• Anonym (Livrädd)

    Röstinspelning sedan 1860

    Är det konstigt att jag är så skrämd av en röstinspelning inspelad 1860?! Man kan söka på den på youtube "earliest sound ever recorded 1860". Inspelningen är 10 sekunder långt och var inspelad på en phonautograph som då är föregångaren till Thomas Edisons Phonograph. Det kusliga ljudet sedan 1860 hittades av amerikanska forskare 2008. Jag önskar faktiskt att jag aldrig klickat på det videoklippet men klart man blir fascinerad när man ser det. Visst det är häftigt och fascinerande men VÄLDIGT KUSLIGT också.

    Hur ska man tänka för den ska bli mindre kuslig? Jag vet att jag är löjlig men det var så otäckt ljud. Vore tacksam för tips. Om ni nu ska lyssna på det där ljudet SÅ VARNAR JAG ER DET ÄR RIKTIGT KUSLIGT!!!

    Ha det bäst

  • Svar på tråden Röstinspelning sedan 1860
  • Anonym (grabben)

    Jag vart nyfiken nu så jag kollade in klippet... Jag brukar tycka sånt här kan vara sjukt äckligt men jag tyckte ändå inte det var så farligt. Och klippet var ganska rörigt tyckte jag.

    Men helt klart fascinerande! :)

  • Anonym (U)

    Jag tycker det låter som bebisgurglande en blåsig dag. Om du också tänker på det så så kanske du tycker det låter gulligare =)

  • Anonym (Livrädd)
    suziz skrev 2015-02-06 09:06:20 följande:

    Jag förstår inte, det är väl inget kusligt över det klippet?


    Ljudet är otäckt lyssna själv om det inte är kusligt!
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (U) skrev 2015-02-06 09:01:38 följande:

    Jag tycker det låter som bebisgurglande en blåsig dag. Om du också tänker på det så så kanske du tycker det låter gulligare =)


    Hehe kanske det ;) många tror det är en kvinna som sjunger. Ingen kommer få veta vems röst det var.
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (grabben) skrev 2015-02-06 04:36:03 följande:

    Jag vart nyfiken nu så jag kollade in klippet... Jag brukar tycka sånt här kan vara sjukt äckligt men jag tyckte ändå inte det var så farligt. Och klippet var ganska rörigt tyckte jag.

    Men helt klart fascinerande! :)


    Får jag bara fråga, hur är sånt äckligt? Kan du förklara det?. Jo rörigt är det, Hörs knappt vad rösten säger men det sägs vara franska folksången Au clair de la lune.

    Jag måste erkänna att det är väldigt coolt att det där ljudet överlevt i så lång tid. Min kompis var så facinerad av det så han lyssnade på det flera gånger i rad innan han skulle lägga sig. Jag skulle aldrig våga lyssna på det ensam i ett mörkt rum.
  • suziz
    Anonym (Livrädd) skrev 2015-02-06 14:16:39 följande:
    Ljudet är otäckt lyssna själv om det inte är kusligt!
    Jo, jag har lyssnat och tycker inte att det är det minsta skrämmande... Därför undrar jag vad som är otäckt med klippet?
  • Anonym (Livrädd)
    suziz skrev 2015-02-06 14:32:17 följande:

    Jo, jag har lyssnat och tycker inte att det är det minsta skrämmande... Därför undrar jag vad som är otäckt med klippet?


    Rösten är läskig
  • Anonym (Livrädd)
    Jag är bara jag skrev 2015-02-06 15:16:50 följande:

    Och detta har vad att göra med adoption...?


    Va?! Jäkla familjeliv jag track på allmän debatt. Hoppas Familjeliv flyttar den
  • Jag är bara jag
    Anonym (Livrädd) skrev 2015-02-06 15:37:26 följande:
    Va?! Jäkla familjeliv jag track på allmän debatt. Hoppas Familjeliv flyttar den
    Anmäl så gör de nog det.
  • Anonym (grabben)
    Anonym (Livrädd) skrev 2015-02-06 14:25:03 följande:

    Får jag bara fråga, hur är sånt äckligt? Kan du förklara det?. Jo rörigt är det, Hörs knappt vad rösten säger men det sägs vara franska folksången Au clair de la lune.

    Jag måste erkänna att det är väldigt coolt att det där ljudet överlevt i så lång tid. Min kompis var så facinerad av det så han lyssnade på det flera gånger i rad innan han skulle lägga sig. Jag skulle aldrig våga lyssna på det ensam i ett mörkt rum.


    Med äckligt menar jag creepy/läskigt.

    Jag gjorde också som din kompis, jag låg i sängen och lyssna på det flera gånger irad.
  • Anonym (kp)
    Jag är bara jag skrev 2015-02-06 15:40:52 följande:
    Anmäl så gör de nog det.
    Nej... de vägrar flytta kränkande trådar så tvivlar på saken.

    Haha åh jag vet inte om jag vågar söka på klippet?! Sett förmycket skräck senaste tiden.
  • Jag är bara jag
    Anonym (kp) skrev 2015-02-07 15:37:15 följande:
    Nej... de vägrar flytta kränkande trådar så tvivlar på saken.

    Haha åh jag vet inte om jag vågar söka på klippet?! Sett förmycket skräck senaste tiden.
    Jag har anmält massor med felplacerade trådar och andra trådar och de tas bort eller flyttas.

    F.ö fattar jag inte skräcken med en gammal ljudinspelning! Hur bra tror ni tekniken var på den tiden?
  • neverpreggo
    Jag är bara jag skrev 2015-02-07 15:39:22 följande:
    Jag har anmält massor med felplacerade trådar och andra trådar och de tas bort eller flyttas.

    F.ö fattar jag inte skräcken med en gammal ljudinspelning! Hur bra tror ni tekniken var på den tiden?

    Så konstigt... Jag fick svar att "Min lyckade abort" inte bröt mot några regler när den låg under Adoption. Dvs solklart att den inte passade in och var stötande. På vanliga forum som inte är Familjeliv har alltid anmälningar om trådar tagits emot med öppna armar så blev väldigt förvånad.


    Nej egentligen är det nog mest intressant. Ska nog lyssna för att se om man ens hör något ;P


     

Svar på tråden Röstinspelning sedan 1860