• Äldre 13 Feb 23:55
    12523 visningar
    17 svar
    17
    12523

    Akrani och livet efter

    Sommaren 2013 gick jag igenom det vidriga du nu tvingas göra. Detta borde ingen behöva göra och det gör ont i hjärtat när jag läser din ts.

    För oss upptäcktes acranin i v 20 på rul. Eftersom graviditeten var så långt gången var aborten (avbrytandet) tvungen att godkännas av socialstyrelsen så det var inte förrän en vecka senare vi kunde genomföra det. Det var nästan det jobbigaste. Att gå och vänta en vecka och känna hur det rörde sig i magen och veta att det snart skulle vara slut ????. Möta människor som kommenterade magen och frågade när det var dags mm.

    Det är fortfarande tufft att tänka på, men en dag när man vaknar känns livet lite finare och ljusare igen. Sorgen och händelsen tror jag alltid man bär med sig.

    Två saker hjälpte mig att tänka på. Det viktigaste av allt, jag får vara ledsen hur mycket och hur länge jag vill. Sorgen har inget slutdatum. Jag får gråta varje dag ifall jag vill.

    Rätt snabbt funderade jag på om jag skulle gräva ner mig i detta och bli bitter och hata livet eller om jag skulle vara tacksam över allt fint jag har i mitt liv. Som du säkert kan gissa valde jag det sistnämnda. Jag har en fin man, fantastiska vänner som inte drar sig undan när det blir jobbigt och en familj som ställer upp. Jag har en dotter sedan tidigare. Hon hjälpte mig mycket och fick mig snabbt att skratta igen. Samtidigt var det jobbigt, jag kunde aldrig bara ta en dag och dra täcket över huvudet och stanna där. Men så fort jag var ensam grät jag. Varje kväll grät jag. Och när jag kände att det blev för tufft gick jag och tog en gråtdusch. Dvs jag gick och duschade och grät tills jag kände mig "färdig".

    Gör saker du mår bra av. Jag omgav mig med människor som jag tycker om. Det skingrade tankarna. Jag försökte skratta, men också prata prata prata.

    Efteråt ville jag bli gravid igen så fort som möjligt. Det kändes verkligen som det var menat. Tyvärr hade jag fått gallsten under graviditeten och var tvungen att ta bort gallblåsan innan jag kunde försöka igen. Efter operationen hade jag däremot tur och blev snabbt gravid och har idag en alldeles underbar bebis på 6 mån.

    Om du vill bli gravid igen rekommenderar jag dig att be läkaren skriva ut extra folsyra. Det ska du ta innan du försöker bli gravid, ca 3 mån innan sa de till mig. Acrani går att upptäcka vid ett tidigt ul så be att få göra ett redan i v 11-13 nästa gång.

    Du kommer förmodligen att vara mer orolig nästa gång, ta emot all hjälp du behöver, vad det än kan vara, tex någon att prata med, ett extra ultraljud etc. Vi känner att vi fått väldigt bra stöd från vården både under och efter händelsen.

    Sköt om dig!

  • Äldre 6 Mar 23:34
    #5

    Jag beklagar att du också behövt gå igenom detta Fiiaaa. Skönt att du känner dig stark, förhoppningsvis har du det värsta bakom dig nu!

    Va konstigt och tråkigt att de inte upptäckte acranin hos dig på ett tidigt ul. Det sa vår läkare att man gjorde, men det är kanske beroende på hur allvarlig den är?

    Jag gjorde nup/kub gången efter. Det blev en milstolpe att checka av när allt såg bra ut där. Men ultraljud har verkligen varit dubbelt för mig efter de upptäckte acranin. Tidigare var jag väl kanske lite nervös, men mest glad. När vi sedan var med min son var det en helt annan känsla, jag var så nervös. Innan har jag varit lättad så fort jag sett det lilla hjärtat picka, nu var jag nervös för varje organ sköterskan gick igenom.

    En gåva jag tror ha fått med mig är att jag uppskattar mina barn lite extra efter denna händelsen, de är verkligen mirakel!

    Massa styrka till er! Hoppas ni plussar snart igen, att ni får må bra och att allt går vägen. Jag känner verkligen med er!

  • Äldre 17 Oct 21:27
    #8

    Jag är kvar. Skickar massa styrka. Och pratar gärna om du vill. Jag beklagar verkligen att du tvingas gå igenom detta. Hoppas du blir gravid snart igen och att allt går vägen den gången. Jag vet inte hur du känner, men jag har aldrig känt så stark längtan efter att bli gravid som efter avbrytandet.

    Jag fick extra stark folsyra utskriven inför nästa graviditet, be om det redan nu, så kroppen hinner ta upp det. Jag minns inte hur lång tid innan man skulle börja med det, men minst nån vecka var det i alla fall.

  • Äldre 18 Oct 20:38
    #11

    Fiiaaa: åh, va roligt att ni fått barn. Stort grattis!

Svar på tråden Akrani och livet efter