• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (oooooooooooooookej...)

Jag kan förstå att du inte vill ha dem inklampandes när som helst när du förväntar dig att vara själv.

Ditt sätt att uttrycka dig hoppas jag innerligt är för att du är grinig eller vill provocera.

När man blir tillsammans med någon som har barn får man köpa läget som det är lite grann. Självklart ska man också ha en bestämmande rätt i sitt eget hem MEN har personen barnen på heltid så VET man det och får fatta sitt beslut om ihopflytt eller inte utefter det. Nej, man kan inte veta hur satans jävla asjobbigt det kan vara att bo med någon annans barn innan man gjort det själv, men upplever man att det är jobbigt när man provat på får man tillsammans med sin partner se om man kan komma på en lösning. Kan man inte det får man separera eller bo som särbos.

Att mamman flyttade närmare var ju kanonbra, för barnens skull. Men tänk om hon flyttar igen då? Då kanske barnen behöver bo på heltid hos er igen och det har du ingen rätt att neka. Du kan bara neka att själv vara deltagande i det och flytta. Detta är sånt du måste ta med i beräkningen innan du skaffar barn med den här mannen. Du kommer att kunna förstå hans känslor för sina barn bättre när du själv får barn, risken är dock, vad jag tror baserat på vad och hur du skriver, överhängande att du tycker än mer illa om att han hans barn där då.

Men de barnen är hans barn precis lika mycket som ert gemensamma barn kommer att vara.
    Vill du att de ska ringa innan de kommer hem måste du ju ge ett bra skäl till det. Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här. Ibland har vi också planer som inte innefattar hans barn. Middag för två tex. Myskväll eller en samtalskväll där vi tar upp allt sånt som är viktigt, prat om framtiden och drömmar inför den osv.

Min man har dock inga problem med att ha regeln att man ringer innan man kommer hem, om man inte är väntad hemma. Det är både för min skull, för att jag ska kunna känna mig helt fri här hemma när jag har all anledning att tro att ingen annan än jag och maken ska vara hemma. Men även för att inget av barnen ska kunna säga till mamma: Jag drar till pappa och sen dra iväg på egna äventyr som de eg inte inte har lov till. Därav att kravet på att ringa innan finns och emellanåt rings det till den andra föräldern och frågas om det stämmer att barnet ska till 'fel' förälder under veckan.

Inget barn kan alltså utnyttja det faktum att de har två hem. Jag får känna att jag är fri att göra vad jag vill när ingen bonus ska vara hos oss osv. Vill dock påpeka att vi inte skulle säga nej bara för sakens skull, men det måste vara helt ok att säga att nej, i kväll passar det inte utan sura miner eller utan att bonus känner sig bortstött. Ett barn som uppfostras av två kärleksfulla föräldrar känner sig inte bortstött utan förstår och inser att även vuxna måste få egentid ibland, då blir de gladare och vilket barn önskar inte sina föräldrar det? OM det nu mot förmodan skulle vara kris så skulle givetvis en middag eller myskväll få stryka på foten, men det vet bonus mycket väl så där är det ingen fara.

• Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 08:27:08 följande:
    Vet du vad? Det är precis sådana som du som saknar empati och som sitter på höga hästar som nästan aldrig har något att tillföra.

Det enda ni tillför är att sparka på dom som ligger samt ge det svåra rådet som

FLYTTA. Ganska ointelligent.

Men man kan väll inte vara intelligentare då man kan dra slutsatser om en person ifrån lite text.

Du skriver som att du känner mig och min familj. Det gör du inte. Du klankar ner och är riktigt elak. Jag har aldrig tvingat dig att svara på mina inlägg.

Du får tycka som du vill o vår familj som vi vill.

Vem är du att summera o tro dig veta hur vi har det?

Att folk svarar efter deras livserfarenhet är inget konstigt på ett forum men att hoppa på någon/några rent personligt pga att dom har andra erfarenheter och andra problem i livet är rent påhopp.

Om du är lite normal så kanske du kan strunta i att läsa det jag skriver då du verkar må väldigt dåligt av det.
    Jag har inte överhuvudtaget gett ett råd om att flytta. Och jag känner inte dig och din familj mer än du själv har skrivit i den här tråden och i den som jag länkade till och frågade om den var din. Allt jag påpekade var att det blir ganska fånigt att flagga för alla möjliga problem, inklusive åtgången av toapapper, när det precis lika gärna går att se på saken ur en mer positiv synvinkel. Särskilt dumt blir det ju att lyfta ett problem och kalla det vanligt förekommande när du själv sitter i exakt motsats sits, om man ska tro det du skrivit. 

Jag sparkar inte på folk som ligger ner. Ligger du ner? Jag får inte klart för mig om du tycker att ni har problem eller inte. Du skriver rörigt trots mycket luft mellan raderna. 

Jag mår inte dåligt av det du skriver, om något så är det väl svårt att få rätsida på vad du menar. Men det beror nog på som du säger, min bristande intelligens. Skulle vi jämföra utbildningar och arbete och andra parametrar för vad man skulle kunna tycka vore intressanta fynd för intelligens så kommer jag säkert till korta i den jämförelsen. 
  • Anonym (g)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:35:56 följande:

Du måste skämta... Vad gör hemmet mer ditt än barnens?

Tyvärr, hon skämtar inte, det finns många kvinnor som tycker så där. En hel hög av dem är samlade här och sitter och smeker varandra medhårs. 
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 08:39:03 följande:
    Tyvärr, hon skämtar inte, det finns många kvinnor som tycker så där. En hel hög av dem är samlade här och sitter och smeker varandra medhårs. 
    Fruktansvärt skrämmande... Barnens värde blev reducerat ner till "hans ungar" som är i vägen i sitt egna hem. Vidrigt!
  • BioBonus
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 08:39:03 följande:

Det märkliga är att vi som enligt dig "smeker varandra medhårs" lyckas vara trevliga och förstående även mot er som tycker annorlunda. Det är inte vi som kommer med otrevliga kommentarer om att ni inte är sunda eller vettiga eller att det är synd om era barn.
    Det verkar som om vi är några här som inser att alla familjer inte är likadana som våra och att det kan funka också. Och så är det en del då, som kallar alla som inte tycker lika som de som "inte kloka" eller att det "tyvärr inte skämtas" och att det är så fruktansvärt synd om barnen för att de måste höra av sig om de ändrar sina planer. Ni känns ganska trångsynta, och framförallt så verkar det som om era argument tryter ganska snabbt med tanke på hur snabbt ni blir otrevliga.

• Utflykt i verkligheten
    BioBonus skrev 2015-02-17 08:48:55 följande:

Det märkliga är att vi som enligt dig "smeker varandra medhårs" lyckas vara trevliga och förstående även mot er som tycker annorlunda. Det är inte vi som kommer med otrevliga kommentarer om att ni inte är sunda eller vettiga eller att det är synd om era barn.
    Det verkar som om vi är några här som inser att alla familjer inte är likadana som våra och att det kan funka också. Och så är det en del då, som kallar alla som inte tycker lika som de som "inte kloka" eller att det "tyvärr inte skämtas" och att det är så fruktansvärt synd om barnen för att de måste höra av sig om de ändrar sina planer. Ni känns ganska trångsynta, och framförallt så verkar det som om era argument tryter ganska snabbt med tanke på hur snabbt ni blir otrevliga.

Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-17 08:48:55 följande:

Jag tycker att det är mycket sällan som någon av er lyckas vara trevlig och då verkar det mest ske av misstag, så jag håller inte med dig om din analys. Ni är ett underligt gäng människor och jag förstår varför så många av er inte får er livssituation att fungera. Det tog inte många dagars medlemskap här innan det blev uppenbart. Tyvärr fortsätter väl den negativa spiralen, för det blir väl antagligen inte så bra människor av de barn ni handskas med heller. 
  • BioBonus
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:59:16 följande:
    Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
    Hur kan det vara så upprörande att barnen alltid är välkomna men att de får höra av sig först så man vet att de kommer?

Och en del kvinnor kanske ser barn så. Då får man väl respektera det och se om man kan hjälpa till att komma fram till en lösning som passar alla inblandade istället för att bara skrika att hon inte är klok i huvudet och att hon tänker/tycker/känner fel.

Våra barn är alltid välkomna. Bio som bonus. Men de har hör av sig innan. Vilket funkar bäst för oss alla, både i den här familjen och i deras andra familjer. Så den biten förstår jag. Sen att andra inte har det så förstår jag också. Jag blir inte så upprörd över det så att jag säger att ni är dumma i huvudet. Ni får göra som det vill och som passar er.

Problemet här är ju att TS och pappan tycker så olika, så det kanske inte går att hitta en kompromiss vad vet jag. Men jag tror inte det blir någon kompromiss av att man får rådet att dra dit pepparn växer för det är så synd om barnen. Det är inte konstruktivt av er - vill ni att hon ska tänka/tycka/känna annorlunda - så ge henne råd på vägen.
  • Anonym (OMG!)
    Anonym (oooooooooooooookej...) skrev 2015-02-17 08:36:22 följande:

Jag kan förstå att du inte vill ha dem inklampandes när som helst när du förväntar dig att vara själv.

Ditt sätt att uttrycka dig hoppas jag innerligt är för att du är grinig eller vill provocera.

När man blir tillsammans med någon som har barn får man köpa läget som det är lite grann. Självklart ska man också ha en bestämmande rätt i sitt eget hem MEN har personen barnen på heltid så VET man det och får fatta sitt beslut om ihopflytt eller inte utefter det. Nej, man kan inte veta hur satans jävla asjobbigt det kan vara att bo med någon annans barn innan man gjort det själv, men upplever man att det är jobbigt när man provat på får man tillsammans med sin partner se om man kan komma på en lösning. Kan man inte det får man separera eller bo som särbos.

Att mamman flyttade närmare var ju kanonbra, för barnens skull. Men tänk om hon flyttar igen då? Då kanske barnen behöver bo på heltid hos er igen och det har du ingen rätt att neka. Du kan bara neka att själv vara deltagande i det och flytta. Detta är sånt du måste ta med i beräkningen innan du skaffar barn med den här mannen. Du kommer att kunna förstå hans känslor för sina barn bättre när du själv får barn, risken är dock, vad jag tror baserat på vad och hur du skriver, överhängande att du tycker än mer illa om att han hans barn där då.

Men de barnen är hans barn precis lika mycket som ert gemensamma barn kommer att vara.
    Vill du att de ska ringa innan de kommer hem måste du ju ge ett bra skäl till det. Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här. Ibland har vi också planer som inte innefattar hans barn. Middag för två tex. Myskväll eller en samtalskväll där vi tar upp allt sånt som är viktigt, prat om framtiden och drömmar inför den osv.

Min man har dock inga problem med att ha regeln att man ringer innan man kommer hem, om man inte är väntad hemma. Det är både för min skull, för att jag ska kunna känna mig helt fri här hemma när jag har all anledning att tro att ingen annan än jag och maken ska vara hemma. Men även för att inget av barnen ska kunna säga till mamma: Jag drar till pappa och sen dra iväg på egna äventyr som de eg inte inte har lov till. Därav att kravet på att ringa innan finns och emellanåt rings det till den andra föräldern och frågas om det stämmer att barnet ska till 'fel' förälder under veckan.

Inget barn kan alltså utnyttja det faktum att de har två hem. Jag får känna att jag är fri att göra vad jag vill när ingen bonus ska vara hos oss osv. Vill dock påpeka att vi inte skulle säga nej bara för sakens skull, men det måste vara helt ok att säga att nej, i kväll passar det inte utan sura miner eller utan att bonus känner sig bortstött. Ett barn som uppfostras av två kärleksfulla föräldrar känner sig inte bortstött utan förstår och inser att även vuxna måste få egentid ibland, då blir de gladare och vilket barn önskar inte sina föräldrar det? OM det nu mot förmodan skulle vara kris så skulle givetvis en middag eller myskväll få stryka på foten, men det vet bonus mycket väl så där är det ingen fara.

" Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här".

Behovet av att gå runt naken eller ha sex i köket eller på hallgolvet brukar ofta tas upp som ett exempel på varför man inte vill att mannens barn ska dyka upp oannonserade. Undrar hur man gör när man lever permanent med sina barn. Måste de ringa först och höra om kusten är klar innan de kan komma hem?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).