• Anonym (Rädd)

    Svimmade av vid vanligt cellprov hos gyn - hur ska jag då klara en förlossning?!

    Hej!

    Är bara i vecka 10 än så länge men tänker en del på förlossningen. Jag förstår inte i min vildaste fantasi hur jag ska klara det?

    Jag är till och med rädd för första besöket hos BM med blodprov och gynundersökning och allt vad det nu är.

    Det är nämligen så att för ett år sen var jag till gyn och gjorde abort. Innan aborten så gjordes undersökning för att hitta embryot och för att se hur långt gången jag var. Dom tog även cellprov och kollade könsjukdomar samtidigt. Och jag tror att det var när cellprover togs som jag fick panik.

    Bm sa först "det här kan kännas lite obehagligt nu" och det var inte så lite heller! Jag vet inte vad det var som hände men jag tror hon skrapade mot typ livmodertappen eller något vilket gjorde att jag kände mig jättekonstig i hela kroppen, jag började känna mig extremt illamående men spydde aldrig. Däremot så svimmade jag av ett kort, minns att det totalsvartnade för ögonen.

    För det första är det nån som vet vad jag pratar om och vad som gjordes exakt? Hur som helst så kommer det ju komma ett 3 kg tungt barn ner mot livmoderetappen vid förlossningen och om jag svimmade för en liten pensel som drogs hur ska det inte då bli under en förlossning??? Jag kommer ju svimma och dö känns det som.

    det var alltså det värsta jag varit med om och då var det ändå ett vanligt gynbesök. Det konstiga är att jag har gjort cellprov förr och då har jag aldrig känt något! Det har gått hur bra som helst så varför blev det så här nu?

    Hjälp!

  • Svar på tråden Svimmade av vid vanligt cellprov hos gyn - hur ska jag då klara en förlossning?!
  • Anonym (Välvilja.)

    När dom tog cellprov så knipsade dom av en liten bit hud och inte bara ett penseldrag. Ja det känns det kan jag hålla med om. Inget man vill göra om man inte behöver så att säga :/ men däremot ska jag vara ärlig, inte min mening att skrämmas eller så men sanningen är att det gör 20 ggr så mycket ondare att föda barn! Sen har ju alla olika upplevelse och vissa är det lättare respektive svårare. Men jag personligen har fött 3 barn. Och mitt tredje födde jag Idag. Ligger på BB just nu. Och jag är väldigt tacksam för vårat barn, väldigt lycklig. Ångrar det ej nu. Men när man ligger där så vill man helst bara dö :/. Kanske låter galet. Men smärtan är obeskrivlig. Tyvärr den bistra sanningen. Önskar dig ändå lycka till och försök gå någon slags kurs där du får lära dig andas dig genom värkar. Sen kan jag starkt rekommendera att ta ryggmärgsbedövning. Jag tackade nej innan förlossningen med mitt första barn men under tiden jag öppnade mig så ändrade jag mig tvärt. Det gjorde för ont! Jag är super rädd för nålar men att ta den bedövningen var inget att tveka på i det ögonblicket. Fick lustgas under hela förloppet och den hjälpte mycket med.

  • Inte jag

    skulle ta ett cellprov förra veckan jag det gjorde så ont att jag inte klarade det utan fick avbryta och fick pengarna tillbaka. Läste på nätet att cellprov inte gör ont och jag bara tänkte va?? Hur tänkte dom där

  • Ediths mamma

    Prata med din BM(bor du i Sthlm rekomenderar jag MamaMia), man kan nog få extra stöd igenom alt... Nån gyn undersökning (som standard) har jag inte behövt under mina 2 gravidideter, så oroade deg inte i onödan för den :D
    Lycka till!

  • Anonym (T)

    Jag har fött två barn utan bedövning, nålrädd! Förklarade för min BM under graviditeten och fick med mig emla hem att själv sätta fast på armarna en timme innan jag skulle dit. Emla är ett bedövningsplåster. Jag klarade det! Och har fobi för nålar, vägrat/ svimmat tidigare. Andas och titta åt ett annat håll, ha gärna nån med dig att klämma handen på. Jag brukade be karln att nypa mig nånstans för att ta fokus på den smärtan och inte vad BM gjorde.

    Efter att jag fött barn har jag gjort cellprov. Svimmade som dig. Visst var känslan obehaglig men tror det mer var att man spände sig, inte andades som orsakade svimningen.

    Du klarar föda barn. Var inte orolig. När du väl är där tar barnfödainstinkten över dig.

  • Flickan och kråkan

    Det gör djävulusiskt ont att föda barn. Har gjort det tre gånger - okomplicerat och snabbt för min del (tackar min kropp för det), men det går inte att jämföra med andra medicinska ingrepp. Jag hoppade högt vid varje litet stick i fingret hos BM. Tandläkarbesök ska vi inte tala om. Gruvar mig i det oändliga. Du kommer att klara dig fint. men prata med din BM om din oro .

  • Duckan

    Jag har inte blivit knipsad vid cellprov utan bara skrapad. (Varför görs det olika? Frågat flera gånger, men aldrig fått svar på det) Det känns inte alls. Att föda barn, ja de gör ont, men på nåt vis tycker jag att smärtan var uthärdlig iom att du vet varför du har ont och när barnet är ute så går det över.

  • Anonym (TL)

    självklart är förlossning mycket värre men det är på ett annat sätt. Jag hade en fruktansvärt svår förlossning som varade fyra dagar pga igångsättning men helt ärligt jag föredrar det än cellprov. När man ligger där och ska föda barn så är det nästan som att någon annan tar över och går igenom smärtan. Jag var livrädd för förlossning när jag var gravid men tro mig det kommer försvinna när det är dags för på ett eller annat sätt kommer barnet komma ut och fokusera bara på det och andas så får du hålla världens underbaraste människa och det är värt allt.

  • Anonym (TL)

    självklart är förlossning mycket värre men det är på ett annat sätt. Jag hade en fruktansvärt svår förlossning som varade fyra dagar pga igångsättning men helt ärligt jag föredrar det än cellprov. När man ligger där och ska föda barn så är det nästan som att någon annan tar över och går igenom smärtan. Jag var livrädd för förlossning när jag var gravid men tro mig det kommer försvinna när det är dags för på ett eller annat sätt kommer barnet komma ut och fokusera bara på det och andas så får du hålla världens underbaraste människa och det är värt allt.

  • Anonym (Anne)

    Jag svimmade varje gång jag tog cellprov innan jag fick barn. Tycker det är sjukt obehagligt nu också. Inte smärtan men det utsatta läget och att man faktiskt kollar om man har cancer. Vid förlossningen var just det inget problem. Det var så mycket annat som hände och det var väl någon slags överlevnadsinstinkt som tog över. Efter förlossningen har jag inte svimmat vid cellprovtagning. Däremot på mammografin.

  • CissiJissi

    Uääää cellprov bläh :( Jag har svårare med cellprov än förlossning men det är bara pga det mentala, cellprov känns så obeskrivligt obehagligt bara jag tänker på det medan förlossning känns så oerhört naturligt.. Under förlossningen är jag ett med min kropp och samarbetar own naturlig process, i cellprov kommer en annan människas hand in med instrument och våda KLIPPER av en bit där inne?? Bläh :( men som sagt... It's all in my head..

Svar på tråden Svimmade av vid vanligt cellprov hos gyn - hur ska jag då klara en förlossning?!