• Anonym (Misslyckad)

Världens mest misslyckade 30-åring?

Jag är troligtvis världens mest misslyckade 30-åring. Trots min relativt mogna ålder har jag fortfarande inte...

? Barn. Man förväntas väl ha 1-2 stycken i alla fall vid det här laget. Vet dock inte om barn är något för mig och det känns som en alltför stor sak att bara skaffa bara för att omgivningen förväntar sig det av mig sett till min ålder. Tidigare i livet ville jag dock ha barn, men tre planerade graviditeter resulterade tyvärr i lika många missfall varav ett efter vecka 12.

? Förstahandskontrakt på en hyreslägenhet/bostadsrätt/villa etc. Jag har mer eller mindre bott i en kappsäck hela mitt vuxna liv p.g.a. otrygga boendeförhållanden. Just att bo i hus tycks för många på t.ex. FL och StyleRoom vara den enda accepterade boendeformen som antingen redan är uppfylld eller ingår i ens framtida att-göra-lista.

? Ring på fingret. Har varit förlovad en gång tidigare och sambo med tre olika män, men giftermål tycks inte vara aktuellt i min nuvarande relation och eftersom jag älskar den här mannen högt kommer jag troligtvis vilja leva med honom ett tag och då är det tydligen bara att gilla läget när det gäller den här saken.

? Fast anställning. Jag har haft en hel del jobb, vik och liknande men aldrig längre än 3-4 månader i taget, och nästan uteslutande inom diverse lågstatusyrken. Detta för att det mest rört sig om kortare anställningar och för att jag vid senaste tillfället tvingades sjukskriva mig p.g.a. depression. Vid 30 års ålder förväntas man kunna stå på egna ben etc. Har visserligen en handfull diagnoser och neuropsykiatriska funktionshinder men vill helst inte skylla ifrån mig på det.

? Rest jorden runt. Mot bakgrund av ovanstående och till följd av det dålig ekonomi, har jag levt på existensminimum under hela mitt vuxna liv. Resor för tiotusentals kronor som folk verkar unna sig flera gånger årligen, har därför inte funnits på kartan(!) Är så himla avundsjuk på alla som reser omkring i världen och får uppleva saker.

? Körkort och bil. Lite samma anledning som ovan - en kostnadsfråga. Sedan bor jag i en storstad och har inte alltid behövt ta mig någonstans dit kommunala färdmedel inte går. Stör mig dock på att inte ha körkort då jag är så gammal, skulle verkligen vara skönt att få den biten överstökad.

? Akademisk examen. Jag är helt usel på att fullfölja saker - än mer sånt som kräver år av självdisciplin. Klarade emellertid att slutföra 90 hp inom några strökurser i humaniora, men de ger knappast några statusfyllda jobb så nu är 15000 i skuld till CSN i princip helt bortkastade pengar.

Finns nog fler punkter än de redan nämnda, men just dessa betraktar jag som stora och grundläggande för att kunna titulera sig vuxen och de uppfyller jag alltså inte på långa vägar.

Jag jämför mig jämt och ständigt med mina jämnåriga och har faktiskt aldrig stött på nåt liknande fall som jag. Snälla, säg att jag inte är ensam...

• Svar på tråden Världens mest misslyckade 30-åring?
  • Anonym (inte misslyckad)

Jag är strax över 30, har aldrig haft ett heltidsjobb och kommer förmodligen aldrig ha, har ett gäng psykiska diagnoser, hade fram tills förra året aldrig haft ett förhållande, har inte körkort eller bil eller en utbildning eller barn, bara bott i hyreslägenheter och vore det inte för min karl skulle jag aldrig kunna göra något annat heller. Men jag känner mig inte misslyckad. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och mina egna förutsättningar.

När man är deprimerad är det lätt att se allt det negativa i sitt liv och dra slutsatsen att man är , jag vet absolut hur det är. Man jämför sig med andra och tycker att man måste ha uppfyllt vissa saker för att vara lyckad. Det finns förmodligen massor av människor som upplevt mer än du, men som ändå känner sig misslyckade. Samtidigt som det finns de som upplevt mindre som inte alls känner sig misslyckade. Det handlar om hur man ser på livet och sig själv. Är man deprimerad, lider av ångest etc så är det klart man känner sig misslyckad.

Om du jobbar på att må bättre i dig själv, så kommer du säkert finna att det gör att du känner sig mindre misslyckad, mer än vad det skulle göra om du "bara" prickade av saker på din lista.

Hjärta

• Anonym (Misslyckad)
    Anonym (inte misslyckad) skrev 2015-01-11 16:49:35 följande:

Jag är strax över 30, har aldrig haft ett heltidsjobb och kommer förmodligen aldrig ha, har ett gäng psykiska diagnoser, hade fram tills förra året aldrig haft ett förhållande, har inte körkort eller bil eller en utbildning eller barn, bara bott i hyreslägenheter och vore det inte för min karl skulle jag aldrig kunna göra något annat heller. Men jag känner mig inte misslyckad. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och mina egna förutsättningar.

När man är deprimerad är det lätt att se allt det negativa i sitt liv och dra slutsatsen att man är , jag vet absolut hur det är. Man jämför sig med andra och tycker att man måste ha uppfyllt vissa saker för att vara lyckad. Det finns förmodligen massor av människor som upplevt mer än du, men som ändå känner sig misslyckade. Samtidigt som det finns de som upplevt mindre som inte alls känner sig misslyckade. Det handlar om hur man ser på livet och sig själv. Är man deprimerad, lider av ångest etc så är det klart man känner sig misslyckad.

Om du jobbar på att må bättre i dig själv, så kommer du säkert finna att det gör att du känner sig mindre misslyckad, mer än vad det skulle göra om du "bara" prickade av saker på din lista.

Tack, vad fint skrivet! <3 Visst påverkar det att jag befinner mig i en depression just nu, kanske ser jag saker och ting ur ett annat ljus när det väl klingar av.
  • Sparkliie

Livet är inte en tävling. Gör saker som gör dig lycklig och släpp alla måsten och krav

• Anonym (eva)

Jag tror att människor allmänt tänker för mkt på hur livet "ska vara" enligt vad normen säger. Lycka är en känsla som kommer och går i livet, det är inte en plats man plötsligt kommer till och tänker "åhh nu har jag landat, allt är perfekt". Jag spenderade alldeles för mkt tid innan med att undra när den där lyckan skulle infinna sig. Var det när jag skulle få mitt drömjobb? När jag träffade en partner? Varför är jag inte lycklig? När ska allt komma på plats?

När jag insåg att lycka är en flyktig känsla precis som alla andra känslor så försvann den pressen. Jag slutade tänka "om jag bara.... så blir jag lycklig". Och började istället fokusera på de stunder jag mådde bra. Jag tog mig tid att plötsligt bara sitta och njuta av att glo på min hund som gjorde något knasigt. Jag började uppskatta min hyreslägenhet för vissa har inget hem alls. Jag struntade i hur andra definierar lycka och började tänka på vad som gjorde mig glad. Och det var inte att få ett hus eller ett prestigefyllt jobb och annat. Det var att bara vara lycklig för det lilla. Jag är frisk. Jag har fina husdjur. Jag har en man som älskar mig och som jag älskar tillbaka.

Livet är ju trots allt fyllt av det lilla. När vi ligger på dödsbo den tror jag knappast vi tänker på hur mkt pengar vi hade eller materiella saker. Vi tänker på dom som stått oss nära och som vi haft turen att få älska och bli älskade tillbaka av.

Jag har jobbat inom vården och hörde allt för ofta ledsna gamlingar säga saker som "jag önskar att jag väntade med atT skaffa barn" Jaha svarade jag, varför väntade du inte då? "Jo för det förväntades av mig att gifta mig och få barn. Men jag ville annat först" . Nu är bara detta ett exempel på saker de ångrar men t.ex att de ångrar att de jobbade för mkt för att få det där jobbet, så missade de barnens uppväxt istället. En massa saker. Ett helt liv av ånger.

Man får ju inte leva om sitt liv.

Hur vill du leva ditt? Skit i alla andra.

• Inte jag

Jag är precis i samma sits förutom att jag har körkort men får köra pappas bil och aldrig haft en pojkvän. Bor hemma hos pappa och bott hemifrån 3 år men det var mellan 2005-2008. Så jag vet hur det är men du kommer klara det trots dina diagnoser och allt runt omkring. Jag hejar på dig! =)

• Anonym (Misslyckad)
    Sparkliie skrev 2015-01-11 19:46:39 följande:

Livet är inte en tävling. Gör saker som gör dig lycklig och släpp alla måsten och krav

Anonym (eva) skrev 2015-01-11 20:40:34 följande:

Jag tror att människor allmänt tänker för mkt på hur livet "ska vara" enligt vad normen säger. Lycka är en känsla som kommer och går i livet, det är inte en plats man plötsligt kommer till och tänker "åhh nu har jag landat, allt är perfekt". Jag spenderade alldeles för mkt tid innan med att undra när den där lyckan skulle infinna sig. Var det när jag skulle få mitt drömjobb? När jag träffade en partner? Varför är jag inte lycklig? När ska allt komma på plats?

När jag insåg att lycka är en flyktig känsla precis som alla andra känslor så försvann den pressen. Jag slutade tänka "om jag bara.... så blir jag lycklig". Och började istället fokusera på de stunder jag mådde bra. Jag tog mig tid att plötsligt bara sitta och njuta av att glo på min hund som gjorde något knasigt. Jag började uppskatta min hyreslägenhet för vissa har inget hem alls. Jag struntade i hur andra definierar lycka och började tänka på vad som gjorde mig glad. Och det var inte att få ett hus eller ett prestigefyllt jobb och annat. Det var att bara vara lycklig för det lilla. Jag är frisk. Jag har fina husdjur. Jag har en man som älskar mig och som jag älskar tillbaka.

Livet är ju trots allt fyllt av det lilla. När vi ligger på dödsbo den tror jag knappast vi tänker på hur mkt pengar vi hade eller materiella saker. Vi tänker på dom som stått oss nära och som vi haft turen att få älska och bli älskade tillbaka av.

Jag har jobbat inom vården och hörde allt för ofta ledsna gamlingar säga saker som "jag önskar att jag väntade med atT skaffa barn" Jaha svarade jag, varför väntade du inte då? "Jo för det förväntades av mig att gifta mig och få barn. Men jag ville annat först" . Nu är bara detta ett exempel på saker de ångrar men t.ex att de ångrar att de jobbade för mkt för att få det där jobbet, så missade de barnens uppväxt istället. En massa saker. Ett helt liv av ånger.

Man får ju inte leva om sitt liv.

Hur vill du leva ditt? Skit i alla andra.

Just tacksamhet är någonting jag ägnat mig åt det sista, att även se till de små sakerna och lära mig att uppskatta det lilla. Jag vill just nu bara ha lugn och ro i mitt liv - har ägnat år åt fester och tillfällig förbindelser, alkohol och allmänt kaos. Det livet kan jag utan och innan. Hamnade i en utmattningsdepression efter ett stressigt heltidsjobb och endast två nätters hel sömn på flera månader. Är nu sjukskriven och ombedd att ta hand om mig utan någon som helst press utifrån. Jag har fått väldigt fint stöd inom psykiatrin sedan jag gick in i väggen. T.o.m. min chef sa att jag får verkligen inte se det här som ett misslyckande.

Funderar lite på att spinna vidare på två lite udda intressen jag har; tidigare skämdes jag över att utöva dessa då det ena anses väldigt pubertalt, men det är faktiskt ingenting jag måste ta hänsyn till. Gillar även att pyssla i hemmet och tillbringar mycket tid till dessa saker.

Det kanske låter löjligt men bara av att ta modet till mig att publicera den här tråden har fått mig att tänka om lite. Tack!
  • Anonym (Misslyckad)
    Inte jag skrev 2015-01-11 20:44:58 följande:

Jag är precis i samma sits förutom att jag har körkort men får köra pappas bil och aldrig haft en pojkvän. Bor hemma hos pappa och bott hemifrån 3 år men det var mellan 2005-2008. Så jag vet hur det är men du kommer klara det trots dina diagnoser och allt runt omkring. Jag hejar på dig! =)

Stor kram!
  • Inte jag
    Anonym (Misslyckad) skrev 2015-01-11 22:25:45 följande:
    Stor kram!
    Men vi ska försöka klara oss ur detta eller hur? Kram
  • Anonym (Misslyckad)
    Inte jag skrev 2015-01-11 22:31:30 följande:

Men vi ska försöka klara oss ur detta eller hur? Kram

Ja, det måste vi! Jag försöker kämpa på en dag till.
  • Boll86

Jag tror det är viktigt att göra skillnad på "lyckad" och lycklig. I vems ögon behöver du framstå som lyckad? Varför då?

Lycklig däremot, är något du bör sträva efter att vara. Vad längtar du efter? Vad värdesätter du i ditt eget liv? Vad andra tycker eller tänket är egentligen inte så viktigt, det är min fasta övertygelse.

Svar på tråden Världens mest misslyckade 30-åring?