Inlägg från: Anonym (samma sits) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma sits)

    Får mannen vara med på efterkontrollen?

    Hej!

    Jag råder dig att strunta i efterkontrollen. Jag hade en sfinkterskada de aldrig upptäckte och mina muskler i mellangården satt inte ihop så jag hade dåligt knip. Enligt BM var allt tiptop.

    De kommer bara att säga att allt ser bra ut. Helt värdelöst, även om du har en förlossningsskada. Jag är med i en FB-grupp och alla har tyvärr samma erfarenhet. Efterkontrollen ger INGENTING! Det orsakar bara så fruktansvärt mycket ångest och förnedring och det är självklart inte värt det.

    Bättre boka tid OM du har några besvär hos en gynekolog direkt. 

    Kram

  • Anonym (samma sits)
    Anonym (BM) skrev 2015-01-09 13:51:25 följande:
    Vad är det för råd att ge! Tråkigt att ni har sådana erfarenheter,

    Min erfarenhet är att det inte alls är så, utan vi är frikostiga med remisser om kvinnan vill det. Och alla sfinkterskador ger inte besvär, så att hänvisa om det blir problem gör att det kan bli svårare. Och omvänt - många sfinkterskador får jättebra resultat. Däremot är BM på MVC inte alls alltid kunniga på att göra undersökningar, men vi arbetar på att uppmärksamma problemet och att gärna boka in två tider. En för bäckenbotten och en koll för övriga funderingar. 
    Ursäkta, men jag förstår inte ditt resonemang. Varför ska man utsätta sig för en gynundersökning hos en BM dådå? Om ni ändå inte kan något? Så att ni kan debitera, va?

    Sfinkterskador skall kontrolleras med endoanalt ultraljud av gynekolog och inget annat. En av tre får bestående men.
  • Anonym (samma sits)
    Anonym (BM) skrev 2015-01-09 13:51:25 följande:
    Vad är det för råd att ge! Tråkigt att ni har sådana erfarenheter,

    Min erfarenhet är att det inte alls är så, utan vi är frikostiga med remisser om kvinnan vill det. Och alla sfinkterskador ger inte besvär, så att hänvisa om det blir problem gör att det kan bli svårare. Och omvänt - många sfinkterskador får jättebra resultat. Däremot är BM på MVC inte alls alltid kunniga på att göra undersökningar, men vi arbetar på att uppmärksamma problemet och att gärna boka in två tider. En för bäckenbotten och en koll för övriga funderingar. 
    Glömde tillägga att det finns inte en läkare som skulle operera någon sfinkter-/förlossningsskadad som inte har besvär.
    Vad exakt skulle göra "att det kan bli svårare", skulle bli glad om du kunde precisera?

    Nä, TS, skit i den förnedringen med en gynundersökning men gå gärna dit och berätta hur uselt dagens förlossningsvård fungerar. Det är inte okej. Se till att du får timmar att träffa psykolog och bearbeta förlossningen. En traumatisk förlossning med en mycket svår förlossningsskada som du har fått kan ta mycket lång tid att bearbeta. Kom ihåg att aldrig mera föda vaginalt vad någon än säger, då kan du få analinkontinens för livet. Inte kul att leva med, kan jag säga av egen erfaranhet.
  • Anonym (samma sits)
    Anonym (nybliven mamma) skrev 2015-01-10 16:15:21 följande:
    Jag lämnar tråden eftersom den är så negativ. Men vet du vad, det går bra för många och jag har hopp om att jag kommer bli bra. Jag förstår att det du varit med om är fruktansvärt, men jag tänker inte ta ut något negativt i förskott. 
    Va? Vad är grejen? Jag ger dig (eller snarare barnmorskan här i tråden som inte verkar ha någon koll på läget) FAKTA och det är negativt? 
    Ja, fakta är inte kul på den här fronten, men du får snacka med BM och gyn, det är deras fel.

    Jag försökte ge dig råd eftersom jag gått igenom samma sak. 

    Visa gärna upp dig du för din BM och må dåligt. Må bra en stund när din BM säger att allt är bra och att du ska töja slidan med olja i det strama ärret. (Vem har tid med sådana perversa övningar när man har en liten bebis?)

    Vad ska det ge dig? Få dig att vara duktig inför din man? Hoppas att vården är bra? Det är den inte och orsaken stavas tyvärr kompetensbrist. Jag hoppas du tillhör dem som blir bra.

    Lycka till på gynundersökningen
  • Anonym (samma sits)
    Anonym (BM) skrev 2015-01-11 18:01:20 följande:
    Vi kan!  Men alla barnmorskor har inte som rutin att kolla på efterkollen. Om BM hittar en skada, då skickas remiss. 
    Jasså, hur hittar du en sfinkterskada, då? Jag menar, läkarna klarar ju inte av det så, du har någon bra metod?

    Och inte ha rutin att kolla efter förlossningsskador på efterkontollen låter som att inte alla tandläkare skulle ha rutin att kolla efter karies...

    Har sfinkterskadan inte upptäckts på förlossningen kommer du inte se den vid en gynus. Enbart vid endoanalt ultraljud. 

    Förstår inte varför man propsar på att titta folk i stjärten hela tiden. Helt ärligt verkar det mest vara för att låtsas göra något.

    Bättre att prata om förlossningen, men det kanske är jobbigt att höra hur illa behandlade svenska kvinnor blir. Speciellt om man har någon sorts övertygelse om att vaginalt alltid är bäst.
  • Anonym (samma sits)
    TomeLILLA skrev 2015-01-24 23:12:35 följande:

    Jag har nyss varit på efterkontroll och kan bara hålla med om att det var helt värdelöst. Jag har problem med ett stramande ärr och hemorojder som jag redan innan efterkontrollen sökt hjälp för på gyn. Har en återbesökstid hos gyn igen om 2 månader och har fått salvor för de olika besvären som jag ska använda. Håller helt med om att efterkontrollen var helt meningslös. Det enda BM sa var ju redan vad jag redan visste, det var i stort sett som att jag berättade vilka problem jag hade, hon kände efter och sa "ja, jag känner ärret här och ser att du har hemorojder". Alltså HELT meningslöst. Hon bad mig också knipa medan hon hade sina fingrar i min slida för att känna att jag använder rätt muskler för att knipa. SÅ svårt är det ju inte att hitta rätt när man bara försökt några gånger. Säger som någon tidigare i tråden - poänglöst och lämnade en dålig känsla efterråt. 

    Om man har något problem bör man söka vård på gyn direkt. Om man bara vill fråga något som inte kräver vidare medicinsk kompetens, t.ex om man kniper rätt, eller om man vill prata igenom förlossningen (visserligen med någon som inte var där och bara kan läsa innantill i journalen) eller om man själv vill lämna synpunkter på något då kan man ju gå dit men om jag föder barn igen kommer jag inte gå på någon efterkontroll. Man känner sin kropp och vet om något är fel. 


    Tack för det!

    Jag skulle tydligen skämmas när jag ger en kvinna i samma sits råd om hur hon bäst behåller sin heder och självkänsla.
Svar på tråden Får mannen vara med på efterkontrollen?