• Anonym (fd cool)
    Äldre 2 Feb 15:00
    7030 visningar
    78 svar
    +3
    78
    7030

    Att vara den "coola" tjejen som killar gillar

    Jag har under senaste tiden tänkt på det här med beteende hos människor, och mestadels mitt eget beteende, som jag radikalt ändrade för två år sedan för att inte längre må dåligt. Och det är det här med coola tjerer. Jag brukade också vara en. Som alltid var popular inte bara pga utseendet, men för att jag visste när jag skulle prata och när vara tyst. Som alltid var tyst när det var många killar i grupp, eftersom killarna dominerade. Som alltid fick svälja stoltheten för att killarna tyckte annorluna. Skulle man tex ut och äta, skulle vi på ett ställe jag ogillade, med killarna tyckte om. Killarna visste om det, men det gör ju inget. Vi hade kunnat gå till ställe B, där det fanns det killarna ville ha för samma pris, men även något jag ville ha, men det hände inte, för att killaran tyckte att miljön och möblerna på stället jag tyckte om var dumt. Så jag kuvade mig.

    Som alltid fick höra sexistiska skämt, värderingar av kvinnorkroppar, helt obrydda av att jag satt där med. Som var van vid att killarna alltid bestämde allt. Och man skulle vara snäll, söt och tyst. När killarna och pojkvännen skulle till ett ställe där det skulle spelas stripp-poker med andra tjejer, skulle man ju vara tyst, eftersom coola tjejer inte är svartsjuka eller klängiga. Och vad man fick mycket komplimanger för sitt beteende. Man var cool, häftig. Killarna sa att de önskade att deras flickvänner var likadana som jag varf. Och man var stolt.

    Sen blev man vuxen. Och skolan byttes till arbete. Samma visa där. Ibland bara lite mer subtil och nerdämpad, eftersom man är vuxen nu. Men väldigt lite hade förändrats. På möten var männen alltid de som bestämde allt. Vissa kvinnor med samma utbildning hämtade kaffe åt männen. Men inte åt kvinnorna som satt vid samma bord. Jag blev helt äcklad av jargongen. När männen skulle vabba var deras kvinnor alltid bitchar som inte kunde hantera sitt barn. När kvinnor skulle vabba var det förväntat, men ändå skitjobbigt. Det hela var så löjligt. 

    En dag fick jag nog. Jag ignorerade allt jag fått lära mig hemma. Och samhället. Jag började göra min röst hörd mer. Jag vägrade längre gå med på saker bara för att jag är kvinna. Jag har också rätt att säga vad jag tycker om AW stället som blivit vald. Jag fick många gånger markera genom att helt enkelt gå hem mitt i, eftersom det var som att prata med en vägg. Jag blev kallad löjlig av andra kvinnor när jag sa ifrån när killarna pratade om hur en kvinnas bröst ska se ut. Jag vill inte bli skrattad åt och bli kallad för lilla gumman. Vilket jag blev i början. Lilla gumman. Stumpan. Men efter tid så byttes orden till grövre ord. För att jag menade allvar. Man fick höra att man hade pms. Även kvinnorna skrattade lydigt. Man var en kacklande höna. Man var en bitch. En häxa. Den senaste var en feminatzi, eller hur man nu skriver det löjliga ordet. Skillnaden blev enorm. Men jag har inte mått dåligt alls under de här åren. För att jag blir tagen på allvar nuförtiden. Även fast jag får höra dessa ord ibland, blir jag lyssnad på, även fast det är väldigt svårt för vissa. Men jag är alltid väldigt trevlig mot alla. Jag trycker aldrig ner någon. Jag är inte bitchig bara för att jag säger mina åsikter. Jag lyssnar på vad andra har att säga. Och jag säger ifån när jag ser eller hör något oanständigt.

    Finns det andra kvinnor där ute som gjort som jag, eller skulle vilja göra som jag? Som har tröttnat på alltid vara den som kompromissar? Hur blev det sen?

  • Svar på tråden Att vara den "coola" tjejen som killar gillar
  • Äldre 2 Feb 15:11
    #1
    -1 +2

    Du var inte en 'cool tjej' innan, du var vad killar brukar referera till som dörrmatta.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 2 Feb 15:14
    #2

    Känner inte alls igen mig. Aldrig blivit behandlad så av killar faktiskt. Och håller med ovanstående, det är inte att vara cool.

  • Anonym (L)
    Äldre 2 Feb 15:20
    #3

    Säger som ovan, vad är coolt med att bli behandlad som skit?

    Men bra att du vågar säga ifrån nu, ingen ska behöva ta skit. Det är dom som vet sitt värde som är coola.

  • Äldre 2 Feb 15:21
    #4
    Anonym (Nej) skrev 2015-02-02 15:14:09 följande:

    Känner inte alls igen mig. Aldrig blivit behandlad så av killar faktiskt. Och håller med ovanstående, det är inte att vara cool.


    Precis vad hon säger ju. Men att killarna berömde beteendet.
  • Anonym (K)
    Äldre 2 Feb 15:39
    #5
    +2
    mikipiki skrev 2015-02-02 15:11:26 följande:

    Du var inte en 'cool tjej' innan, du var vad killar brukar referera till som dörrmatta.


    Tycker vanligtvis att du skriver vettiga saker men ärligt talat, förstod du inte TS poäng? Det handlar ju just om att många tjejer är så nedtryckta av samhällets patriarkat och därför bryr sig så många av vad män tycker. Därför blir det konstigt när du svarar sådär, vem fan bryr sig om vad de tycker?
  • Anonym (K)
    Äldre 2 Feb 15:39
    #6
    puss skrev 2015-02-02 15:21:04 följande:

    Precis vad hon säger ju. Men att killarna berömde beteendet.


  • Anonym (K)
    Äldre 2 Feb 15:40
    #7

    Hon tyckte ju inte själv att hon var cool! Hur kan ni (förutom puss) inte förstå det av texten??

  • Äldre 2 Feb 15:43
    #8

    Vilken konstig arbetsplats, aldrig hört talas om liknande. Vilken branch är du i?

    Men bra du äntligen står upp for dig själv!

  • Anonym (e)
    Äldre 2 Feb 15:46
    #9

    Har du just läst/sett Gone Girl?

  • Äldre 2 Feb 15:49
    #10

    Bra skrivet!

Svar på tråden Att vara den "coola" tjejen som killar gillar