppas att sista veckorna blir så bra de bara kan!!
Svar på tråden Jag har Hydronefros och Nefrostomi..fråga mig om du vill.