• Mackanglommen

    Hudcancer, Malignt Melanom

    Hej!

    Precis innan jul fick min fru ett samtal från läkaren som hade opererat bort hennes födelsemärken, Han ville träffa henne så fort som möjligt. Dagen efter gick hon dit och fick beskedet att båda födelsemärkena var Malignt Melanom. Så hon fick remiss till kirurgen för att skära lite till. 

    Igår var vi på kirurgmottagningen och de berättade då att det ena melanomet var en millimeter djupt och blödde och det andra var mer än en millimeter, så nu ska de undersöka lymfkörteln och skära bort ca två cm hud runt där melanomen satt. Läkaren kändes lite stressad och kunde inte svara på frågorna som vi hade, till exempel hur stor är risken att det spridit sig till lymfkörtlar, då sa hon bara ett den är inte så stor och när vi frågade vad som händer om det spridit sig så svarade hon inte, utan bytte samtalsämne. När jag frågade om det är vanligt att man får två maligna melanom samtidigt så sa hon bara att det händer. 

    På onsdag skall hon in och opereras, sen tar det väl två veckor eller nåt innan man får svar. Just nu är väntan och ovissheten otroligt jobbig. 

    Är det någon som har erfarenhet av detta. Vad händer, vad gör de. Är det vanligt med två, eller betyder det att cancern har börjat bilda metastaser... 

    Lite förvirrat inlägg kanske, men just nu är vår värld förvirrad och upp och ned vänd...

  • Svar på tråden Hudcancer, Malignt Melanom
  • Anonym (min mamma)

    Min mamma hadde/har samma sorts cancer. Hon fick ta cellgifter ett tag och blev så elak av dom tyvärr. Då var jag ca 12 år(är 32 nu). Sen efter behandlingen(kommer inte ihåg hur länge hon behandlades dock) var hon friskförklarad i många många år efter regelbundna kontroller.

    Hennes cancer hade INTE spridit sig. Och då hade hon en enorm blå böld på ena axeln som hade växt fort. Dom fick skära bort MASSOR så det var svårt att sy igen eftersom det nästan inte fanns hud nog att stäbga såret med.

    Tyvärr fick hon en likadan knäl(fast mindre)på armnen förra vintern som visade sig vara Malignt Melanom IGEN=(. Så hennes canser har kommit tillbaka efter alla dessa år tyvärr=(

  • Anonym (samma sits)

    Ser att tråden är gammal men undrar ändå hur det har gått? Är i samma sits själv och väntar nu på svar.

  • pojkmamman1

    Ja, hur har det gått? Hur lång tid tar det innan man får besked från analysen av födelsemärket? Någon med erfarenhet?

  • Anonym (samma sits)

    För mig beställde dom snabbsvar från patologen och då tog det 2-3 veckor...annars kunde man räkna med 2-3 månader sa dom.

  • pojkmamman1

    Hur har det gått för dig Anonym (samma sits)? Har du fått några besked? Väntar själv på svar, olustig känsla.

  • Anonym (samma sits)

    Pojkmamman1...Mitt första prov visade på malignt melanom med en tjocklek på 0.7 mm vilket räknas till tunt men man måste alltid ta mer runt om och på djupet. Det har jag gjort och svaret kom idag att det finns inga cancerceller kvar i detta och att svaret är skickat till hud och så avgör dom om jag behöver gå på vidare kontroller. Sista operationen gjordes på kirurgen eftersom mitt märke satt dumt till. Nu känns det skönt...en lättnad.
    Hur ha det gått för dig?

Svar på tråden Hudcancer, Malignt Melanom