• Anonym (sprickor)

    skav/sprickor vid slidöppningen efter sex..?

    Ja som rubriken. Små sprickor/skav efter sex. Tre månader sedan förlossning, som slutade i snitt. Har slutat amma just innan jul, så nästan en månad sedan. Läcker dock lite mjölkdroppar ibland ännu om det kan ha med saken att göra. Har ju hört att det kan bli skörare i slemhinnorna när man ammar, men jag helammade aldrig ens, och sex har vi haft några gånger redan men nu de två senaste gångerna har jag fått detta problem. Jag har dessutom använt mig av ovesterin (östrogenkräm och vagitorier) just för att försöka stärka slemhinnorna, gjort det typ två veckor.

    Tror inte att det är svamp, men får väl se om det blir värre (hade sprickor som symptom på svampinfektion under graviditeten men då var det även väldigt irriterade sblevlemhinnor (dock inga gryniga flytningar så jag var odiagnostiserad länge tills jag propsade på en odling).

    Min mens har ännu inte kommit ogång, men flytningar jag har så helt torrt är det ju liksom inte... Aldrig hunnit vara helt torrt heller, som man hört att det ska vara under amning.

    Hur var det för er? Någon som varit i samma sits och vad gjorde ni åt det?

  • Svar på tråden skav/sprickor vid slidöppningen efter sex..?
  • Anonym (sprickor)

    Btw. Varför ser jag att någon svarat i tråden, men att det svaret inte syns..? Användaren "finns inte" dock.

  • Quexet

    Jag kunde få så när jag åt p-piller. vet inte varför. Men enligt sambon vart jag inte lika våt då, så det kanske har med det att göra. Har fått det nån gång efter senaste förlossningen, men då kände jag själv att kroppen inte vart lika våt som jag var kåt. Jag hade då stora brister på både vitaminer, järn o vätska. Det blandat med att inte riktigt kunna lyssna på kroppen, för att man är lite för kåt, tror jag var mitt problem. Glad

    Hoppas att det löser sig för dig! Solig

    Btw Grattis till bebis! Skål

  • Anonym (sprickor)
    Quexet skrev 2015-01-15 22:53:58 följande:

    Jag kunde få så när jag åt p-piller. vet inte varför. Men enligt sambon vart jag inte lika våt då, så det kanske har med det att göra. Har fått det nån gång efter senaste förlossningen, men då kände jag själv att kroppen inte vart lika våt som jag var kåt. Jag hade då stora brister på både vitaminer, järn o vätska. Det blandat med att inte riktigt kunna lyssna på kroppen, för att man är lite för kåt, tror jag var mitt problem. Glad

    Hoppas att det löser sig för dig! Solig

    Btw Grattis till bebis! Skål


    Ok, ja p-piller rör omkring hormonerna så det kan ställa till med massa skit. Jag fick nyss min mens tillbaka. Förhoppningen är nu att hormonbalansen ställer sig till rätta igen. 

    Prövar äta Membrasin också. Det ska ju hjälpa till att stärka kroppens alla slemhinnor. Någon som provat?!
  • Quexet
    Anonym (sprickor) skrev 2015-01-16 21:09:11 följande:
    Ok, ja p-piller rör omkring hormonerna så det kan ställa till med massa skit. Jag fick nyss min mens tillbaka. Förhoppningen är nu att hormonbalansen ställer sig till rätta igen. 

    Prövar äta Membrasin också. Det ska ju hjälpa till att stärka kroppens alla slemhinnor. Någon som provat?!
    Jag har inte provat det, men har du koll på vätskenivåerna nu när du är nybliven mamma? Det är väldigt lätt att glömma både att dricka o att äta som "man ska".
    Har du tur är det bara det som spökar. Glad
Svar på tråden skav/sprickor vid slidöppningen efter sex..?