• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 15:45:01 följande:

Nog tyckte jag att du uttalade dig om andras barn. Eller vad menade du annars med det jag citerade då? 

Frukt och grönt handlas varje dag här, visst går det åt mycket med det tycker jag är bara bra. (Slänga skulle ingen göra hos oss, de är väldigt medvetna om sådana saker). Det finns både pengar och kort liggande här så den som vill ha något som inte finns hemma går och handlar. Det gäller ungar så väl som vuxna. 

Vi bor mitt i stan är väl bäst att tillägga. 

Orelaterat till ämmnet...

Hur kom du på ditt alias, påven?

Haha, det låter bra på tungan, men varför inte biskopen Johanna? Eller johanna tha präst?
  • Pastella

Du bor i deras hem lika mycket som de bor i ditt. Du är vuxen, passar det inte så flytta då! Barn har inte den möjligheten.

• Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2015-02-16 16:00:16 följande:

Haha, det låter bra på tungan, men varför inte biskopen Johanna? Eller johanna tha präst?
  • Anonym (Malle)
    BioBonus skrev 2015-02-16 15:17:43 följande:

Men att inte göra som ni gör behöver ju inte vara krångligt eller hur? Det är bara olika :)

Jag tycker inte vårt liv är krångligt alls. Varannan vecka är vi fem hemma, varannan är vi två. Ett normalt liv med olika många familjemedlemmar hemma helt enkelt. Vissa veckor är det lite mer träning än andra, och vissa veckor lyssnar vi på mer blockflöjtsövande. Inte heller krångligt.

Nej, precis. Du har helt rätt i att det inte behöver vara krångligt. Mitt svar var på ett inlägg där en person menade att det var krångligt med styvfamilj. Alla får göra som det passar dem. Det finns inget som är rätt för alla. Men om man som i ts fall inte kommer överens eller har samma värderingar då blir vardagslivet krångligt.
  • Anonym (MM)

Jag skulle aldrig acceptera springande hos pappan de veckor som är mammaveckor. Då skulle de få lämna nyckeln här då de lämnar för hennes vecka. Alternativt att du skaffar en låskedja och låser dörren inifrån så de inte kan komma in. Då lär de förstå piken. Varannan vecka skulle jag vilja ha min egen tid, mitt liv och kunna få vara avslappnad i mitt eget hem. Skulle inte det accepteras skulle jag flytta och leva som särbo. Jag gillar inte barn och skulle då hellre leva ensam. Alternativt att mannen kör på samma linje (varför vill inte mamman ha dem på sin vecka??) och är hård mot barnen. Mammas vecka = de är hos mamman, pappas vecka = de är hos er. Nej stå upp för vad du vill eller så får han leva ensam med barnen springande som de vill. Jag ryser bara vid tanken att leva ett så fasansfullt liv.

• Anonym (A)
    Anonym (MM) skrev 2015-02-16 16:06:06 följande:

Jag skulle aldrig acceptera springande hos pappan de veckor som är mammaveckor. Då skulle de få lämna nyckeln här då de lämnar för hennes vecka. Alternativt att du skaffar en låskedja och låser dörren inifrån så de inte kan komma in. Då lär de förstå piken. Varannan vecka skulle jag vilja ha min egen tid, mitt liv och kunna få vara avslappnad i mitt eget hem. Skulle inte det accepteras skulle jag flytta och leva som särbo. Jag gillar inte barn och skulle då hellre leva ensam. Alternativt att mannen kör på samma linje (varför vill inte mamman ha dem på sin vecka??) och är hård mot barnen. Mammas vecka = de är hos mamman, pappas vecka = de är hos er. Nej stå upp för vad du vill eller så får han leva ensam med barnen springande som de vill. Jag ryser bara vid tanken att leva ett så fasansfullt liv.

• Anonym (maja)

har inte läst alla inlägg i tråden här innan så jag kanske upprepar vad ngn annan har sagt nu. Men alltså jag blir nästan bestört över att ditt resonemang (TS alltså). Han är förälder och sätter sina barn i främsta rummet, som han SKA göra som förälder. Det är liksom det det innebär att vara pappa/mamma. Du flyttade ihop med en man som har barn, du borde varit förberedd på att inte komma i första hand. Herregud, väx upp människa. Han har ju helt rätt, det är barnens hem. Så länge inte barnen förstör hemma/bedriver kriminell verksamhet från hemmet (obs. jag raljerar nu) ska de såklart alltid vara välkomna, passar det inte så bör ju du flytta ut snarast. Du måste ju ta hans barn med paketet som är han. Du kommer alltid att komma i andra hand efter hans barn, det är helt naturligt och i sin ordning. Skulle han resonera som du skulle han ju vara en värdelös förälder och en sån dålig karl vill man väl inte vara ihop med. Gläd dig åt att du lever med en ansvarstagande och kärleksfull pappa, det är ju rätt så bra egenskaper hos en man. Väx upp!!!!

• Anonym (maja)
    Anonym (...) skrev 2015-02-16 16:00:16 följande:

apropå denna fråga om alias: Påven Johanna är titeln på en bok, nog taget därifrån!
  • Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 15:26:12 följande:

Jag menar att märker man ingen skillnad på inga barn ena veckan och fyra barn andra veckan så lär ju barnen varken kräva tid eller pengar.

Klart som korvspat att det blir någon skillnad.

Det är så jag menar.

Ja, på så vis är det skillnad. Men vi krånglar inte till det här hemma som någon som skrev att det inte fanns mat hemma till barnen om de kom på fel dag. Mat är väl lätt att fixa. Det finns väl alltid något i frysen om inte annat. Min sambo tränar två av barnens fotbollslag även den veckan vi inte har barnen boendes hos oss. Vi tvättar lagets tröjor även när barnen inte bor här. Så för vår del tar barnen tid och kostar pengar även den veckan de inte är här. Men vi lever rätt lika oavsett om barnen är här eller inte. Vi äter middag hos vänner även fast vi har barn hemma. Vill de följa med är det ok vill de stanna hemma är det ok. Vi slutar inte umgås med varandra eller andra bara för att barnen är här. Vi ser inte problem om barnen vill komma hit på "fel" vecka för det stör inte vår planering eller vårt liv i normalfallet. Visst kan även vi resa bort utan barn men i vardagslivet så ser vi inte barnen som något problem.
  • miela33

Säger bara Stackars barn......

Självfallet är det deras hem oxå. Ska dom ringa innan så ska du!

Heja pappan! Stå på dig!

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).