• Jencie

    Ni som misstänk tvillingar var känslan rätt?

    Ni som misstänkt tvillinggraviditet har er känsla varit rätt?

    Vad baserade ni det på?

    Hade ni gjort vul som visade bara en?

  • Svar på tråden Ni som misstänk tvillingar var känslan rätt?
  • Breakdown

    Barnens pappa skämtade friskt om att jag väntade tvillingar, svullnade upp helt galet mycket och spydde som en liten gris från v.8.

    Fick bekräftat i v.13 att jag väntade enäggstvillingar :)

  • VB52015

    Sparar denna, spytt sedan vecka sex - tredje graviditeten och aldrig spytt tidigare. Extrem migrän och stor/hög livmoder... Jag har ingen aning men får veta vid Rul! En fråga, ni som gjort vul vid vecka 7+0, har man sett två packande hjärtan då eller är det någon som varit med om att en läkare missat? Och sedan upptäckt vid Rul?!


    2007-08 | 2013-06 | 2015-07
  • MrsFreud
    VB52015 skrev 2015-01-31 23:01:57 följande:

    Sparar denna, spytt sedan vecka sex - tredje graviditeten och aldrig spytt tidigare. Extrem migrän och stor/hög livmoder... Jag har ingen aning men får veta vid Rul! En fråga, ni som gjort vul vid vecka 7+0, har man sett två packande hjärtan då eller är det någon som varit med om att en läkare missat? Och sedan upptäckt vid Rul?!


    Jag gjorde VUL pga tidigare graviditetskomplikationer, och det var ingen tvekan om att det var två små i magen. Drygt en månad senare började jag dock blöda och hade ont i magen. Var övertygad om att jag fått missfall, men när vi gjorde VUL mådde båda två hur bra som helst. Förklaringen jag fick var att det kunde ha varit tre från början, dock ingenting som är hugget i sten.
    Så jag antar att det är möjligt att missa en, men det är nog inte speciellt vanligt. Får man höra att det "bara" är en så ska man nog lita på det :)
  • Mamma20/5

    Vi trodde nästan från början att de va två. Gjorde ul i v 15 o fick då höra att det bara var en. Känslan försvann dock inte, spec inte för min man, o på rul i v 19 fick vi bekräftat att det är två :) så visst kan dom missa :P

  • Jencie

    Har själv haft en stark känsla för tvillingar hela tiden. har ingen direkt konkret anledning mer än att denna graviditeten känns så annorlunda än mina två tidigare. Dock flickor båda.

    Var på vul i vecka 8 (7+0) efter en trafikolycka. Visade en bebis med tickande hjärta. Hon trodde dock att det var tidigare än v8. Hela undersökningen varade ungefär i 3 min varav hälften av tiden så föraökte hon ställa in maskinen.

    Släptte då tanken på tvillingar till för ett par veckor sedan mär min vän sa att man hade missat 2 barn på vul för henne. hon fick tvillingar. trodde inte ens det var möjligt.

    antar att det bara är att vänta på rul och se om magkänslan är rätt eller bara fantasi

  • Sparv15

    Tanken slog mig innan vul i v 7 då jag mådde mycket mer illa än tidigare graviditeter och det visade sig stämma. Gravid igen fick jag lite panik över att det skulle vara två igen men den här gången visade vul att den ene tillbakabildats men känslan stämde dock.

  • VB52015

    Så underbart med så många svar och erfarenheter! Jag gjorde som sagt vul i 7+0, det gick fort och läkaren mätte fostret, flera gånger såg jag hur det lilla hjärtat liksom slog bredvid varandra..!?!... Liksom som två skuggslag... Hon, läkaren, såg det också men sa att hon inte kunde se från annan vinkel än den hon höll?! Hon sa varken bu eller bä. När jag sedan berättade detta för min BM så hon att det absolut kunde ligga en där bakom men tyckte liksom att det bara var att vänta. Haha... Sjukt spännande. Men jag utgår från att det "bara" är en däri. Trots alla "tecken" haha.


    2007-08 | 2013-06 | 2015-07
  • nokla

    Jag hade aldrig nån misstanke om tvillingar, däremot en känsla av att nånting var fel. Det kändes inte som det skulle på nåt sätt som jag inte kan förklara. Hade också migrän och trötthet och illamående som var mycket starkare än vid tidigare graviditeter. Gjorde ultraljud i v 17 pga blödning och såg ett barn, så vi blev ganska förvånade veckan efter på rutinultraljudet när det första som dök upp på skärmen var två huvuden bredvid varann. Så det går uppenbarligen att missa även när man är ganska långt gången. Är i v 34 nu.

  • Jencie
    nokla skrev 2015-02-07 18:17:07 följande:

    Jag hade aldrig nån misstanke om tvillingar, däremot en känsla av att nånting var fel. Det kändes inte som det skulle på nåt sätt som jag inte kan förklara. Hade också migrän och trötthet och illamående som var mycket starkare än vid tidigare graviditeter. Gjorde ultraljud i v 17 pga blödning och såg ett barn, så vi blev ganska förvånade veckan efter på rutinultraljudet när det första som dök upp på skärmen var två huvuden bredvid varann. Så det går uppenbarligen att missa även när man är ganska långt gången. Är i v 34 nu.


    Oj. Men det måste ju ändå vara jätte ovanligt. Antar att det inte vore helt otroligt att man missar flera barn på ett snabbt vul i vecka 8 (7+0) då. Man får dessutom intrycket av att det inte ens är speciellt ovanligt att man missar antal foster är det är så tidigt, eller har jag fel?
  • nokla
    Jencie skrev 2015-02-07 19:38:37 följande:

    Oj. Men det måste ju ändå vara jätte ovanligt. Antar att det inte vore helt otroligt att man missar flera barn på ett snabbt vul i vecka 8 (7+0) då. Man får dessutom intrycket av att det inte ens är speciellt ovanligt att man missar antal foster är det är så tidigt, eller har jag fel?


    Jag vet inte men hon som gjorde rutinultraljudet tyckte att det var anmärkningsvärt att de missat det så sent som v 17, så det borde vara ganska ovanligt. Men jag har hört flera där det missats vid tidiga vul.
  • VB52015
    nokla skrev 2015-02-07 18:17:07 följande:

    Jag hade aldrig nån misstanke om tvillingar, däremot en känsla av att nånting var fel. Det kändes inte som det skulle på nåt sätt som jag inte kan förklara. Hade också migrän och trötthet och illamående som var mycket starkare än vid tidigare graviditeter. Gjorde ultraljud i v 17 pga blödning och såg ett barn, så vi blev ganska förvånade veckan efter på rutinultraljudet när det första som dök upp på skärmen var två huvuden bredvid varann. Så det går uppenbarligen att missa även när man är ganska långt gången. Är i v 34 nu.


    Ånej, säg inte så! Skulle just skriva att jag var på vul här om dagen och där såg man bara en, 16+0, jag har rul den 23.. Haha
    2007-08 | 2013-06 | 2015-07
  • mersi89

    Jag har haft två missfall innan varav båda ggr var tvillingar fick en dotter 2013 och nu e vi gravida med tvillingar igen (vecka 17) ja förstod rätt tidigt för ja funkade inte de första 14-15 veckorna alls. Ja sov hels tiden o spydde konstant????.. Hade bara känslan innan kub!????.. O så va de så.. Hehe

  • Tokfrjant

    Med vårt första barn så var det aldrig snack om två, vilket det inte var.
    Vid min andra graviditet så skämtade vi en del om att det var två eftersom magen var rätt stor. Men man brukar ju säga att magen växer snabbare vid andra graviditeten. Vid rul fick vi reda på att vi väntade två!
    Nu är jag gravid igen och vi kunde inte släppa tanken på att det kunde vara två igen. Så bad om ett tidigt ul och det visade sig vara två!
    Så även om vi kanske inte trott det så har vi haft det på känn.

Svar på tråden Ni som misstänk tvillingar var känslan rätt?