• Forumvärd

    Vilken period tycker du är svårast att vara förälder och varför?

    Att vara förälder är ju en ynnest och en stor glädje. Det går inte att säga något annat om det. Men ibland är det inte lätt t. ex. när det rara barnet transformeras inför ens ögon och blir ett skrikande monster som ligger i en skrikande hög på ICA och bara vrålar så svetten lackar.
    Eller när den annars kloka och samarbetsvillige 7-åringen helt plötsligt vägrar att sätta sig och göra läxorna, packa skolväskan eller städa rummet och när tonåringen tittar på en som om man är något som katten dragit in baklänges och tungt suckande gurglar fram Meh mamma GE dig..orka!
    Ja, "fill in the blanks" du har säkert egna exempel från just din föräldravardag.

    Vilken period tycker du har varit värst hittills? Rösta och dela gärna med dig av dina erfarenheter i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken period tycker du är svårast att vara förälder och varför?
  • Anonym (-)

    Får lov att rösta "vet ej", då jag hittills inte upplevt någon period som direkt jobbig. Men jag får väl allt som en käftsmäll i tonåren sedan.

  • lövet2

    Jag svarade tonårstiden, men egentligen blir det lite fel. Tonårstiden kan vara mer eller mindre besvärlig hos olika ungar, men 6-årsåldern verkar däremot vara hemsk hos alla barn. 6-åringar är nog det mest odrägliga och eländiga som finns. Ingen förutom deras föräldrar kan nog stå ut med dem. Tur den perioden går över fort ...

  • BigMami

    Ja vad ska man säg!? Alla perioder har väl sin "charm" Omöjligt att rösta..(Har dock inte kommit till tonåren än, men man har ju sina föraningar om hur det kommer att bli..)

  • MammAmma

    Spädbarnstiden. Missförstå mig inte, det är jättemysigt också och de är helt underbara som bebisar, men tre av mina fyra barn har varit av den väldigt krävande sorten som bebisar. Det har blivit lättare när de börjat kunna ta sig fram för egen maskin och inte helammats längre. På mycket god andra plats kommer 6 årstrotsen. Min snart 8 åring tycks dock aldrig komma ur den...

  • Varit där

    Valde trots, dock så är min dotter "bara" 3,5 men hon är väldigt envis ooch trotsig ibland och även viljestark men hon kan även vara super gullig och hjälpsam annars :)

  • nozpa

    Fruktar för tonåren. Det är då jag tror att mitt tålamod sätts på prov. Min blivande 4 åring har tydligen varit en liten kopia av mig på alla sätt so far.. Så antar att tonåren med henne blir en utmaning. Sedan 2 tonåringar till samtidigt. Ja, vi får väl se.

  • Penida

    Har en 6-åring och 7-åring och mycket är jättelätt nu men får ändå säga att 6-årsåldern eller lilla tonåren som det ofta kallas varit tuffast hittills på flera sätt.


    Avskyr CIO-metoder
  • YokohamaNr2

    äldsta är bara 8 än så länge och yngsta 5 men än så länge tycker jag nog den åldern de började gå och springa runt 13 månader upp till 2.5 var lite halvjobbig då de inte pratade speciellt mycket och sprang åt alla håll och kanter aldrig stilla

  • Guapa

    Röstade "vet inte" för jag har inte haft barn så länge (inte ens ett år). Än så länge är det lika jobbigt som att vara på spa typ.. (fast det tänker jag inte avslöja för pappan!) 

    Jag gissar att det är avgörande hur livssituationen ser ut i övrigt, hur många barn man har, och hur mycket man jobbar etc. Ett barn som är lite gnälligt är ju ingen fara så länge man inte har tider att passa (t.ex hämtning/lämning på förskola och andra aktiviteter)

  • Mandel
    lövet2 skrev 2015-01-20 11:29:04 följande:

    Jag svarade tonårstiden, men egentligen blir det lite fel. Tonårstiden kan vara mer eller mindre besvärlig hos olika ungar, men 6-årsåldern verkar däremot vara hemsk hos alla barn. 6-åringar är nog det mest odrägliga och eländiga som finns. Ingen förutom deras föräldrar kan nog stå ut med dem. Tur den perioden går över fort ...


    Förstår hur du tänker, men jag röstade på tonårstiden även om vi själva inte är där än.
    Så länge barnen är mindre så är i alla fall inte jag orolig för deras liv på samma sätt som jag misstänker att jag kommer att vara när de är tonåringar.
    Än så länge kan jag mer styra dem, men då?
    Tänk om de gör revolt? Alkohol? Droger? Hamnar i fel gäng - kriminalitet? Oönskade graviditeter? Ut och köra moppe/bil? Osv.
    Då är en trotsig 6-åring rena drömmen!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vilken period tycker du är svårast att vara förälder och varför?