• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Fy fan!)

Du är en hemskt dåligt styvmamma! Detta kommer att leda till att du förlorar mannen... Väldigt snart hoppas jag!

Min pappa flyttade ihop med en kvinn som resonerade precis som du och hon förlorade ALLT tillslut!

Det är hans barn och dom kommer alltid att komma i första hand..... Att du stör dig på att hans barn vill träffa sin pappa är hemskt, då kan du lika väl ta in på ett hotell den dagen barnen kommer.... Det är INTE ditt ansvar att säga till när och när inte barnen ska vara hos sin pappa!

Jag blir riktigt ledsen när jag läser det här!

• Anonym (Pappa)

Hade du varit min partner så hade du åkt ut. Så enkelt är det.

Mina barn är alltid välkomna i mitt hem, dag som natt. Även om det är mammavecka så vet dom att min dörr alltid står öppen. Jag skulle aldrig tolerera att min partner försökte inskränka det. 

Min relation med mina barn är ett livslångt åtagande, jag tänker inte låta nycker ändra på det. Nu har jag en partner som inte bara accepterar det, men även har samsyn. Men innan det så fick en kvinna respass eftersom som hon gav indikationer på att mina barn var "jobbiga" som hörde av sig och ville komma över lite då och då under mammaveckorna. 

• Det löser sig senare

Det löser sig. När du blir gravid och ni får ett gemensamt barn så kommer ni inte kunna vara bara ni varannan vecka iaf och då spelar det ju ingen roll om hans barn kommer eller inte. Nu ska ni ju bli en familj, det är ju fortfarande hans barn på heltid oavsett var de bor. Att inte vilja neka sina barn att komma "hem" när de vill måste eu väl förstå att en förälder inte vill. Om inte anbat så förstår du nog det när du själv blir förälder och mognar lite samtidigt! Lycka till! Och ge upp tanken på att ni tre blir en liten egen familj och "hans ungar" står utanför, så fungerar inte livet.

• Anonym (Kärleksfull styvmor)

Ett förslag. DU SKA FLYTTA!

Du klampar in i barnens hem och slänger mer eller mindre ut dom och kräver varannan vecka boende. Inte lite fräckt och mycket gränslöst. Du verkar sakna förmågan till empati ock förstå hur ditt beteende påverkar dessa barn/tonåringar. HELT KLART SJUKT BETEENDE!

Skulle aldrig slänga ut min mans barn. De är en del av honom och jag älskar min man och respekterar att han har haft ett liv och har ben innan jag kom in i hans familj.

Jag förstår att din man slår bakut. Hoppas han dumpar dig.

• Anonym (Vad?)

"Sextiotalist" är fullkomligt rubbad!

• Anonym (Vad?)
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-16 10:31:59 följande:

Ett förslag. DU SKA FLYTTA!

Du klampar in i barnens hem och slänger mer eller mindre ut dom och kräver varannan vecka boende. Inte lite fräckt och mycket gränslöst. Du verkar sakna förmågan till empati ock förstå hur ditt beteende påverkar dessa barn/tonåringar. HELT KLART SJUKT BETEENDE!

Skulle aldrig slänga ut min mans barn. De är en del av honom och jag älskar min man och respekterar att han har haft ett liv och har ben innan jag kom in i hans familj.

Jag förstår att din man slår bakut. Hoppas han dumpar dig.

Bra skrivet!!!
  • Anonym (jill)

Jag tycker gott att barnen ska lära sig att skilja på veckor hemma hos mamma eller hos pappa. Åtminstone ska de kunna höra av sig innan de kommer hem till pappa på "fel" vecka. Och likadant när det är tvärtom, om de ska hem till mamma på pappans vecka. Tänk om TS går runt naken eller hon och hennes sambo har sex och barnen bara klampar in.

Även om man är styvförälder tycker jag man har rätt att känna sig helt hemma och avslappnad de veckor man inte har barnen, kunna planera, slappna av osv. Det ÄR inte detsamma som att ha sina egna barn hos sig. Så är det bara.

Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:10:51 följande:
    Även om han är en stor idiot i vissa fall, så är han den bästa många andra gånger.

Dessutom håller vi på att försöka bli gravida och det är den mannen jag vill ha barn med! Jag har ju sett hur han är mot sina barn under flera år. Han är en superbra pappa, men inte en fullt lika bra make alla gånger. Fast trots allt detta så är han ju mannen i mitt liv. Jag kan inte bara lämna honom - det skulle jag aldrig klara av! Jag älskar honom alldeles för mycket.
    Du vill ha barn med honom för att han är en bra pappa men du tycker inte han ska få vara pappa åt de barnen han redan har eftersom du mer eller mindre tar över deras hem och kastar ut dom. Vem säger inte att han skulle bete sig likadant den dagen ni går isär och en ny kommer och slänger ut dina barn?

Nä skaffa en man som är singel och sluta försök bli gravid. Din man har helt rätt i att man tar hand om de barn man sätter till världen. Det är något du inte verkar förstå.

Han är ingen dålig make. En dålig make hade skitit i sin familj. Nu är han en bra make som ser till de försvarslösa barnen som du som elak styvmor försöker eliminera. FLYTTA NU!
  • sextiotalist
    Anonym (Vad?) skrev 2015-02-16 10:36:39 följande:

"Sextiotalist" är fullkomligt rubbad!

Varför då?

Jag föreslog särbo och jag skrev att jag kunde förstå känslan.

Vad är det för rubbat att jag skrev att detta var något som föräldrarna skulle komma överens om.
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:47:20 följande:
    Jag har haft det som förslag också. Att de hör av sig så jag får chansen att säga nej, innan de bara stövlar in. Då kontrar min man med att säga att jag också kan ringa innan jag kommer hem.
    Men du kan väl ringa innan du åker hem och se ifall de är där så kan ju du stanna borta isf. Varför ska barnen hållas borta när det är du som borde hålla dig borta.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).