Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

    Finns ett sådant hus?

    Med endast 4.5m i total höjd blir det svårt att få till nåt vettigt i 1.5 plan, men bygghöjd är eg ingen exakt höjd på bygget, utan ska räknas på medelvärdet på höjdskillnaden på tomten + ofta med nåt tillägg till omgivande byggnader.., eller nåt sån´t, du kan läsa på här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0CFQQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.boverket.se%2Fglobalassets%2Fpublikationer%2Fdokument%2F2014%2Fdefinitioner-pa-byggnadshojd.pdf&ei=pj7GVIfXL-PFygPhnoG4Bg&usg=AFQjCNG2Y6PYUwLXXbWJ7yWI6__-V4c38w&sig2=HI5RYRtEAnOoXdtsKCcVGg

    Kanske hjälper det dig att lite att hitta fler hus-alternativ..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Nincompoop skrev 2015-01-26 15:24:06 följande:

    Det här är det närmaste jag kommer, men detta sälj under 2-planshus.
    www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/bjorlanda


    Hmm, måste va byggt på nåt lite ovanligt sätt, det är fysiskt omöjligt att få till 2 plan ovan mark med en huskropp på endast 4.2m, om vi förutsätter att det normala innermått, alltså måste bottenvåningen ligga delvis under marknivån.

    Ser iofs inga problem med det, mer än att det är (har iaf varit) ett rätt ovanligt sätta att bygga, å har säkert både sina för å nackdelar..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Nincompoop skrev 2015-01-26 16:31:25 följande:
    Jag har läst och kollat och läst igen. Satt igår och försökte reda ut när ett hus räknas som 1 plan. Det är ett gitter! Hittade i alla fall en bild som visar bygghöjden. Ska läsa på lite mer dock så jag inte missar något. Men de hus som finns brukar väl specificeras med byggnadshöjd och inte totalhöjd? 

    www.haparanda.se/images/18.26862160132a5f4239f80005166/1336129707112/H%C3%B6jdbegrepp.JPG
    När det gäller myndigheter så bör du ha allt på papper innan du gör något ö.h.t. Lita inte på något över telefon eller annat muntligt, utan se till att få det noga å tydligt dokumenterat..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Tänk att det ska gå att krångla till nåt så otroligt, nåt som borde vara så enkelt som bygghöjden..
    Medelhöjd på platsen där huset ska stå, mätt till nockhöjd borde duga för precis alla tillfällen.
    Det är trots allt mest bara en fråga om att inte skymma det gäller..

    Men det är väl för enkelt, då sabbar man ju alla möjligheter för Storebror att gnälla å ställa till jävelskap för vanligt folk..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Finns ett sådant hus?