• Anonym (Förlo­ssning omöjli­g)
    Äldre 12 Jan 14:57
    1288 visningar
    9 svar
    9
    1288

    Vad skall jag göra?

    Hej!
    Jag startar denna tråd efter att ha letat runt efter andra i samma situation som kanske redan undrat samma som jag. Jag kan väl inte vara ensam eller, men inget liknande har jag funnit.

    Med risk för att det blir en långt inlägg, bare with me! måste jag förklara min situation.

    Jag väntar nu mitt fjärde barn, oplanerat, då jag loooovade mig själv att aldrig föda igen. Jag har till sommaren på mig att komma över min rädsla så att denna lilla kan komma ut utan att jag hängt mig innan.

    Min första graviditet var jag så där som många tyvärr är, helt oförberedd. Det vill säga, vården i Sverige hade lyckats lura mig att sk "hjälp" finns att få när man väl kommer till förlossningen. Detta är så klart fel, den enda som föder är ju man själv och man borde inte varken hoppas på hjälp eller känna att den kommer behövas. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag förstått att det är jag och ingen annan som kommer jobba i timmar. Att om det inte blir några komplikationer är en hemförlossning lika bra, för det är den så klart då, och framför allt mer trygg. hur som helst.
    Förlossningen var jobbig med mycket personal på rummet som bara glodde. Jag var så trött efter tre dagars värkarbete och var faktiskt "borta" under en tid men till slut efter 14 timmar kommer ändå den lilla och jag kan andas ut. Upplevelsen var övervägande positiv men jag kände att - varför i hvete skulle jag måsta in och visa fittan för 20 personer som inget annat gjorde än glodde och sydde fel?? Väldigt fel, utan bedövning.

    Graviditet nr 2 slutade i en förlossning som satte så djupa spår att jag inte än i dag kan relatera till det. Allt gick till en början fint förutom att man misstrodde mig när jag sa att jag mådde dåligt och hade frossa. Vi lämnades mycket ifred, vilket jag tycker om. Frossan avtog och personal byttes. Den nya bm ville att det skulle gå enligt hennes plan efter hur omföderskor skall föda och tyckte att det gick för sakta. Jag försökte säga att det kändes bra, att min kropp är mycket trött och att den just nu vilar lite. För att jag behöver det. Nej och nix. Vattnet måste tas. Sagt och gjort. och en millisekund efter att hon gjort det byts lugn mot helvete. Kroppen bara kastar sig in i en enda lång våg av fruktansvärda värkar som bara försvinner på monitorn i evigheter. Det säger min sambo iaf. för här försvinner min tidsuppfattning så jag vet inte. Efter en orimligt kort tid fast att jag tror att det blivit både eftermiddag, natt och morgon igen, föds lilla nr två och mår precis som första, fint. Jag däremot tvingades mot min vilja att föra ett maratonarbete på en dryg timme, vilket resulterade i (återigen) bristningar i underlivet och ett sketet syarbete som jag (igen) borde gått och fått omgjort. Jag födde helt utan smärtlindring eftersom bm vägrade tro att det gick fort. När barnet hade några krystvärkar kvar innan det var ute misstrodde hon mig fortfarande och sa lite nonchalant att - ja du får väl vända dig om så jag får se. Då hade hon ett barn att ta emot!
    Således sitter jag efter detta med fruktansvärda smärtor i underlivet i två månader och en förlossningsupplevelse som jag inte kan ta in men som bm är mycket stolt över. Förlossningsdepression jo jag tackar.

    Förlossning nummer tre blev av trots att jag lovade, lovade, lovade mig själv att detta inte får hända igen. Vi ville ha ett barn till och jag fick helt enkelt lotsas att jag aldrig fött barn för att våga göra ett till. Sedan kom Aurora in och vi "planerade" en förlossning så att det INTE skulle bli som förra gången.
    Jag skulle alltså sättas igång så att jag skulle hinna få smärtlindring bl.a. samt att de skulle hinna vara med på att barnet kommer. Jag skulle få hinna andas.
    På dagen som var planerad kom vi in och livmodertappen var omogen (såklart). Läkaren upptäckte också att barnet inte fixerats så han avbröt och senarelade hela skiten. Jag försökte (igen) förklara att mina barn aldrig fixeras förrän precis innan de skall ut. Jag bara fungerar så. De ligger och guppar tills krystvärkarna gör att vattnet går. Ipso facto men nej. Det skulle väntas.
    En vecka senare och en annan läkare, denna gången en som trodde på mig (jag förstår att det finns väldiga risker med att sätta igång när barnet ligger och guppar, bl.a. att navelsträngen kan klämmas mellan huvudet och utpassagen).
    Igångsättning mao. och en journal som signalerar att detta är ett specialfall varje gång man öppnar journalen. Underbar bm lägger salvan och vi väntar. Sedan går allt galet. Hon kallas till möte och lämnar oss. Kommunikationen mellan henne och hennes chef går inte vidare till annan personal. Annan personal kommer in till oss och förlossningen är redan ett faktum. Detta tror hon inte på utan skall ha mig hit och dit medan barnet arbetar sig ut. Det visar sig också att hon skitit i att läsa journalen innan hon kom in. Vi blir väldigt provocerade av detta, framför allt min sambo som ser på mig hur det ligger till. Ingen kan tro att en förlossning kan gå fort eller vad är problemet? Läs journalhelvetet!  När så till slut ordinarie bm kommer tillbaka kommer hon till en katastrofzon. Ingen smärtlindring har jag fått och förlossningen går rasande fort. Jag är helt jävla livrädd för fanskapet som varit inne innan fattar ju inte ens att det är barn på väg. Jag får till slut iaf lite stöttning av ordinarie men ingen smärtlindring hinns med. Krystvärkarna går in och kroppen tar i så blodkärl spricker i ansiktet på mig. 3-4 st och lilla nr tre bokstavligt talat skjuts ut. Blod och vatten träffar hela vägen till andra sidan rummet. Allt går för fort och jag håller lilla i famnen när jag känner att allt lämnar mig. Ingen vill tro att jag förlorat mycket blod men när de  till slut kollar har jag inget uppmuntrande hb precis. Mycket behövde akutsys utan smärtlindring. Jag är mer eller mindre helt sängliggande i flera dagar där jag precis som alla de andra gångerna lämnas ensam på rummet med sådana fruktansvärda eftervärkar att förlossningen lika gärna hade kunnat pågå. Jag minns inte om jag håller lilla något den första tiden. De var dock gulliga mot mig när de tog hand om mig på avdelningen sedan!

    Och ja, nu är jag, oplanerat, gravid igen, inte jehoo. Jag vet inte vad jag skall göra faktiskt.
    Jag har inget som helst förtroende för vården och vill inte ha med den att göra. Jag är så jäkla skraj att jag fortfarande inte vågat ringa mvc trots att jag är i 4e månaden och troligtvis behöver göra rul snart. Det enda jag kan tänka är att jag måste lita på min egen kropp före vården och föda i stillhet hemma, utan bm. Detta är min sambo livrädd för och situationen är ohållbar. Jag vill ju inte föda alls men Aurora försöker övertala mig till att inte vilja ha snitt trots att det är det jag vill. Varför kan de inte bara visa lite medkänsla? Varför kan vuxna kvinnor inte vara myndiga nog att föra en talan utifrån sitt förstånd och sin erfarenhet? Varför måste man föda till varje pris? Och på deras sätt?
    Kan någon hjälpa mig? Vad sjutton skall jag ta mig till?
    Alla tips är bra så länge jag tar mig igenom detta med mitt förnuft och min kropp i behåll.
    Tack för att ni orkade läsa.

  • Svar på tråden Vad skall jag göra?
  • Äldre 12 Jan 15:14
    #1

    Oj oj oj!
    Förstår att du är rädd!
    Jag förstår också din sambo, som är rädd för hemförlossningen!
    Kräv snitt och stå på dig, det är det enda råd jag kan ge!

  • Anonym (-)
    Äldre 12 Jan 23:52
    #2

    Skriv ut det du just skrivit här och tryck upp i ansiktet på dem. Du har fött 3 barn, det har gått åt helvete alla tre, om inte du ska få snitt vem fan ska få det då? Hota med att föda hemma, läs på läs på läs på om socialstyrelsens riktlinjer som läkarna följer när de bedömer vem som ska få snitt och inte. Lusläs och visa att du är påläst och vet dina rättigheter och inte ger med dig den här gången.

  • Äldre 13 Jan 00:04
    #3

    Du har rätt till snitt!! Stå på dig.

    Har liknande historia men min tredje förlossning (igångsättning pga förlossningsrädsla) blev helt ok.

    Jag hade dock fått KS om jag velat utan problem. Jag gick på psykosociala enheten på SÖS.

  • Anonym (Förlo­ssning omöjli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 11:36
    #4

    Tack för era svar!
    Det känns på sätt och vis skönt att jag inte är ensam om att tycka att jag borde få snitt. Samtidigt är det så att jag borde läsa och stå på mig och det skrämmer mig, dels för att jag inte ens vågar tänka på att jag är gravid än mindre ringa någon och prata om det mer när jag känner att de inte vill lyssna. Dels kan jag inte formulera mig då jag bara börjar gråta när jag tänker på det eller försöker läsa något. Att gå igenom de andra förlossningarna som jag normalt lotsas inte har hänt var skitjobbigt med massor av tårar på tangentbordet ;). Jag kanske behöver gråta?

    Jag kanske också borde göra så som någon av er sa och skriva ut och visa? Det var ett ganska smart tips om jag nu inte kan prata.
    Jag förstår också min sambo som helst inte vill vara ensam med mig som är komplett livrädd...det är dock det enda alternativet efter snitt och han känner att jag verkligen menar det. Jag är bara för rädd och misstänksam för att göra ännu "ett försök" med vården.
    Härligt också att höra att en igångsättning gått bra och du blivit nöjd. Det får ju precis vad man önskar alla som kommer in och är rädda.

    Jag har precis börjat prata lite mer med min sambo (sedan förra inlägget) och hur illa det är ställt med min rädsla har nog gått upp för honom. Jag vet inte om det gör honom mer redo att tackla situationen eller om det skrämmer honom.
    Han sa; men, du. Vilket han aldrig gör och det skrämmer mig ännu mer. Min rädsla återspeglades och jag insåg ännu tydligare att jag är helt körd inför en vanlig förlossning. Hur är det möjligt att man kan bli så här rädd?
    Hur som helst, tack för era svar!

  • Äldre 15 Jan 11:43
    #5

    Tre helvetes förlossningar och skadad för livet. Jag krävde och fick planerat snitt med fyran. Jag vägrade utsätta kroppen för en förlossning till. Min fjärde graviditet var oplanerad. Bara tanken på en till vaginalförlossning får mig att bli ett vrak. 


    I samband med snittet valde jag att sterilisera mig för att slippa bli gravid fler ggr. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 15 Jan 13:32
    #6

    Håller med övriga, om inte du har rätt till snitt, vem fan har det då egentligen?

    Du har ju dessutom gett vården flera chanser att rätta till sina misstag de gjort tidigare och på så sätt gett dem förtroendet med din rädsla, vilket dom ju totalt skitit i på alla tänkbara sätt.

    Jag skulle iaf vilja se den barnmorska eller aurora som ska sitta och säga till dig att vården kommer kunna hjälpa dig till en normal och lyckad vaginal förlossning efter detta. Det ska vara en ovanligt kaxig och oempatisk jävel. 

    Ta hjälp av din man om du blir så upprörd att du inte kan tala. Se till att ni tillsammans kräver att du ska få ett planerat snitt och inget annat. Om din man annars är en rädd och tillmötesgående person så har du ju ändå hotet om att du annars föder hemma utan hjälp att ta till, vilket om inte annat borde få fart på honom för att hjälpa dig att kräva ett snitt. 

  • Anonym (Jag)
    Äldre 23 Jan 14:11
    #7

    Jag känner med dig.


    Jag hade min första förlossning i 3 dagar med smärtar och värkar, och ingen lyssnade... Tillslut  vart det igångsättning, jag var så slutkörd att jag somnade mellan krystvärkarna som varade i 4 timmar i sträck... Sen fick det bli sugklocka och klipp. Jag vart deprimerad och mådde så fruktansvärt dåligt. Jag gick i terapi efter.


     


    Tog många år att våga bli gravid igen... Och som du sa så försöker aurora övertala en till att föda vaginalt. Jag hade inte så mycket val.. Helst ville jag ha snitt på en gång... Men så blir det ju inte, nej dom ville planera en igångsättning för att kunna kontrollera förloppet... Denna förlossning tog 24 timmar från det att jag igångsattes men bara 12 med värkar, krystvärkarna varade i 5 TIMMAR... Helt brutalt men dom kunde inget göra... Då jag började krysta vid 5cm av edan... Så himla brutalt. och vart klippt och ut kom barnet. Men jag fick skador på svanskotan, urininkontinens, vart felsydd, analinkontinens. Än idag är jag inte okej... Jag har brutala ärr på insidan över mina förlossningar. Jag har mardrömmar och nästan kräks vid tanken på att bli tvingad att föda... Och jag har en operation innestående till när jag "fött" klart alla barn jag vill ha.


     


    Vi planerade flera barn och jag vart gravid i somras och vi pratade med bm direkt om snitt och med kuratorn, och med en gynläkare och alla skulle hjälpa mig att få snitt. Tyvärr fick jag missed abortion och förlorade barnet i vecka 10.. Sen dess har vi försökt skaffa flera barn.. och inte lyckats.. 


    Men om jag någonsin blir gravid igen då kommer jag kräva snitt. Det finns ingen annan väg, jag säger antingen snittar ni magen eller så gör jag det. Men vagina är inte gjord för att föda barn alls, och ingenting ska ut där någonsin igen.

  • Anonym (Förlo­ssning omöjli­g) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 09:42
    #8
    +1

    Hej allihop!

    Tack för att ni delat med er av era erfarenheter. Det känns hemskt att läsa att vissa av er haft så svåra upplevelser.

    Jag har inte varit inne här och läst sedan sist då jag lovat mig själv att inte tänka mer på det förrän jag varit på Aurora. Jag har haft en hemsk period med ångest och väldigt dåligt samvete för att jag inte kan tänka på att jag är gravid. Jag visste inte innan detta att man faktiskt kan ignorera en graviditet så fullständigt som jag gjort.

    Hur som helst så har jag nu varit på Aurora igen fast jag var nära att springa därifrån först. Min sambo gick med mig och övertalade mig att det skulle gå bra. Det var ju inte Aurorapersonalen jag var rädd för utan att stället skulle tvinga mig att tänka på förlossningen.

    När vi väl var på plats visade det sig att personalen tänkt om och nu tycker att jag kanske ska göra kejsarsnitt ändå. En sådan känsla. Min sambo sa också att jag är så rädd att det går ut över mitt sätt att leva så jag har blivit erbjuden att fortsätta samtala för att vända detta tåget.

    Jag vet inte någonting just nu annat än att jag börjat våga lägga handen på magen ibland.

  • Äldre 25 Mar 13:15
    #9

    Så skönt att höra, jag får tårar i ögonen av din sista mening.
    Jag hoppas att tåget vänder nu!
    Kram

Svar på tråden Vad skall jag göra?