• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • nymedlem
    Anonym (Lotta) skrev 2015-02-16 20:43:47 följande:

Tja... det kan man ju diskutera.

Been there, done that, never again.

Är det inte bättre att skaffa ungarna ihop?

Ja men om mannen/pappan försvinner så kanske man inte vill leva ensam resten av sitt liv när man endast är 30 år?!

Tror det funkar bättre i nyfamiljer om båda har barn?!
  • Anonym (,,,)

Eftersom han inte respekterar dina behov av att få vara ifred ibland så säg att du ska flytta. Skiter han i det älskar han dig inte. Barnen har två hem du har bara ett..

• Anonym (Lotta)
    nymedlem skrev 2015-02-16 20:54:07 följande:
    Ja men om mannen/pappan försvinner så kanske man inte vill leva ensam resten av sitt liv när man endast är 30 år?!

Tja, det är nog individuellt.
    Själv skulle jag inte någonsin igen blanda mig med en karl med barn, aldrig någonsin.
    Då är jag hellre singel.
  • Ess
    nymedlem skrev 2015-02-16 20:54:07 följande:

Jag tror också det funkar bättre om båda har barn, och gärna i samma åldersspann.
  • EnAnonumius
    Gurkburkan skrev 2015-02-16 18:54:14 följande:
    Klart att det är hennes hem också. De är gifta och har levt ihop i tre år.
    Jaha och..?

De första två meningarna i TS'en så står det detta...

"Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid."

Det står bara att hon varit tillsammans med "EN man"  i tre år.
    Det står även vidare i andra meningen "när vi flyttade ihop" så hade han barnen där på heltid.

Mitt svar kvarstår som det är, med eller utan giftermål mellan TS'en och hennes partner..
    Barnen bodde heltid hos sin pappa redan innan de flyttade ihop.

• FannyN

Jag kan ju bara utgå från mig själv. Halvtidsförälder och sambo och över öronen kär i barnlös man sedan tre år. Min unge är alltid välkommen till mig. Alltid. Jag blir väldigt glad över hans spontana besök när han bor hos sin pappa. Skulle min Karl ha problemet det så skulle jag avsluta fast jag är hysteriskt kär. Men han skulle inte komma på tanken eftersom han är en vettig person. Vi har lärt ha dörren stängd vid sex på tider som det är tänkbart att det blir invasion på fel dag. I första hand är man förälder och i andra hand partner.

• FannyN
    Ess skrev 2015-02-16 21:25:14 följande:

Jag tror också det funkar bättre om båda har barn, och gärna i samma åldersspann.

Det är väl inte säkert. Det gäller att ha självinsikt tycker jag. Jag vill inte ha bonusbarn utan bara min egna och därmed går män med barn bort.
  • Anonym (omg)

Har verkligen inte läst hela tråden. Men jag anser att barnen har rätt att komma och gå.Det är deras hem lika mycket. Dom har inte valt att ha delat boende. Dessutom bodde dom ju där heltid när ts flyttade in.
    Så TS!!, om du inte vill dela boende med din mans barn skulle du nog inte valt denna man från början. Han kommer alltid att välja sina barn iförsta hand.
    Du verkar lite ego faktiskt.  

• elefantis
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 09:02:00 följande:

Sa du ifrån att han inte fick ha sina barn på heltid? Och han gick med på det? Och nu känns det som om dina ord inte är värda ett dyft? 

*höjer på ögonbrynet*

• Efraim Barkbit
    mammalovis skrev 2015-02-16 20:49:07 följande:

Enklast vore väl om ni byggde en friggebod på tomten, så kan du gå dit och dra dig undan, om det är det det handlar om.

Jag kan känna igen din känsla från tiden innan jag hade egna barn och vi bara hade 2,5 rum utan möjlighet att stänga om sig på annat än toaletten. Jag gillar lugn och ro och att kunna läsa en bok i tysthet, men det var ju svårt när pojken var där plus att det påminde mig om min barnlöshet.

Nu när jag har två egna barn på heltid och en bonusdotter här varannan helg har jag insett att jag får stänga in mig i sovrummet på fm, då den yngsta sover middag i 2-3 timmar på eftermiddagen och känns dumt att väcka henne med en lampa. Sedan finns det kanske en stund på kvällen med.

I ert fall är ju frågan om det handlar om ditt behov av ensamtid, att få hemmet för sig själv eller om det handlar om att ungarna är högljudda, lägger beslag på stort utrymme eller om det handlar om svårigheten att planera rätt mängd mat för kvällen?

Om det handlar om egentid som par får ni väl boka in en helig tid varje vecka eller liknande och meddela barnen.

Hear hear!
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).