• Anonym (Enkelt)

Varför gör ni det så jävla omständigt?

Jag har en fråga som jag har undrat över hur länge som helst och man ser trådar om överallt.
    Varför i hela friden gör ni nyblivna föräldrar allt så jävla svårt och omständigt?
    Helt ärligt så verkar det som att hela världen kretsar kring den nyblivna mamman och att allt är så jävla svårt jämt.

Nej vi kan inte åka till svärföräldrarna för det är för långt och jag gillar inte dom. Nej dom kan inte åka hit för jag vill inte att någon annan håller i bebisen. Nej jag kan inte gå utanför dörren för bebisen behöver mamma och bara mamma. Vi har ju ett band från magen. Nej pappan får inte vara "barnvakt". Mamma mamma mammma mamma.
    Nej ingen får komma hit på minst 5 månader för vi måste få in rutiner, matningen är jobbig, vi sover dåligt osv osv osv.

Jag tycker personligen att alla nyblivna föräldrar speciellt förstagångsföräldrar verkar tro att det är världens största grej att få barn och det ska göras så jävla omständigt som möjligt.

Vi fick första besöket redan på bb. BB tar inte emot besök men vi gick ner till en lugn korridor och mötte dom. Gick jättebra.
    Sen när vi kom hem bodde en släkting till oss där 1 vecka för hon behövde sovplats. Gick också jättebra.

Inga problem att hälsa på mina släktingar 3-4 timmar bort. Nej för vet ni vad. Man kan stanna på vägen. chockerande va?
    Gick lika bra att vara där som att vara hemma. Bebisen fick mat och sova ändå. Vår bebis fick både bröstmjölk och ersättning i början. Så nätterna då sov jag som mamma i alla fall 6-7 timmar i sträck och PAPPA tog sitt barn för vet ni vad? Pappa är ingen jävla barnvakt. Han är minst lika viktig som mamman och har lika stort ansvar.

Vårt barn har fått precis lika mycket tid med mamma som med pappa innan han började jobba igen efter 8 veckor.

Vi har lämnat iväg henne också. ibland 1 timme ibland 2 och några gånger en hel kväll så vi kunnat äta middag och gå på bio. Och det har gått hur bra som helst för farmor och farfar är fantastiska och hon älskar dom och har det jättebra där. För även om vi är föräldrar så är vi inte bara föräldrar utan vi är man och fru också och behöver egentid. Man slutar inte behöva egentid bara för att man blir förälder och det är INGET fel i att vilja ha det.

Och nej man behöver inte sitta hemma första halvåret med sitt barn för att det finns baciller ute eller för att det är omständigt. Man tar med mat, blöjor ombyte och sen räcker det rätt långt.
    Man behöver inte göra ett helt företag av att åka någonstans bara för att man har ett barn.

Och det kanske viktigaste utav allt. Barn ska INTE styra familjen. Klart man måste se till deras behov men man behöver inte ändra hela livet för att dom ska få som dom vill. för när dom föds är dom individer utan rutiner och utan speciella sätt att göra allt på. Och jag vet inte hur alla andra gör men vi har då i princip samma liv nu som innan för vår dotter hänger med på ALLT. Hon har anpassat sig efter hur vi lever och mår jättebra av att leva lika.
    Det är inga problem.

Så kort sagt SLUTA GÖRA ALLT SVÅRARE ÄN VAD DET ÄR!!!

• Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?
  • Anonym (Andas)
    Anonym (Även jag) skrev 2015-01-31 16:49:45 följande:

Även jag som inte har barn,men stor erfarenhet av barn håller med ts. När jag säger att barn inte måste bäras 24 timmar per dygn blir jag nästan halshuggen,men så blir det aldrig här. Inte måste de sova i samma säng heller för så blir det inte här. Och då kommer de inte vara vana med det och därmed inte sakna det ser ni! Flört

Du har mycket att lära... Om du inte har kommit på någon revolutionerande metod för att odla fram ditt barn utanför livmodern, så kommer hem redan ha 9 månaders vana av att sova väldigt tätt ihop med dig när det föds. Just saying :)
  • Bobelin

Har 5 barn och alla har de varit olika. Vi var runt ganska mycket med 1an, om än något omständligt med allt som tvunget skulle med (nappar, trasor, blöjor, kläder, vagn, mössor, ersättning, amningskupor mm mm mm) bara vid ett besök hos mormor 5 km bort.  Men detta barn sov nästan aldrig och det gick inte att hitta rutiner. Åt inte så bra heller, men kräktes ganska mycket (krävde extra kläder till oss alla när vi åkte någonstans). Och skulle helst bäras hela tiden annars blev hon grinig. Kunde bara sova i pappas armar. Men hon var med på sånt som vi valde att vi ville göra ändå. 2an (som bara är 13 mån yngre) var också med på det mesta, åt som en häst utan problem men ville amma nästan varje timme i början, sov något bättre (hade han väl somnat kunde inget väcka honom) än 1an och var en allmänt glad prick. När 3an kom var 1an 3,5 och 2an 2,5. Hon sov 8 timmar i sträck nattetid och skrek i princip aldrig. Vi kunde styra upp henne till amning när det passade oss, hon vägrade napp och hittade tummen istället, kräktes aldrig, kunde somna överallt utan problem så när vi skulle någonstans räckte det att man hade koll på att en blöja var med.4an kom 2,5 år senare och nu bodde vi inte lika nära släkten längre och började tycka att det blev jobbigt att packa in alla i bilen, så nu åkte vi inte iväg lika mycket längre. Och sonen var väl ganska genomsnittlig vad det gäller mat, sömn och gnäll. Även så 5an som är ett sladdbarn med annan pappa. Var på utlandsresa med honom när han var 3 mån (bussresa till Tyskland) utan problem trots att han helst ville amma dygnet runt. Och skidresa när han var 7 månader.

Men genomgående vi har alltid gjort det vi har velat just då. Nobbat släkten när vi inte velat åka, bjudit hem när vi velat det och rest när vi velat det. VI har valt och bestämt utan att tänka på vad andra gör och tycker.

• Trubbel
    Rosa Fluff skrev 2015-01-31 07:49:40 följande:
    Fast snälla Trubbel vem har sagt att jag var själv? Ja, jag tog fl själv för att jag HATAR mitt arbete och tycker om att vara hemma ibland. Men jag har fortfarande en sambo som tog ledigt för att hjälpa mig, som delade på nätterna, som tog sonen efter jobbet. Dessutom är det väldigt OT i denna tråd.
    Det låter onkeligen som att barnet blir ditt alibi för att slippa jobbet ett tag. Så även om det är ett krävande barn (scenariot du målar upp med din bebis önskar man ju inte sin värsta fiende ens) och småbarnstiden flyr iväg ganska snabbt så är det ändå att föredra framför att göra något åt sin jobbsituation. I stället sätter du dig ännu mer i beroendeställning av din man, samtidigt som han slipper ta ansvaret hemma. En bättre lösning är väl rimligtvis att byta jobb?

Men ja - det är off topic. Men jag är så fascinerad över personer som resonerar som du. Och förstår allt mer var alla dessa miserabla inlägg från separerade kvinnor som inte har råd att föda sin barn den sista veckan i månaden kommer ifrån. :(
  • Rosa Fluff
    Trubbel skrev 2015-01-31 21:07:44 följande:

Det låter onkeligen som att barnet blir ditt alibi för att slippa jobbet ett tag. Så även om det är ett krävande barn (scenariot du målar upp med din bebis önskar man ju inte sin värsta fiende ens) och småbarnstiden flyr iväg ganska snabbt så är det ändå att föredra framför att göra något åt sin jobbsituation. I stället sätter du dig ännu mer i beroendeställning av din man, samtidigt som han slipper ta ansvaret hemma. En bättre lösning är väl rimligtvis att byta jobb?

Men ja - det är off topic. Men jag är så fascinerad över personer som resonerar som du. Och förstår allt mer var alla dessa miserabla inlägg från separerade kvinnor som inte har råd att föda sin barn den sista veckan i månaden kommer ifrån. :(

Vet du trubbel. Du vet INGENTING om mitt liv. Jag har varit tillbaka på mitt arbete sen 1,5 år tillbaka. Jag har även studerat vidare, dock till något jag försenat insåg att jag inte vill jobba med. Jag planerar även att börja studera igen. Jag har aldrig sökt så mycket jobb som det senaste året. Skulle jag och min sambo separera så skulle jag utan några som helst problem klara mig ekonomiskt.

Och vart har du läst att min sambo inte tar ansvar hemma??

Jag tycker du behöver söka hjälp, för du verkar inte må bra över ditt liv och det är uppenbart att du försöker få det till att andra har det lika dåligt som du.
  • Trubbel
    Rosa Fluff skrev 2015-01-31 21:24:51 följande:
    Vet du trubbel. Du vet INGENTING om mitt liv. Jag har varit tillbaka på mitt arbete sen 1,5 år tillbaka. Jag har även studerat vidare, dock till något jag försenat insåg att jag inte vill jobba med. Jag planerar även att börja studera igen. Jag har aldrig sökt så mycket jobb som det senaste året.

Lycka till med jobbsökandet!

Så här är det: jag mår inte det minsta dåligt över min personliga situation. Jag har det oerhört bra. Men jag mår dåligt över bristen på jämställdhet i samhället, brister som i förlängningen kommer att drabba mina och dina barn. Därav tjafsar jag med dig och andra, för att månne månne fattar någon annan eventuellt riskerna och problemen med att resonera som du gör. Och det är en vinst för kvinnorna, men ännu mer för deras barn. So - jag har inga problem med dig personligen. Jag har problem med alla som tycker att jämställdhet inte är så viktigt.

• Rosa Fluff
    Trubbel skrev 2015-01-31 21:35:47 följande:

Lycka till med jobbsökandet!

Så här är det: jag mår inte det minsta dåligt över min personliga situation. Jag har det oerhört bra. Men jag mår dåligt över bristen på jämställdhet i samhället, brister som i förlängningen kommer att drabba mina och dina barn. Därav tjafsar jag med dig och andra, för att månne månne fattar någon annan eventuellt riskerna och problemen med att resonera som du gör. Och det är en vinst för kvinnorna, men ännu mer för deras barn. So - jag har inga problem med dig personligen. Jag har problem med alla som tycker att jämställdhet inte är så viktigt.

Som sagt, du och jag har olika uppfattning om hur stor betydelse fördelningen av fl har. Och jag håller med dig om att det är för jävligt att kvinnor inte har samma lön för samma arbete. Dock är jag inte villig att offra min familjs välmående för att kämpa för det.
  • Anonym (Enkelt)
    Voodoodoll skrev 2015-01-31 13:05:46 följande:
    "Oroliga föräldrar ger oroliga barn".

Jobbigt, då kommer du få dömande och oförstående barn.
    nej det tror jag nog inte. Jag kommer lära dom att man skapar sitt eget liv och inte behöver övertänka allt och göra det svårt.
    Helt enkelt att sitt eget mående och sin egen situation är man helt ansvarig för och kan inte skylla på människor eller omständigheter.
  • Anonym (Enkelt)
    Donum skrev 2015-01-31 13:41:53 följande:

Det kan ju också vara så att det inte alls är din förtjänst, TS, att ert barn är så lättsamt. Vi har tre barn. Vi har aldrig behövt lida av sömnbrist. Ingen av dem har vaknat flera gånger på natten, som mest två gånger för att ammas. De två äldsta är sociala och trygga (yngsta är för litet för att ge en rättvis bedömning av). Mellanbarnet stövlade rakt in på dagis och var inskolad på en dag. "Trots" att vi inte har kastat oss iväg i bilen med dem eller låtit, för dem, okända människor ha hand om dem. De har väldigt nära relation med sina morföräldrar, utan att ha behövt lämnas bort till dem som små. Sonen har nära relation till farmor också, trots att de inte träffas så ofta pga att farmor bor ganska långt bort och jobbar mer än heltid. Så kanske beror det inte på ditt utomordentliga sätt att hantera barn utan på ditt barn?

För uppenbarligen kan man få precis vad du eftersträvar fast utan ditt sätt, som jag tycker verkar vara mycket mer ansträngande och gör det svårare än vad det är, än vårt.

Och hade du varit så förbaskat avslappnad i ditt föräldraskap hade du aldrig brytt dig om att starta den här tråden överhuvudtaget.

haha men fan va du hänger upp dig på den där bilen. Du är ju verkligen för rolig. Jag har aldrig sagt att bilresor gynnar något. varken uppfostran eller utveckling.
    Ja herregud vad rolig du är.
  • Anonym (svårt)

Får gratulera till vad som verkar ha varit en rätt smidig förlossning och en rätt enkel första tid som förälder. Men det är olika för alla. Själv hade jag en överj-lig förlossning med komplikationer från h-vetet och de första 3-4 månaderna som mamma var ren överlevnad. När det tar alla krafter man har att resa sig ur en stol så är man inte så pigg på att ens ta sig utanför dörren. 

Varför inte bara låta alla andra göra som de vill och vara nöjd över att det varit lätt för er?

• Anonym (Enkelt)
    Letitia skrev 2015-01-31 17:21:19 följande:
    Nu stödjer jag mig på forskning, då. Det finns bland annat studier som visar att det alltför tidiga omkringflängandet med bebisen, ökar risken för plötslig oväntad spädbarnsdöd.
    Haha ja det var ju bland det dummaste jag hört. Om jag flänger omkring med mitt barn ökar det risken för att det dör.
    Det finns vissa saker som är bevisat som bvc också säger. rökning, alkohol, samsovning och magläge är sånt som ökar risken men detta var en första.

Men om nu det är fallet så skulle jag vilja se en publicerad forskningsrapport på det. Det duger inte att det stått på allt för föräldrar eller något. Så har du någon rapport?
Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?