• Anonym (Woop)

    Vad händer med bostadsbidrag vid arv?

    En person jag känner ärver en summa pengar men har bostadsbidrag vilket kommer att påverka bidraget så att det försvinner. Eftersom det räknas årsvis innebär det då att hen blir återbetalningsskyldig för de månader som har varit under ett år? Eller kommer effekten först året senare? Vad jag har förstått får man lov att ha 100.000:- /kontot utan att det påverkar bidraget. Men om en person ärver säg 150.000 och då meddelar försäkringskassan direkt att hen har fått arv och sen  spenderar en summa pengar på möbler (då de gamla möblerna är gamla) så att det endast kvarstår 100.000:- på kontot. Hur snabbt kommer de då att bevilja nytt bidrag? Ett år senare? Det är skillnad på arbetsinkomst som kommer återkommande. Någon som har bostadsbidrag och vet reglerna?

  • Svar på tråden Vad händer med bostadsbidrag vid arv?
  • Anonym (Matte)

    Nu har du inte läst reglerna tillräckligt noga eller så har vännen ett väldigt litet bostadsbidrag.

    1 Det är bara den summan som överstiger 100.000 som påverkar och bara om den finns som en tillgång den 31/12. Om vännen hinner spendera 50.000 innan den 31/12 så de inte finns kvar på banken så påverkas inget alls.

    2 Om det nu skulle vara så att alla 150.000 finns på banken den sista december så är fortfarande 100.000 ett fribelopp så vad som påverkar är de 50.000. 15% av den summan dvs 7500 tas upp som inkomst och det är det jag menar med lågt bidrag. Om vännen förlorar hela bidraget för att årsinkomsten ökar med 7500 så kan ju inte bidraget vara särskilt stort från början.

  • Anonym (Woop)

    Måste man inte alltid meddela Försäkringskassan direkt vid förändring av inkomst osv? Eftersom det står att man alltid måste meddela fk. Personen är livrädd för att åka dit för bedrägeri om den inte meddelar nu.  

Svar på tråden Vad händer med bostadsbidrag vid arv?