• Äldre 27 Jan 22:12
    23203 visningar
    22 svar
    22
    23203

    Extrem svullnad av bulimi, behandling?

    Hej!

    Jag undrar om någon här fått svullen hals/ansikte av bulimi?
    - Hur länge hade du bulimi?
    - Hur länge hade du svullnaden?
    - Hur blev ni av med svullnaden?
    - Hur lång tid tog det innan svullnaden var borta?
    - Har du hört om det finns någon medicin/operation/behandling mot svullnaden?

    Mer info om du orkar läsa:
    Är 21 år, har haft bulimi i 7 år, nä jag skriver inte att jag varit sjuk i bulimi för det var jag inte. Jag tog upp maten för jag ville också kunna äta fet och onyttig mat precis som så många andra kan utan att gå upp i vikt. Det sista året jag hade det alltså år 7, tog jag upp mat nästan varje dag i ett år. Jag märkte då att min hals/ansikte svullnade lite då och då men gick över efter 1-2 dagar så jag brydde mig inte så mycket om att kolla upp vad den svullnaden kunde bero på (då visste jag inte att det var av att spy). Sen var jag utomlands i somras och festade i en vecka och tog upp väldigt mycket mat och bakfylla så blev några gånger per dag då. Dag 5 kände jag att jag fick ont i halsen, och sen började svullnaden komma, dag 7 när jag åkte hem var den mer svullen, och dagarna efter blev det mer och mer. Nu mer än ett halvår senare är svullnaden kvar lika mycket. Det var först i julas som jag efter 1000 timmar av googlande hittade att svullnaden måste bero på bulimin, efter att ha läst om flera, flera andra som drabbats av samma. (men ifrån somras-julas så visste jag inte alls vad svullnaden det kunde bero på)
    Nu är halsen så sjukt svullen. Jag mår så extremt dåligt att jag har tappat lusten helt att leva. Från att alltid ha sätt bra ut enligt många till att nu ha en stor dubbelhaka bara jag böjer huvudet ner för att kolla mobilen.
    Jag har provat allt möjligt för att minska svullnaden, men inget verkar funka det ända jag kan ha kommit fram till är att det blir värre av salt.

    Jag förstår inte varför det inte skriv mer om denna biverkningen när man googlar på bulimi. Snälla ALLA fattar att man skadar tänderna, matsmältningssystemet och att det är lätt att fastna i beteendet. Men hade sjukvården och alla stödcenter gått ut istället med varningar om att det är STOR risk att man får EXTREM svullnad i hals/ansiktet under LÅNG tid som kanske inte ens försvinner (enligt allt mitt googlande, därför jag ber om råd här) så tror jag flera hade slutat med sin bulimi direkt. Det kvittar om man har tvångstankar eller vad det är som gör att man känner att man måste spy hade man sätt mig nu hur stor svullnaden blir av att spy under flera år så hade man slutat DIREKT!! TRO mig. Jag ber alla som är sjuka i bulimi att lägga ner det direkt, så länge du inte vill leva med en fet dubbelhaka och svullet ansiktet som ser ut som du gått upp 10kg och som ger SÅ mycket mer ångest och dödsångest än vad bulimi någonsin hade kunnat ge någon.

    Tack på förhand till alla som ger något svar, berätta gärna om er erfarenhet! =)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-11 22:48
    Hej igen. Jag ser att det är många som läser/kommer in i denna tråden, över 780 stycken på 2 veckor.. är ni drabbade av svullnad också? eller har ni bara råkat komma in här?

    Uppdatering om mitt läge just nu (7 månader med svullnaden):
    Samma som innan ingen skillnad alls med halsen/ansiktet/hakan. Gråter så mycket, vill ha tillbaka mitt liv, lära känna nya människor, vill kunna träffa killar, visa mig ute och känna mig snygg, vill kunna kolla ner på min mobil utan största dubbelhakan. Kunna göra allt sånt jag gjorde för 7 månader sedan. Vad finns det som kan hjälpa detta?? Jag har druckit 1,5-2 liter vatten varje dag i över 2 månader för att hålla jämn vätskebalans eller vad det heter, men det har inte hjälpt något, har ätit sjukt nyttigt och inte ens gått ner i vikt. Jag är så trött på detta.
    Mitt nästa steg nu är att äta pulverdieter, 1 påse/dag, och 1-2 frukter/grönsaker/grönsakssmoothie i typ 2-3 veckor och samtidigt gå pw några gånger i veckan och gym. För att gå ner i vikt, så jag då kan komma fram till om vikten kanske har något med detta att göra. Och tydligen går det inte för mig att gå ner i vikt med nyttig mat därför får det bli pulverdiet. Min vikt är nu 64,5-65,5 och jag brukade innan alltid ligga på 59-62.

    Jag kommer uppdatera i denna tråden tills svullnaden försvunnit och om jag kommer fram till något som fungerar, om det så ska ta 5 år innan den är borta så kommer jag uppdatera.. fast nä så länge står jag inte ut med att se ut såhär så då har jag lämnat livet innan.

  • Svar på tråden Extrem svullnad av bulimi, behandling?
  • Anonym (råkad­e läsa)
    Äldre 27 Jan 22:29
    #1

    I medicinska artiklar på engelska står det hur tydligt som helst att bulimi kan få körtlarna i halsen att spåra ur, på lite olika sätt. Parotidkörtlarna är t.ex. samma körtlar som svullnar vid påssjuka, de ger en sådan svullnad som du beskriver.

    Svullen hals/körtlar går vanligen tillbaka om man får hjälp att sluta kräkas, men en del behöver antibiotika också. I sällsynta fall kan man även få problem med bukspottkörteln pga att den får jobba för hårt när bulimikern äter för mycket på en gång. Jag tycker du ska be vårdcentralen om remiss till öron-näsa-hals-läkare så fort som möjligt och berätta om din bulimi, så får de ta reda på hur de bäst hjälper dig.

    källor:

    www.hindawi.com/journals/criot/2013/251629/

    www.edcatalogue.com/medical-symptoms-and-complications-associated-with-bulimia/

  • Anonym (?)
    Äldre 27 Jan 22:30
    #2

    Om en bulemiker fortsätter trots att han/hon vet att tänderna ryker, varför tror du att vederbörande skulle sluta p.g.a. dubbelhaka?

  • Äldre 27 Jan 22:45
    #3
    Anonym (råkade läsa) skrev 2015-01-27 22:29:44 följande:

    I medicinska artiklar på engelska står det hur tydligt som helst att bulimi kan få körtlarna i halsen att spåra ur, på lite olika sätt. Parotidkörtlarna är t.ex. samma körtlar som svullnar vid påssjuka, de ger en sådan svullnad som du beskriver.

    Svullen hals/körtlar går vanligen tillbaka om man får hjälp att sluta kräkas, men en del behöver antibiotika också. I sällsynta fall kan man även få problem med bukspottkörteln pga att den får jobba för hårt när bulimikern äter för mycket på en gång. Jag tycker du ska be vårdcentralen om remiss till öron-näsa-hals-läkare så fort som möjligt och berätta om din bulimi, så får de ta reda på hur de bäst hjälper dig.

    källor:

    www.hindawi.com/journals/criot/2013/251629/

    www.edcatalogue.com/medical-symptoms-and-complications-associated-with-bulimia/


    Hej, ja såklart står det på engelska sidor, det var på engelska sidor jag till slut hittade att det berodde på bulimin. Nu menar jag att det borde stå tydligt på svenska sidor med.

    Har gått på antibiotika två omgångar i höst pga andra saker så och det har inte blivit någon skillnad, vet dock inte om det finns någon speciell antibiotika som är till för svullnad.. kan inte mycket om sånt eller om mediciner över lag.

    Jag var på vårdcentralen en månad efter jag kom hem från semester och de hade ingen aning om vad det kunde bero på, gick även till en dokter som kollade man han visste inte heller. Tycker det är väldigt dåligt att de inte kan mer eller kan ana om att det kan vara pga av en ätstörning. Men får boka tid där igen och se vad dom säger tror det kommer va " gå hem det går kanske över nån gång i framtiden"

    Tack för ditt svar :)

  • Äldre 27 Jan 22:46
    #4
    Anonym (?) skrev 2015-01-27 22:30:46 följande:

    Om en bulemiker fortsätter trots att han/hon vet att tänderna ryker, varför tror du att vederbörande skulle sluta p.g.a. dubbelhaka?


    För tänderna går att fixa hos tandläkaren, så ser inget problem med det. Bara sätt dit en porslinstand eller liknande, kanske kostar en del men det är det ju värt.
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 28 Jan 08:41
    #5

    Har du slutat att kräkas nu då? För det är ju första steget mot att få bort det. I längden så gör bulimi att man blir svullen och går upp i vikt, så det är verkligen ingen bra lösning. Jag har jobbat med bulimipatienter och sett många fall som du och de flesta blir som sagt förvånade eftersom det inte pratas mycket om det, men det är väldigt vanligt. På de flesta försvinner det när de slutat kräkas och laxera om de gör det och börjat äta "normalt" igen. De flesta går även ner i vikt av det/känner sig snyggare efteråt när de har slutat.

    Tipsar dig om att läsa boken Mattillåtet.

  • sextio­talist
    Äldre 28 Jan 08:49
    #6

    Jag har en gammal väninna som hade bullemi i över 10 år, hon var väldigt svullen i ansiktet och magen var stor. När man tittar på foton från den tiden på henne så ser man hur sjuk hon var, men då tänkte man inte på det.
    Det tog nog 2-3 år innan svullnaden hade lagt sig helt och hon fick den kroppen hon hade längtat efter när hon var sjuk.

  • Äldre 28 Jan 16:46
    #7
    Anonym (Tjej) skrev 2015-01-28 08:41:28 följande:

    Har du slutat att kräkas nu då? För det är ju första steget mot att få bort det. I längden så gör bulimi att man blir svullen och går upp i vikt, så det är verkligen ingen bra lösning. Jag har jobbat med bulimipatienter och sett många fall som du och de flesta blir som sagt förvånade eftersom det inte pratas mycket om det, men det är väldigt vanligt. På de flesta försvinner det när de slutat kräkas och laxera om de gör det och börjat äta "normalt" igen. De flesta går även ner i vikt av det/känner sig snyggare efteråt när de har slutat.

    Tipsar dig om att läsa boken Mattillåtet.


    Hej! Ja jag har bara tagit upp en gång det sista halv året, och det var i november, alltså innan jag hade kommit fram till att svullnaden måste bero på bulimin. Laxeringsmedel har jag aldrig använt. Äter väldigt nyttigt numera sen några veckor tillbaka alltså nästan bara grönsaker, frukt, nötter och ägg. Men det har inte blivit någon skillnad. Jag kommer tyvärr inte känna mig snygg förrens jag ser ut som jag gjorde under de åren jag spydde, just nu känner jag inte igen mig själv..

    Ja har sätt att många skriver om den boken, men har inte tänkt att den kan ge råd för svullnad.. men ska kolla upp det!

    Tack för ditt svar! :)
  • Äldre 28 Jan 16:48
    #8
    sextiotalist skrev 2015-01-28 08:49:46 följande:

    Jag har en gammal väninna som hade bullemi i över 10 år, hon var väldigt svullen i ansiktet och magen var stor. När man tittar på foton från den tiden på henne så ser man hur sjuk hon var, men då tänkte man inte på det.
    Det tog nog 2-3 år innan svullnaden hade lagt sig helt och hon fick den kroppen hon hade längtat efter när hon var sjuk.


    Åh.. det var länge :( , vet du om hon gick upp eller ner mycket i vikt under de 2-3 åren? :)
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 28 Jan 17:07
    #9
    svullenbulimi skrev 2015-01-28 16:46:47 följande:
    Hej! Ja jag har bara tagit upp en gång det sista halv året, och det var i november, alltså innan jag hade kommit fram till att svullnaden måste bero på bulimin. Laxeringsmedel har jag aldrig använt. Äter väldigt nyttigt numera sen några veckor tillbaka alltså nästan bara grönsaker, frukt, nötter och ägg. Men det har inte blivit någon skillnad. Jag kommer tyvärr inte känna mig snygg förrens jag ser ut som jag gjorde under de åren jag spydde, just nu känner jag inte igen mig själv..

    Ja har sätt att många skriver om den boken, men har inte tänkt att den kan ge råd för svullnad.. men ska kolla upp det!

    Tack för ditt svar! :)
    Det viktiga är att du inte kräks och att du äter ofta/regelbundet för att minska svullnaden. Du behöver inte äta mycket vid varje tillfälle men försök äta något litet var tredje timme ungefär. Då borde ämnesomsättningen och vätskebalansen jämnas ut lite.
  • Äldre 28 Jan 19:07
    #10
    Anonym (Tjej) skrev 2015-01-28 17:07:02 följande:
    Det viktiga är att du inte kräks och att du äter ofta/regelbundet för att minska svullnaden. Du behöver inte äta mycket vid varje tillfälle men försök äta något litet var tredje timme ungefär. Då borde ämnesomsättningen och vätskebalansen jämnas ut lite.
    Åh jaha tror du det hjälper, tack ska prova det :) . just nu äter jag 2-3 gånger per dag och lite varje gång
Svar på tråden Extrem svullnad av bulimi, behandling?