• Äldre 10 Jan 16:37
    7659 visningar
    21 svar
    21
    7659

    Duplo eller Brio tågbana?

    Vi har duplo, och fördelen med den är ju att man kan bygga så mycket mer än med Brio t ex. Annars gillar jag träleksaker, men som sagt, att man själv kan bygga och variera närmast i oändlighet är ett stort plus med duplo tycker jag. 

    Min son är 2,5 och ääääälskar tågbanor över allt annat, både duplo och brio (den senare har de på dagis). Han fick sin duplobana i julklapp och den har minst sagt varit poppis  

    Både duplo och brio har numera batteridrivna lok som kan köra runt automatiskt, men min pojk vill hellre köra själv så den funktionen används inte så mycket (än) och då kan jag tycka att själva duploloket är aningens tungt (sitter 3 AA-batterier i). Det blir också lite mer svårkört än en vanlig vagn eller ett vanligt lok utan motor. Petitesser kanske, men just nu är batterifunktionen mest ivägen hemma hos oss, förutom den funktionen att det finns ljudeffekt när man tankar loket, vilket är väldigt uppskattat. 

  • Äldre 10 Jan 18:59
    #7
    Griseknoen35 skrev 2015-01-10 17:51:51 följande:

    Brio håller i generationer :D här hemma är många delar från mannens uppväxt. Duplo är plast och det är mer en färskvara.


    Nåja, färskvara håller jag nog inte med om. Har aldrig sett trasigt duplo faktiskt, min mor och min syster har massor kvar av vårt gamla duplo som är minst trettio år gammalt.
  • Äldre 10 Jan 21:59
    #13

    Vad är det för "variationsmöjligheter" man har med Brio som man inte har med Duplo? Nyfiken

  • Äldre 11 Jan 10:48
    #17
    chrissepisse skrev 2015-01-10 23:52:18 följande:
    Jag tycker att tågbanan från Duplo är ganska begränsad i sitt utförande jämfört med Brios tågbana. Det finns ett helt annat utbud av tillbehör till Brios tågbanor och jag tror att de kan roa betydligt högre upp i åldrarna än Duplo-tågbanan. Snart tvååringen tycker att Duplobanan är jätterolig, men han är inte så intresserad av själva byggprocessen, utan tycker det är kul att se tåget köra runt, runt. Om det däremot är själva skapandet av nya banor som roar, då är Briobanan bättre. Så uppfattar åtminstone jag det.

    Vi har massor av Duplo och jag tycker det är bra leksaker, men just vad gäller tågbana tycker jag att Brio är ett bättre val.
    Ja okej, då förstår jag. Nu har jag som sagt inte Brio själv, men tycker ändå det är lite missvisande att säga att "man bara kan sitta och titta på tåget som kör runt" med Duplo. Finns ju mekaniska växlar, järnvägsövergångar med bommar, broar osv, som gör att man kan bygga massvis med olika versioner av tågbanor. Sen är tanken ju med Duplo att man ska bygga själv, t ex tunnlar och stationshus så dessa finns inte "färdiga". Men variationsmöjligheter finns det, om man bara använder fantasin! 

    När det är sagt så är det dock en STOR nackdel med Duplo att man inte kan köpa tillbehören var för sig. T ex skulle vi gärna vilja ha en bro till vår tågbana, men då kan man BARA köpa den i det stora tågpaketet som kostar typ 1000 kr. Om man inte lyckas hitta en på blocket eller Tradera eller så. Riktigt trist, och utbudet verkar också variera över tid. T ex så har det funnits Thomas tåg till Duplo, men de säljs inte mer så det är också second hand som gäller om man vill ha någon av dem. 
Svar på tråden Duplo eller Brio tågbana?