• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Förtryckt
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:47:20 följande:
    Jag har haft det som förslag också. Att de hör av sig så jag får chansen att säga nej, innan de bara stövlar in. Då kontrar min man med att säga att jag också kan ringa innan jag kommer hem.

Din man har rätt. Du får ta och haja att det är barnens hem, han hade dem ju på heltid innan han hade dig! Tänk dig det! Vill du verkligen frånta barnen deras rätt att komma hem?

Jag tycker du och pappan ska ta upp det här med barnen på det mest diplomatiska sätt möjliga, att du skulle vilja att de främst är hos mamman på den veckan men att de FÅR komma hem den veckan också, men att för att respektera dig, ge dig tid att göra vad du nu behöver göra, så ska de ringa först. De kommer inte få avslag på att få komma över. Men de kan iaf förvarna.

• Ess
    FannyN skrev 2015-02-16 21:57:14 följande:
    Det är väl inte säkert. Det gäller att ha självinsikt tycker jag. Jag vill inte ha bonusbarn utan bara min egna och därmed går män med barn bort.
    Nej det blir för ensidigt, det blir inget ta och ge. Det är lättare om båda har barn i samma ålder, för då är båda på ungefär samma våglängd och plats i livet.
    Ska den ena föräldern iväg en kväll, så är den andra ändå troligen hemma med sitt barn och kan utan större problem även ta det andra den kvällen.
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 17:21:30 följande:
    Då är det bra att dina barns pappas nya partner accepterar att du pratar med dina barn nästan varje dag då, det finns ju otaliga exempel på kvinnor som inte ser med blida ögon på kontakten mellan bonusbarnen och deras mamma heller. 
    I vissa fall förekommer Det domslut på att föräldrar ej ska kontakta barnen på den Andres vecka för barnens skull. Det är inte alltid för att jävlas som en bonusmamma skriver att biomamman ringer smsar och ringer.

I biobonus fall så funkar detta kanon. I någon annan familj så funkar det inte alls.

Om ett barn mår dåligt eller blir avbruten vid umgänge pga att föräldern ringer så ska man naturligtvis sluta med det för barnets skull.

Det tolkas ofta som att det är bonusmammans fel även där.
  • Brumma
    Anonym (Ivonne) skrev 2015-02-17 16:57:20 följande:

Ordet "Styvförälder" fanns i ts rubrik, därför berättade jag hur jag ser på ordet. Per definition är jag styvmamma, men jag är Ivonne för barnen, som jag skrev. Hyser jag agg mot rollen? Som jag ser det, vilket jag skrev också, är att vara stöd och kunna hjälpa till när jag kan och får. Tycker också att det framgår tydligt att jag har en positiv inställning till barnen. Du vill inte förstå. Eller hur? Eftersom barnen har en mamma och en pappa är det de som har bestämmanderätt och huvudansvar vad gäller barnens fostran. Jag ställer med glädje upp med att hämta och lämna barnen i skolan och på fritidsaktiviteter, jag hjälper dem med läxorna om de vill, om de är sjuka pysslar jag om dem, jag tröstar om de är ledsna och kramar, kramar och kramar dem så ofta jag får tillfälle. Verkar jag hysa agg mot min roll då?

Oj. Du missuppfattade mig märker jag...

Jag menar att du verkade hysa agg mot order styvmamma och som det kan ses här på FL. Du påpekade att barnen har en bra mamma och att du inte är ute efter den rollen. Du stöttar barnen som en extra vuxen helt enkelt.

Det framgick mkt tydligt och jag tycker det verkar jättebra.

Men med tanke på vilken aversion du verkade ha mot själva ordet styvmamma så, ja som sagt så undrade jag varför du använde det alls :)

Nu fick jag ju ett svar på det..

Förövrigt kallar jag mig aldrig vare sig styvmamma eller bonusmamma till vardags. Som biobonus påpekar här ovan så är det nog få bonusföräldrar som gör det yran de flesta går under sina egna namn eller "pappas fru/tjej" :)
  • Brumma
    Hannah76 skrev 2015-02-17 17:05:16 följande:

[/

Har bara talatnutifrån mig och vad jag tycker.

Jag förstår inte hur man kan bara förälder bara på vissa dagar. För mig är det du skriver märkligt både ur barnperspektiv och föräldraperspektiv.

gör du aldrig någonsin något utan dina barn? De har aldrig barnvakt?

Om de har det - är du inte förälder de dagar du går på bio med din man, tar en öl med en väninna eller liknande?
  • asta66
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag tycker det är mer mannens attityd som är problemet. Att han vägrar att lyssna på dig Ts.
  • Brumma
    Hannah76 skrev 2015-02-17 17:17:33 följande:

För mig skulle det aldrig uppkomma att det "inte passade" för mig att mina barn kom hem. Vi har lite olika syn o sätt, och det får man ha.

Är du hemma 24 timmar om dygnet?

Reser du aldrig bort?

Går du aldrig på bio?

Har du aldrig vänner hemma och tex bjuder på alkohol (alla vill ju inte ha sina barn med då)?

Tränar du aldrig?

Går du aldrig på aft er workshop med jobbet?

Osv...

Det finns inte i din föreställningsvärld att människor kan ha arbeten som de ibland måste vara iväg på veckorna eller kvällarna? Att många föräldrar arbetar extra mycket den veckan de är barnfria så att de kan vara hemma extra den veckan de har barn. Att en del föräldrar lägger träning och andra aktiviteter på den veckan barnet är hos sin andra förälder. Osv.

Och att dessa föräldrar älskar sina barn PRECIS lika mycket som du gör. OCH att deras barn mår alldeles utmärkt och känner sig säkra på deras föräldrars kärlek och engagemang. Ja till o med sina bonusföräldrar ;)
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 17:42:11 följande:
    I vissa fall förekommer Det domslut på att föräldrar ej ska kontakta barnen på den Andres vecka för barnens skull. Det är inte alltid för att jävlas som en bonusmamma skriver att biomamman ringer smsar och ringer.

I biobonus fall så funkar detta kanon. I någon annan familj så funkar det inte alls.

Om ett barn mår dåligt eller blir avbruten vid umgänge pga att föräldern ringer så ska man naturligtvis sluta med det för barnets skull.

Det tolkas ofta som att det är bonusmammans fel även där.
    Du predikar inget som jag inte redan vet. Men ibland är det just bonusmamman som sätter sig på tvären och det var vad jag skrev om. 
  • Hannah76

[quote=74873723][quote-nick]Brumma skrev 2015-02-17 17:49:54 följande:[/quote-nick]

gör du aldrig någonsin något utan dina barn? De har aldrig barnvakt?

Om de har det - är du inte förälder de dagar du går på bio med din man, tar en öl med en väninna eller liknande?

[/

Vad har det med att göra att de inte får komma hem till sitt hem? Att man nekar dem tillträde och möjligheten till det?

• Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 18:24:00 följande:
    Du predikar inget som jag inte redan vet. Men ibland är det just bonusmamman som sätter sig på tvären och det var vad jag skrev om. 
    Då tolkade jag det du skrev fel. Lät som att det är väldigt vanligt att bonusmammor nekar barn att prata med sina föräldrar.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).