Miafiastina skrev 2015-02-14 17:01:05 följande:
Nja, nu bad jag ju om sakliga svar, inte en massa subjektivt tyckande, Det är fullständigt ovidkommande vad underhållsbidraget uppgår till då det utgår från staten för att kompensera för fäder som inte gör sin plikt och betalar för sina barn.
Rent juridiskt har man att ta hänsyn till det faktum att barnet via underhåll har rätt till samma levnadsstandard som han eller hon skulle haft om föräldrarna forfarande varit gifta. Och för att besvara din fråga avseende om mitt barn kostar 5600 sek per månad är svaret Absolut!
Bara hennes aktiviteter (ridning, kampsport, dans, violin, gymnastik, teater) kostar 26,000 kronor per år, dvs 2200 kr/månad. Till det kommer utrustning till alla sporter vilket kostar ytterligare ett par tusen, säg 4,000 kr/år. Sedan tillkommer sportlovsresa (skidor) vilket kostar typ 20,000 för henne, samt sommarsemester vilket kostar typ 15-20,000 beroende på vad man gör. Dvs ytterligare ca 3000 kr/månad. Ytterkläder till vintern; dunjacka, skidjacka, skidbyxor, överdragsbyxor, x par vantar, sorelstövlar, boots, snygga stövlar totalt typ 10,000 dvs 780kr/månad.
Kalas; typ 2-6,000 beroende på vad man gör. presenter typ 200 kr/barn dvs typ 3000 kr/år.
Och då har jag ännu inte inkluderat mat, boende, försäkringar osv..
Så ja!!! Min dotter kostar betydligt mer än 5,600 kr/månad. Ganska normalt där vi bor.
Nej. Det är fel. Det finns inget som säger att barnet ska ha samma levnadsstandard som det skulle ha om föräldrarna levde ihop.
Man kan inte heller kräva att få alla aktiviteter betalda om man inte är överens.
Vi får hoppas att barnets far kommer ha kvar de inkomster så hans förstfödda kan vara så dyr