• Anonym (TS)

    Dettta är den värsta förlossningsberättelse jag någonsin hört (i Sverige)!!!

    www.aftonbladet.se/nyheter/article14108573.ab

    Gammal, så gissar att många hört om det redan... Snubblade över den i morse och har tänkt på det hela dagen! Jag bara inte kan förstå hur något så hemskt kan hända ännu idag! ;( Hur klarar man av att gå vidare? Det kan väl ändå inte vara vanligt att det går sådär fruktansvärt hemskt till? Och att läkaren vägrade erkänna att han gjort något fel!? Låter inte som om han gjort mycket rätt! Mitt första barn föddes med sugklocka, och trots att det lyckades på första försöket på knappt 10 minuter minns jag hur ont det gjorde, något sådant som i artikeln kan man ju inte ens föreställa sig! Vet inte vad min point med tråden är men fick ett sådant behov att bara skriva av mig! Att "prata" med någon om det!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-04 20:29
    www.aftonbladet.se/nyheter/article14108573.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-04 20:30
    Rätt www.aftonbladet.se/halsa/barnhalsa/article16634955.ab

  • Svar på tråden Dettta är den värsta förlossningsberättelse jag någonsin hört (i Sverige)!!!
  • Cox Orange

    Det värsta är att det händer om och om igen.

    Jag födde 2013 och det finns inte ord att beskriva det, helt fruktansvärt. Barnmorskan på mödravården sade att det antagligen varit bättre för mig att föda hemma. 

    Svensk förlossningsvård är inhuman och totalt usel, för att inte tala om eftervården när man får en skada.

  • Themis

    Fy satan i helvete, man blir helt mörkrädd. Gråter

    Aldrig i hela helsicke att jag hade accepterat ett så långdraget förlopp om man är fullt öppen och en våldsam läkare på det, då måste man själv eller medföljande make ha modet att säga ifrån. Du har rätt att byta personal om det inte funkar och jag hade ringt och väckt både sjukhusets kvalitetsansvariga, ett eller annat landstingsråd och kvällstidningarna mitt i om det var det som krävdes.

    Felet är att den som inte kan/orkar tillvarata sina intressen och är påläst själv löper en påtaglig risk att fara illa i vården idag, oftast pga resursbrist men ibland även pga knepig personal.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (n)

    minns jag rätt så blev inte läkaren straffad och jobbar fortfarande?

  • taquine

    Och om man tycker en skittdning soom AB inte  är en tillförlitlig källa och som man vägrar gå in på var får man då reda på vad som hänt ? Annan källa?


    Goodness me
  • Sunnan
    Anonym (n) skrev 2015-02-06 17:42:53 följande:

    minns jag rätt så blev inte läkaren straffad och jobbar fortfarande?


    IVO drog in hans legitimation och han gick i pension några månader senare (2011) så han jobbar inte längre. Däremot blev han friad från vållande till annans död i domstol.
  • Themis

    Duger DN? 3 år senare när det kom upp i rätten:

    www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-misstankt-for-spadbarnsdod/

    HSAN drog in leget innan rättegången i alla fall.

    "I november beslutade Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) att läkarens legitimation skulle återkallas för att han "gjort sig skyldig till grov oskicklighet alternativt oskicklighet" då han inte förlöste med kejsarsnitt. DN har sökt åklagaren och föräldrarnas ombud, såväl som flera expertvittnen i fallet. Tingsrättsförhandlingarna är planerade till sex dagar och avslutas på torsdag nästa vecka."


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Dettta är den värsta förlossningsberättelse jag någonsin hört (i Sverige)!!!