• Anonym (Anonym)

    Sätta upp sig i adoptionskö långt innan det är aktuellt med barn?

    Jag är i 27-årsåldern, gift och i ett långvarigt och stabilt förhållande. Utan att gå in på detaljer har jag en sjukdom som gör att det blir väldigt svårt, dock inte helt omöjligt, för mig att bli gravid.

    Vi har pratat mycket om det här, min man och jag, och vi vill absolut bilda familj på ett eller ett annat sätt. För oss är det irrelevant om barnet är biologiskt eller adopterat. Familj som familj.

    För oss kommer det att bli aktuellt med barn om cirka 3-4 år. Vi har precis kommit ut i arbetslivet efter studier och vill kunna jobba några år först.

    Vi har funderat en del på om vi redan nu bör sätta upp oss i adoptionskö? Det kostar ju en del så vi undrar om det finns någon fördel med att göra det, det vill säga om det sparar oss tid när vi väl ska skaffa barn, eller om vi i princip bara förlorar pengar på det?

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Sätta upp sig i adoptionskö långt innan det är aktuellt med barn?
  • Anonym (vet ej)

    Vet ingenting om adoptionssvängen förutom att det tar väldigt lång tid och kostar en massa pengar. Därför skulle jag tycka att det vore högst rimligt för er att ställa er i kö redan nu och även börja spara pengar så att ni har det den dagen det gäller.

    Det bästa är väl om ni kollar upp vilka regler som gäller och konsulterar andra par som adopterat.

  • Anonym (Ja)

    Så som du beskriver läget, så skulle jag i ditt läge valt att ställa mig i adoptionskö. Med tanke på din sjukdom. Går det vägen för er ändå, så har ni bara förlorat litet pengar. Lyckas ni inte bli gravida så har ni tjänat in flera års kötid, och den behövs - det är jättelånga köer för adoption...

  • Emeli

    Det går inte att svara generellt på din fråga eftersom det många olika faktorer som påverkar om det tar lång tid eller går fort, om det är kö för att få skicka iväg sin ansökan osv. De olika länderna ställer vart och ett sina krav på de blivande föräldrarna, och de arbetar på olika sätt. Till vissa länder är det ingen kö alls för att få skicka sin ansökan, till andra krävs åratals köande. 

    Läs om adoption på MIA:s hemsida www.mia.eu . Där hittar du också länkar till de tre organisationer som förmedlar adoptioner till Sverige. OBS att informationen gäller idag. Hur situationen ser ut om 3-4 år är det ingen som vet.

    Lycka till!

  • Seven Costanza

    Jag hade ställt mig i kö redan nu. Många länder har 2-4 års kötid i Sverige och sedan ytterligare 1-2 års kötid i landet. Är det en sjukdom som endast påverkar fertiliteten eller är det en sjukdom som gör dig "sjuk i allmänhet"? Vissa sjukdomar får man ju inte ha för att bli godkänd i värdländerna så kolla upp det.

  • Emeli

    Jag måste korrigera mig själv: det finns ju fyra auktoriserade adoptionsorganisationer i Sverige. Jag glömde i hastigheten La Casa ... Förlåt!

    TS, om ni passar in på Kinas krav behöver ni inte stå i kö, MEN med tanke på den snabba samhällsutveckling som sker i det landet finns det anledning att misstänka att adoptionerna därifrån kraftigt kommer att minska eller kanske till och med upphöra. Kina är fortfarande det land som det kommer flest barn ifrån, men om man tittar på utvecklingen de senaste 10 åren har adoptionerna därifrån minskat kraftigt. Genom Adoptionscentrum kom 241 barn från Kina 2004, och 39 förra året. Av de 241 var de allra flesta friska flickor under ett år. Numera är praktiskt taget alla barn från Kina barn med särskilda behov. De flesta är pojkar och det är endast i undantagsfall som de är under ett år.

    Adoptionsvärlden är verkligen föränderlig. Det som gäller idag behöver inte gälla i morgon. Om ni ställer er i kö redan nu ökar ni era möjligheter att få adoptera.

    Jag undrar också över din sjukdom. Den kan påverka era möjligheter, beroende på vilken sjukdom det gäller. Myndigheterna i barnens ursprungsländer kan ha synpunkter på hälsotillståndet hos blivande adoptivföräldrar. Det kan vara värt att kolla upp innan ni betalar in sökandeavgiften till organisationerna.

Svar på tråden Sätta upp sig i adoptionskö långt innan det är aktuellt med barn?