Skjutsa sambons barn?
Jag tycker att man som förälder/bonus bör ställa upp och skjutsa om man bosatt sig så att det tar 30 min att gå till bussen - men inte ovillkorligt. Jag hade gärna ställt upp att tex skjutsa till bussen på morgon, då kanske alla fler barn ska iväg till skolan? Är 15-åringen iväg riktigt sent hade jag hämtat på plats eller vid bussen. Däremellan hade jag erbjudit skjuts vid tider som passar övrig "verksamhet" tex "kl 19 hämtar jag 11-åringen på träning, vill du ha skjuts då?" Jag hade inte åkt iväg 45 min senare enbart för att 15-åringen velat fika lite längre tex, men jag kunde anpassat tex min matshopping för att passa in med en tid då skjuts behövs. Dessutom kan man komma överens med tonårings kompisars föräldrar om att dela på skjutsning till träning om tonåringen har sådan. Och så naturligtvis se till att tonåringen har busskort + cykel! Att kräva flera dagars förvarning fungerar inte för spontana tonåringar ( om det inte gäller träning eller annan schemalagd aktivitet) men då måste ju också tonåringen kunna ta ett nej om det inte passar att hämta/skjutsa. (Och pappan måste Verkligen se till att ta körkort om ni ska bo långt undan kommunala färdmedel)