• Anonym (i)

    varför stör ni er på särskrivning, stavfel på forum?

    Till dem som ska rätta stavfel, särskrivning, grammatik osv på forum.
    Varför ska ni öht ens rätta det? Är ni svenska lärare eller vad?

  • Svar på tråden varför stör ni er på särskrivning, stavfel på forum?
  • Anonym (i)
    Lord Hans skrev 2015-01-20 07:55:03 följande:

    Elitism och härskarteknik kanske kunde vara en teori?
    Genom att poängtera sina åsiktsmotståndares svagheter, vilka egentligen inte berör frågan som debatteras, försöker man punktera dennes argument när ens egna argument inte räcker till?




    Menar du detta? Isf: Ja absolut'; det är en klassiker.


  • Johan70

    Jag stör mig på språkliga fel när jag läser, det är oerhört irriterande med fel eftersom det gör texten jobbigare att läsa. Däremot brukar jag inte hålla på och klaga på det och rätta det.

  • Anonym (Cop)

    Särskrivningar är jobbigt att se, mest för att meningarna oftast får en annan betydelse än avsändaren hade tänkt sig.

  • Anonym (sära sara)
    Anonym (Cop) skrev 2015-01-20 09:21:33 följande:

    Särskrivningar är jobbigt att se, mest för att meningarna oftast får en annan betydelse än avsändaren hade tänkt sig.


    Ja det är verkligen en fråga som kräver att den ligger i "känsliga rummet"
  • Man 1973
    Anonym (sära sara) skrev 2015-01-20 09:32:39 följande:
    Ja det är verkligen en fråga som kräver att den ligger i "känsliga rummet"
    Jag tror att ditt budskap har gått fram nu....
  • Anonym (Amal)

    Att folk verkligen orkar bry sig. Sverige har idag 9 miljoner svenskfödda invånare plus 3 miljoner invandrare för att inte glömma alla legastheniker och de som helt enkelt är dåligt på svenska. Ska de hålla käften nu resten av sitt liv?
    Alla ni som har så svårt med de som inte parla svenska så korrekt som ni gör påminner mig lite om en vårdbiträde (inte ens usk) som jag hade kontakt med på avdelningen. Hon kunde varken förstå eller läsa det som "talibanen" skrev och pga dessa svårigheter inte följa hans instruktioner ang patientbehandlingen. Vårdbiträden finns inte längre på avd, däremot finns det någon läkare från Syrien som kanske aldrig pratar svenska som någon svenskfödd, men som har har kompetens att tom kunna lära på högskolan i sitt ämne. 
    Välkomna i Europa där multikulti är vardagsrealitet. Nu kommer inte någon från Ockelbo som har ett förhållande med systerdottern förstår omfattningen av detta, men tro mig, särskrivning har nästan aldrig med intellekt att göra.

  • Anonym (SäPo - Särskrivningspolisen)
    Anonym (i) skrev 2015-01-18 11:38:07 följande:

    Till dem som ska rätta stavfel, särskrivning, grammatik osv på forum.
    Varför ska ni öht ens rätta det? Är ni svenska lärare eller vad?


    "Till de som ska rätta..."


    Jag undrar över syftningen i ditt inlägg. När du skriver "ska rätta" så handlar det ju om att någon har det som uppgift. Då är din fråga egentligen onödig, då svaret självklart är: "För att det är min ålagda uppgift". Men du menar kanske "de som alltid rättar stavfel..."?


    Sen vet jag inte om du menar lärare i ämnet svenska, eller svenska medborgare som är lärare. Fast det spelar ingen roll i mitt fall, jag är varken eller.


    Vi som ibland rättar er som skriver fel är måna om det svenska språkets användande. Som många redan påpekat får man uppfattningen om en skribent som skriver isär, syftar fel, inte kan använda de/dem på rätt sätt etc, att personen är:


    1-Lat


    2-Outbildad


    3-Korkad

    Jag känner många dyslektiker och de kan absolut skriva fel ibland, men väldigt sällan och inte på samma sätt som en lat småtrög fjortis.


    Fjortisexempel: "Ja vart såååå för bannnad på han, å då sa ja ba..."

  • TanganyikaIka

    Om man läser text som är särskriven och särdeles felstavad, då försvinner mycket av budskapet i texten för läsaren. Sedan, om man vill bli tagen på allvar, är det viktigt att göra sin text så läsbar som möjligt för den som ska ta emot texten. Att inte tro att ens förmåga att uttrycka sig spelar roll i längden är naivt och kanske t o m korkat? 

  • Neelah

    Jag tycker det är jobbigt att läsa dåligt skrivna inlägg och ibland kan det bli riktigt fel när ord stavas fel eller särskrivs. Jag har dock slutat rätta folk, eftersom det verkar skapa så mycket irritation.

    Ett exempel på när det blev riktigt fel var när ett en person skrev att hennes barn hade en läkande njure. Självklart tyckte alla som läste att det var bra, men personen som skrev om njuren blev väldigt upprörd av alla glada tillrop. Det visade sig att personen hade stavat fel och att barnet hade en läckande njure. 

    Särskrivningar kan också bli lika fel. Det är skillnad på "kyckling lever" och "kycklinglever".


    Följ dina drömmar
  • Tom Araya
    Anonym (Amal) skrev 2015-01-20 10:46:46 följande:

    Att folk verkligen orkar bry sig. Sverige har idag 9 miljoner svenskfödda invånare plus 3 miljoner invandrare för att inte glömma alla legastheniker och de som helt enkelt är dåligt på svenska. Ska de hålla käften nu resten av sitt liv?
    Alla ni som har så svårt med de som inte parla svenska så korrekt som ni gör påminner mig lite om en vårdbiträde (inte ens usk) som jag hade kontakt med på avdelningen. Hon kunde varken förstå eller läsa det som "talibanen" skrev och pga dessa svårigheter inte följa hans instruktioner ang patientbehandlingen. Vårdbiträden finns inte längre på avd, däremot finns det någon läkare från Syrien som kanske aldrig pratar svenska som någon svenskfödd, men som har har kompetens att tom kunna lära på högskolan i sitt ämne. 
    Välkomna i Europa där multikulti är vardagsrealitet. Nu kommer inte någon från Ockelbo som har ett förhållande med systerdottern förstår omfattningen av detta, men tro mig, särskrivning har nästan aldrig med intellekt att göra.


    Inställningen att ingen jävel ska bry sig om du har språkliga brister är en bra grogrund för just språkliga brister.

    Jag begär inte att man ska hålla käften, men lite ansträngning, ödmjukhet och vilja till bättring tycker jag man kan förvänta sig.
Svar på tråden varför stör ni er på särskrivning, stavfel på forum?