• Anonym (Enkelt)

Varför gör ni det så jävla omständigt?

Jag har en fråga som jag har undrat över hur länge som helst och man ser trådar om överallt.
    Varför i hela friden gör ni nyblivna föräldrar allt så jävla svårt och omständigt?
    Helt ärligt så verkar det som att hela världen kretsar kring den nyblivna mamman och att allt är så jävla svårt jämt.

Nej vi kan inte åka till svärföräldrarna för det är för långt och jag gillar inte dom. Nej dom kan inte åka hit för jag vill inte att någon annan håller i bebisen. Nej jag kan inte gå utanför dörren för bebisen behöver mamma och bara mamma. Vi har ju ett band från magen. Nej pappan får inte vara "barnvakt". Mamma mamma mammma mamma.
    Nej ingen får komma hit på minst 5 månader för vi måste få in rutiner, matningen är jobbig, vi sover dåligt osv osv osv.

Jag tycker personligen att alla nyblivna föräldrar speciellt förstagångsföräldrar verkar tro att det är världens största grej att få barn och det ska göras så jävla omständigt som möjligt.

Vi fick första besöket redan på bb. BB tar inte emot besök men vi gick ner till en lugn korridor och mötte dom. Gick jättebra.
    Sen när vi kom hem bodde en släkting till oss där 1 vecka för hon behövde sovplats. Gick också jättebra.

Inga problem att hälsa på mina släktingar 3-4 timmar bort. Nej för vet ni vad. Man kan stanna på vägen. chockerande va?
    Gick lika bra att vara där som att vara hemma. Bebisen fick mat och sova ändå. Vår bebis fick både bröstmjölk och ersättning i början. Så nätterna då sov jag som mamma i alla fall 6-7 timmar i sträck och PAPPA tog sitt barn för vet ni vad? Pappa är ingen jävla barnvakt. Han är minst lika viktig som mamman och har lika stort ansvar.

Vårt barn har fått precis lika mycket tid med mamma som med pappa innan han började jobba igen efter 8 veckor.

Vi har lämnat iväg henne också. ibland 1 timme ibland 2 och några gånger en hel kväll så vi kunnat äta middag och gå på bio. Och det har gått hur bra som helst för farmor och farfar är fantastiska och hon älskar dom och har det jättebra där. För även om vi är föräldrar så är vi inte bara föräldrar utan vi är man och fru också och behöver egentid. Man slutar inte behöva egentid bara för att man blir förälder och det är INGET fel i att vilja ha det.

Och nej man behöver inte sitta hemma första halvåret med sitt barn för att det finns baciller ute eller för att det är omständigt. Man tar med mat, blöjor ombyte och sen räcker det rätt långt.
    Man behöver inte göra ett helt företag av att åka någonstans bara för att man har ett barn.

Och det kanske viktigaste utav allt. Barn ska INTE styra familjen. Klart man måste se till deras behov men man behöver inte ändra hela livet för att dom ska få som dom vill. för när dom föds är dom individer utan rutiner och utan speciella sätt att göra allt på. Och jag vet inte hur alla andra gör men vi har då i princip samma liv nu som innan för vår dotter hänger med på ALLT. Hon har anpassat sig efter hur vi lever och mår jättebra av att leva lika.
    Det är inga problem.

Så kort sagt SLUTA GÖRA ALLT SVÅRARE ÄN VAD DET ÄR!!!

• Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?
  • Läs vad som står och inget annat

Det är exakt å vi har gjort ts, dom lär sig att bli självständiga och klarar mycket mer än vad man tror men tyvärr e många sk föräldrar (åtminstone modern) så fruktansvärt hönsiga o tror dom e gjorda av glas o inbillar sig att det bara e modern som "duger" o det e bara så naivt Tungan ute

Vi har 3 fullvuxna barn idag o det e absolut inget fel på nån av dom trots att vi kunde va man o fru ibland, lämnade barnet till mor o farföräldrar, tog med oss barnen vart än vi skulle resa t.e.x. Ska väl tilläggas för säkerhetsskull att man hade allt som barnet behövde o lite till o dels lärde sig pappan mata med flaska (som pumpades ut) så fadern oxå fick känna att det även e HANS barn exakt lika mycket, no problems alls

• Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-01-31 21:59:32 följande:

nej det tror jag nog inte. Jag kommer lära dom att man skapar sitt eget liv och inte behöver övertänka allt och göra det svårt.

Helt enkelt att sitt eget mående och sin egen situation är man helt ansvarig för och kan inte skylla på människor eller omständigheter.

Visst är det bra att lära sina barn att vara självständiga. Men man skapar faktiskt inte sitt eget liv och råder inte själv över sin livssituation. Ingen människa är en ö - på gott och ont. Du gör dina barn en otjänst om du tutar i dem det. Det kommer att slå hårt mot dem om de drabbas av olyckor eller ohälsa - i synnerhet psykisk ohälsa. Det riskerar också att drabba dem på samma vis som den inställningen drabbar dig själv här i tråden - du uppfattas som arrogant och oförmögen att sätta dig in i andras situation.
  • SL1

Grattis TS, va härligt att du och din nya familj har funnit en härlig och fungerande tillvaro som ni alla tre trivs med =)
    Varför så dömande? Alla barn är olika, precis som alla föräldrar. 

• nokla
    Batmamba skrev 2015-02-01 00:04:21 följande:

Visst är det bra att lära sina barn att vara självständiga. Men man skapar faktiskt inte sitt eget liv och råder inte själv över sin livssituation. Ingen människa är en ö - på gott och ont. Du gör dina barn en otjänst om du tutar i dem det. Det kommer att slå hårt mot dem om de drabbas av olyckor eller ohälsa - i synnerhet psykisk ohälsa. Det riskerar också att drabba dem på samma vis som den inställningen drabbar dig själv här i tråden - du uppfattas som arrogant och oförmögen att sätta dig in i andras situation.

Men du pratar om barn som får en otrygg anknytning. Att komplicera saker och göra de onödigt omständliga är inte på något sätt en garanti för en trygg anknytning, det handlar om att svara på sitt lilla barns behov och det kan man göra både lätt och praktiskt och oerhört omständligt och komplicerat

Jag tycker tex att den lätta vägen är att bära mina barn, svara på deras signaler direkt innan de börjar gråta, amma och samsova. Detta betyder för mig väldigt små hinder i att leva mitt liv som vanligt, som innan jag fick barn. Lätt. Praktiskt.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-01 08:01:34 följande:

Men du pratar om barn som får en otrygg anknytning. Att komplicera saker och göra de onödigt omständliga är inte på något sätt en garanti för en trygg anknytning, det handlar om att svara på sitt lilla barns behov och det kan man göra både lätt och praktiskt och oerhört omständligt och komplicerat

Jag tycker tex att den lätta vägen är att bära mina barn, svara på deras signaler direkt innan de börjar gråta, amma och samsova. Detta betyder för mig väldigt små hinder i att leva mitt liv som vanligt, som innan jag fick barn. Lätt. Praktiskt.

Svarar du på rätt inlägg? Förstår inte riktigt vad du menar. Jag håller med dig i vad du skriver i det här inlägget till 100%. Vad har det med TS övertro på förmågan att själv forma sina livsvillkor att göra?
  • nokla
    Batmamba skrev 2015-02-01 08:27:58 följande:

Svarar du på rätt inlägg? Förstår inte riktigt vad du menar. Jag håller med dig i vad du skriver i det här inlägget till 100%. Vad har det med TS övertro på förmågan att själv forma sina livsvillkor att göra?

Det är en livsinställning, och jag är benägen att hålla med. Jag styr inte över allt i mitt liv men definitivt över vad jag gör med det jag har fått och vad gäller sånt jag vill förändra har iaf jag fått med mig att man åstadkommer mycket med tex gemensam kamp, fackligt, i hyresgästföreningen, i föräldranätverk etc etc. Ingenting är ödesbestämt, om man inte är nöjd så kämpar man för förändring. Och det är givetvis applicerbart på alla livssituationer en hamnar i och det är också något jag talar om med mina barn. Jag erbjuder aldrig mina äldre barn färdiga lösningar eller fixar åt dem sånt de kan själv, jag bollar med dem och hjälper dem att hitta sina egna verktyg och lösningar och låter dem testa sig fram.

Hur den livsåskådningen skulle göra att man får otrygga barn eller påstå att varje människa är en ö förstår jag inte.

Jag har heller inte läst tråden i sin helhet, det har jag inte tid till, så jag reserverar mig för att eventuellt ha missat något väsentligt.
  • Tookan

Tack gode Gud!!!!

Så bra skrivet!

Om allt går bra föder jag vårt första barn om tre månader och jag kan inte annat än att tacka dig för dina rader.

Är så trött på allt tjat om att:

-Nä minsann, ditt liv kommer bli så annorlunda, du kommer inte göra det och det och det.

När man säger emot fnyser folk som att man inte vet någonting och jag är ändå stor i käften och kan tala för mig.

Blir så frustrerad att jag tamejfan ska visa att man visst kan träna flera dagar i veckan när man blivit föräldrar, ta hand om varandra och sig själv, trots att man blivit föräldrar osv

Att en pappa faktiskt VILL vara pappa.

Min gubbe har fått frågan:

-å hur känns nu detta för dig??? Det måste vara svårt och omvälvande?

Nästan tyckt lite synd om...

Va????

Han har alltid velat ha barn. Jag däremot ville inte ha barn innan jag träffade honom.

Han går in med 230%

Han kommer bli världens bästa, mest närvarande pappan utan att dalta.

Tänk va skönt när man är TVÅ, för det är precis så det ska vara.

Fördomar och folks konstiga idéer blir jag tokig på.

• SL1
    Tookan skrev 2015-02-01 09:20:42 följande:

Tack gode Gud!!!!

Så bra skrivet!

Om allt går bra föder jag vårt första barn om tre månader och jag kan inte annat än att tacka dig för dina rader.

Är så trött på allt tjat om att:

-Nä minsann, ditt liv kommer bli så annorlunda, du kommer inte göra det och det och det.

När man säger emot fnyser folk som att man inte vet någonting och jag är ändå stor i käften och kan tala för mig.

Blir så frustrerad att jag tamejfan ska visa att man visst kan träna flera dagar i veckan när man blivit föräldrar, ta hand om varandra och sig själv, trots att man blivit föräldrar osv

Att en pappa faktiskt VILL vara pappa.

Min gubbe har fått frågan:

-å hur känns nu detta för dig??? Det måste vara svårt och omvälvande?

Nästan tyckt lite synd om...

Va????

Han har alltid velat ha barn. Jag däremot ville inte ha barn innan jag träffade honom.

Han går in med 230%

Han kommer bli världens bästa, mest närvarande pappan utan att dalta.

Tänk va skönt när man är TVÅ, för det är precis så det ska vara.

Fördomar och folks konstiga idéer blir jag tokig på.

Lycka till med nya bebisen, hoppas allt går bra. Som ny mamma, både gravid och med bebis får man galet massa råd och förmaningar. Det är jobbigt. Nu när mina barn blivit lite större får jag ibland bita mig i tungan för "råden" bara kommer ibland... Jag skulle gissa att folk fnyser, inte för att göra dig illa eller dumförklara dig på något sätt utan för att försöka förmedla den känslan som väldigt många föräldrar upplever "det här är inte alls som jag tänkt mig" eller "så här tänkte jag då, vs så här tänker jag nu" ändå är de allra flesta nöjda =) Det är helt enkelt väldigt svårt att förutse hur ens liv kommer se ut när man skaffar barn.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-01 09:00:21 följande:

Det är en livsinställning, och jag är benägen att hålla med. Jag styr inte över allt i mitt liv men definitivt över vad jag gör med det jag har fått och vad gäller sånt jag vill förändra har iaf jag fått med mig att man åstadkommer mycket med tex gemensam kamp, fackligt, i hyresgästföreningen, i föräldranätverk etc etc. Ingenting är ödesbestämt, om man inte är nöjd så kämpar man för förändring. Och det är givetvis applicerbart på alla livssituationer en hamnar i och det är också något jag talar om med mina barn. Jag erbjuder aldrig mina äldre barn färdiga lösningar eller fixar åt dem sånt de kan själv, jag bollar med dem och hjälper dem att hitta sina egna verktyg och lösningar och låter dem testa sig fram.

Hur den livsåskådningen skulle göra att man får otrygga barn eller påstå att varje människa är en ö förstår jag inte.

Jag har heller inte läst tråden i sin helhet, det har jag inte tid till, så jag reserverar mig för att eventuellt ha missat något väsentligt.

Vi tycker väldigt lika du och jag. Du kanske blandar ihop mig med någon annan i tråden? Jag har inte skrivit något om hur man skapar trygga barn.
Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?