• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (MM)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-16 19:09:02 följande:

Ärligt talat Ts, jag tycker du ska göra slut med din man. Om han är så extremt respektlös mot dig nu så kommer han fortsätta vara det och det kommer INTE bli bättre om ni skaffar ett gemensamt barn.

Jag skulle heller aldrig acceptera att barnen kommer hur som helst och Vissa av svaren i tråden är ju bara skrattretande. När barnen har sin pappavecka behöver de givetvis inte höra av sig när de ska hem efter skolan, men däremot ska de höra av sig om de INTE kommer hem efter skolan. Likaså är det självklart att de FRÅGAR om de får göra saker samt bestämmer vilken tid de ska vara hemma. Förväntas man vara hos sin mamma FRÅGAR man BÅDA föräldrarna om det är okej att gå till pappa och man respekterar ett nej.

Kör ni andra med helt fri uppfostran eller???

Är man två vuxna i hemmet är man även två vuxna som beslutar om ALLT viktigt i hemmet. Bestämmer pappan att barnen ska vara där varannanvecka så bestämmer den andra vuxna om huruvida barnen ska vara där resten av tiden.

Båda måste respektera den andra - det är inte bara styvföräldern som ska gå med på allt. Styvföräldern valde INTE att skaffa barnen och separera från deras andra förälder. Det är enbart föräldrarnas val och om de på riktigt satte barnen först skulle barnen inte vara skilsmässobarn. Hyckleri är vad det är.

Exakt! Och så kräver de av andra som inte är deras förälder eller ens har några positiva  känslor för dem, att sätta deras barns behov främst. Nej glöm det! Alternativet är att de då lever ensamma tills barnen flyttar hemifrån ifall de inte även kan respektera sin partners åsikter och behov. Då kan man sitta och fundera vad man egentligen gjort fel i livet då man är ensam och barnen utflugna på sitt håll och inte har tid med sina föräldrar mer.
  • Anonym (Ester)
    Lavish skrev 2015-02-16 19:04:56 följande:

Men hur tänker du? Självklart ska barnen vara välkomna i sitt eget hem? Hur kan du anse att din rätt att vara ostörd där går före deras rätt att ens få vistas i sitt hem? 

Du borde aldrig ha flyttat ihop med någon som har barn sen innan med din inställning. Barnen ingår i paketet. 

Och i ts paket ingick inga barn och lite önskan om en fungerande vardag utan spring, men det paketet räknas kanske inte?
  • Anonym (ömsesidig respekt)
    Anonym (pappa till tre) skrev 2015-02-16 19:13:50 följande:

Om min man helt plötsligt kom och sa att mina barn inte var välkomna hem när de vill varannan vecka så skulle han åka ut med huvudet före.

Usch hoppas han lämnar dig då med din inställning. 
  • Gurkburkan
    Anonym (OMG!) skrev 2015-02-16 19:10:06 följande:

Var nånstans har ts skrivit att de är gifta? Jag kan inte hitta det.  Endast att de levt tillsammans i tre år.

Hon skriver ju "min man" och "min make".
  • nymedlem
    Anonym (MM) skrev 2015-02-16 19:14:59 följande:

Exakt! Och så kräver de av andra som inte är deras förälder eller ens har några positiva  känslor för dem, att sätta deras barns behov främst. Nej glöm det! Alternativet är att de då lever ensamma tills barnen flyttar hemifrån ifall de inte även kan respektera sin partners åsikter och behov. Då kan man sitta och fundera vad man egentligen gjort fel i livet då man är ensam och barnen utflugna på sitt håll och inte har tid med sina föräldrar mer.

Eller så träffar föräldern en ny partner som bryr sig om, tycker om, respekterar, accepterar och ser förälderns tidigare barn som en tillgång i sitt liv. Övriga partners kastas ut!
  • Anonym (-)
    Anonym (pappa till tre) skrev 2015-02-16 19:13:50 följande:

Om min man helt plötsligt kom och sa att mina barn inte var välkomna hem när de vill varannan vecka så skulle han åka ut med huvudet före.

Vadå din man!?
  • Anonym (OMG!)
    "Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa"

Hur lång tid tog det innan du "sa ifrån" att du inte ville ha barnen boende på heltid med sin pappa?
  • Anonym (MM)
    nymedlem skrev 2015-02-16 19:21:26 följande:
    Eller så träffar föräldern en ny partner som bryr sig om, tycker om, respekterar, accepterar och ser förälderns tidigare barn som en tillgång i sitt liv. Övriga partners kastas ut!
    Ja de är ju upp till alla att avgöra vilken partner de vill ha i sitt liv. Jag skulle exempel aldrig acceptera att leva med en man som totalt struntade i mina åsikter och behov och som inte respekterade mig, utan som krävde jag skulle dansa efter hans barns pipa.
  • Anonym (pappa till tre)
    Anonym (-) skrev 2015-02-16 19:22:09 följande:
    Vadå din man!?
    Ja, min man. Vad är det som är oklart?
  • Anonym (-)
    Anonym (pappa till tre) skrev 2015-02-16 19:41:59 följande:

Ja, min man. Vad är det som är oklart?

Det står ju att du är pappa till tre?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).