• Forumvärd

    Lösenord: Hur ofta byter du ditt lösenord?

    Igår var det den stora "byt ditt lösenord" dagen.
    Kanske är du en av dem som ägnade gårdagen med fixade och trixade med nya lösenord på alla dina olika konton.
    Hur ofta byter du lösenord?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Här kan du testa lösenord och lära dig mer om hur man skapar säkra lösen.
    https://www.dinsakerhet.se/Testa-losenord

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lösenord: Hur ofta byter du ditt lösenord?
  • Me gusta

    På jobbet: Så ofta som jag måste. 
    Hemma: Aldrig. Hatar att behöva byta lösenord även om jag förstår tanken bakom det. 

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Tillräckligt ofta.

    Med det sagt så finns det lösenord jag inte byter ut särskilt ofta eftersom jag bedömer att säkerheten är underordnad tillgängligheten. Andra lösenord är betydligt starkare och byts ut oftare.

    Generellt så väljer folk värdelösa lösenord. Exempelvis sina barns namn med 3 istället för e: 3rica eller liknande. Går att köra brute force på någon sekund.

    "Jag byter mina lösenord tillräckligt ofta, ungefär 1-3 gånger i månaden" är ett långt mycket säkrare lösenord än vad folk generellt använder. Till och med "1-3 gånger per år" är säkrare än vad folk använder.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • lövet2

    Jag byter en gång per år. Har nog inte särskilt säkra lösenord. Jag skriver inte upp dem någonstans, så de måste gå att komma i håg ändå.

  • ölburk2

    Inte speciellt ofta, det viktiga övervakas mot intrång av andra, sitter bakom en router, å så har vi en betaltjänst mot identitetsstöld.
    Det fungerar bra å har förhindrat mig ett par ggr mot obehörigt användande av mitt bankkonto.., skulle vilja höja ett varningensfinger mot för stor tilltro på lösenord..

    Se förresten upp för det här, som just nu är i farten: http://www.dn.se/ekonomi/polisen-varnar-for-blocket-bluffmejl/


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • EnAnonumius

    Jag byter inte ofta.

    Däremot så skaffar jag mig lite "krångliga" kombinationer, som bokstavspar och sifferpar (specialtecken) som jag skaffar in stöd för minnet på min omgivning på ett eller annat sätt så det slipps att skrivas upp. Och med omgivning så kan de vara oftast saker, prylar etc..

    Sedan så använder jag sunt förnuft med, när det kommer till detta med mail, i synnerhet dessa s.k "bankmail", där banken uppmanar att maila uppgifterna till dem eller att lämna bankupogifterna via länk, bara för att banken har "slarvat bort ens uppgifter".
    Det skriker ju  "skam/bedräger" så det visslar om det. 

    Sedan så ser ju jag alltid till att min brandvägg, virusskydd och spyware skydden är upp to date med och, har har bestyckat min webbläsare med plug ins så att de inte går att spåra mina surfvanor, och stänger av diverse flashreklam (då flashreklam slöa ner upplandningstiden) heller.
    Jag gillar inte att få reklam som baseras på mina surfvanor.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Themis

    På jobbet går allt på kvartal, jobbigt men det går.

    Hemma byter jag nog bara vid ominstallation, men en installation håller bara ett drygt år så det känns lagom. Jag har ju egen systemvetare i huset så jag litar på att han har koll.

    Ska det vara svårt så blir det siffror, specialtecken och huitzilopochtlilikesdior eller nåt ditåt.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Vlad

    Lite då och då, varje halvår iallafall (för de som skulle göra ont att få knäckta, övriga byter jag aldrig)

  • IsDimma

    Typ aldrig. Hatar lösenord och kan omöjligt hålla reda på dom om jag inte skriver upp dom. På jobbet måste vi byta en gång var tredje månad samt inte använda dom senaste 15 lösenorden. Hopplöst.

    Men på mammas förra jobb så varder mer än hopplöst. Hon hade en kod för yttre ytterdörren, en annan för den inre ytterdörren. En för att komma in på avdelningen. En för att komma in i omklädningsrummet. En för att komma in i sitt skåp med kläder. Sen hade hon ytterligare en för att komma in på lab (hon jobbade på ett sjukhus). Sen skulle dom logga in sig med en kod när dom kom. Och så hade dom fem eller sex koder till datorer, olika för olika datorer.

    Vem tror att det där är bra? Vem tror att folk kan hålla detta i huvudet? Vem tror att det finns ens någon som inte har varenda kod uppskriven? Och vem tror att dessa koder inte tappad bort? Snacka om fort Knox.

  • Anonym (Gör det enkelt)

    Aldrig, det är alldeles för jobbigt att sitta och komma på x antal lösenord. Plus att man sedan ska komma ihåg de. Har alla lösenord nedskrivet på en lapp som förvaras "någonstans".

Svar på tråden Lösenord: Hur ofta byter du ditt lösenord?