• Anonym (SH9)
    Äldre 28 Jan 14:41
    15952 visningar
    76 svar
    76
    15952

    STÄDA innan gäster!!

    Jag tycker detta e så respektlöst mot mig som gäst. I helgen var vi hos några bekanta och när vi kommer dit så är hela huset kaos. Toan är smutsig, blöta handdukar och rester från tandkräm och allmänt stökigt. I vardagsrummet är det leksaker precis överallt och smulor på bordet. Jag tyckte det var så oerhört respektlöst mot mig som gäst att bli bjuden hem till någon och sedan komma till ett smutsigt och stökigt hem. Och man kan inte skylla på barn. Jag har också barn men har det alltid städat och fint, speciellt när man får gäster. Jag tycker detta beteende är helt otroligt. Vad tycker ni? Och ni som inte städar innan ni får gäster, hur tänker ni. Tycker ni inte det är respektlöst mot era gäster?

  • Svar på tråden STÄDA innan gäster!!
  • Anonym (inte pedant­)
    Äldre 28 Jan 14:44
    #1

    det låter onekligen lite konstigt. Man kan väl iaf röja av det värsta om man nu inte hinner städa allt

  • nozpa
    Äldre 28 Jan 14:44
    #2

    Jo man städar. Fast här hemma har vi det alltid städat så det blir kanske bara en dubbelkoll många ggr.
    Men om någon dyker upp oanmäld under frukost så ser det ut som det gör liksom. Men när förväntade gäster kommer så är det välkomnande.

  • Anonym (J)
    Äldre 28 Jan 14:49
    #3
    +1

    Respektlöst av dig att tro att du är bättre än dom. Du kanske inte har annat för dig än att städa dygnet runt, men en del har faktiskt andra intressen.

    Visst städar man innan besök. Vilket de kamske gjorde, men det hann bli stökigt igen.

  • Anonym (SH9) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 14:53
    #4

    Städa dygnet runt är väl lite att ta i. Jag städar inte heller dygnet runt. har jobb, barn , vänner och andra intressen men 1h lägger jag på städning innan gäster ska komma. Främst för att jag vill att dom ska känna sig välkomna, ska kunna njuta utan att se smuts runtomkring. Jag har ett litet barn som stökar ner väldigt mycket så mitt hem ser inte heller ut som en inredningskatalog varje dag men mina gäster ska inte behöva ta en del av det. 

  • Äldre 28 Jan 14:53
    #5

    Deras hem, deras val. 


    Men rent krasst så är det så att låter man huset förfalla så finns det oftast nått problem i botten. Kanske depression eller NPF-diagnos. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Alba)
    Äldre 28 Jan 15:01
    #6

    Jag tycker det beror på vad det är man är inbjuden till.
    Har jag en jobbarkompis över på fika en vardagkväll (spontant) så tänker inte jag städa hela huset för det.
    Har vi däremot bestämt med vänner sedan länge att de skall komma till oss på middag så byter vi handdukar på toaletten och ser till att det är hyfsat städat innan de kommer.


    Men vi har nog en allmänt ganska hög nivå på städningen, det är sällan stökigt, helt ärligt. Och badrummen städas regelbundet så ska vi få gäster är det bara "finlir".

    Är dock inte sådan själv som person som skulle anmärka på hur andra gör utan hellre lite skit i hörnen (och att man umgås och träffas!!) än ett rent helvete.

  • Birgit­ta02
    Äldre 28 Jan 15:24
    #7
    +1

    Jag tycker nog att man anstränger sig lite om man bjudit in gäster till middag. Men om polarna ränner ut och in ofta så kan det ju vara svårt att alltid ha det snyggt och icke-kaotiskt.

    Om det är så att du blivit inbjuden med några dagars varsel så hade nog i alla fall jag städat undan det värsta. Smulor på bordet är inte ok, och leksaker kan man slänga ner i en lekback. Toan skall vara REN.

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 28 Jan 15:28
    #8

    Håller med. Har man bjudit hem någon så ser man väl till att plocka och torka det värsta åtminstone.

    Dock om någon kommer på spontanbesök får de ta det som det ser ut. Dock klarar jag själv inte av att ha smulor överallt och skitiga handdukar, så det behöver de aldrig komma till här oavsett.

  • Äldre 28 Jan 15:29
    #9

    Det beror lite på vem som kommer. Jag är föräldraledig med en liten( plus storebror på fsk) och känner att jag har annat att göra än att städa enbart för gäster. Så se mitt liv ut just nu, prioriteringar. Jag försöker dock alltid se till att toan som gästerna använder är fräscht med torkad toalett, handfat, skurad toalett och ny handduk. Det tar 5 minuter. Men leksaker och " stök" har jag aktivt valt att strunta i. De flesta som kommer till oss har barn med sig och då blir det stökigt fort ändå.

  • Äldre 28 Jan 15:36
    #10

    Jag gillar en avslappnad stil, vänner behöver inte städa ihjäl sig för att jag skall känna mig välkomnad. Men skitig toalett tycker jag är äckligt och jag tycker det är trevligt om jag slipper smulor också. Våta handdukar hänger man väl upp? Fattar inte grejen, de sakerna tar ju inte många minuter. Kanske de har blitt så vana vid att ha det så att de inte ser det längre.

Svar på tråden STÄDA innan gäster!!