• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:27:31 följande:

Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.

Vi skaffar barnvakt för de barn som vi har hemma just för tillfället. Vi skaffar naturligtvis ingen barnvakt för ett barn som enligt planerna skall vara med sin andra förälder. Hon kommer hit för att träffa oss, inte för att bli borträknad till barnvakt. Inte heller för att sitta ensam hemma.

Om hon i ftamtide skulle vilja använda vårt (som i mitt, hennes, hennes pappas och hennes syskons) hem som tillflyktsort att vara ensam i så kommer hon att glra det. Men i nuläget är det inte aktuellt.
  • Anonym (pop)
    Brumma skrev 2015-02-20 09:29:54 följande:

Vi bor två timmars bilväg från mamman, skolan och vänner. Hon har ingen önskan av att vara här ensam eftersom det är så isolerat. Om hon, när hon blir äldre, känner att hon vill vara här mer så får hon gärna det. Vi hade allra helst sett att hon bodde här på heltid och då hade hon haft skolskjuts tex så hon kunnat komma hem efter skolan.

Men vad skulle ni gjort om hon tvingats bo heltid med er? Vad gör andra som bor isolerade ute på landet med sina barn. Ni får väl göra det samma i så fall. Barnet ska ju inte behöva lida för hur ni valt att bo.
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:31:47 följande:
    Om det skulle bli aktuellt att hon skulle vilja åka hit även om vi inte är hemma så tar vi det då. Men det finns ingen anledning för henne att vara här ensam.

anledningen till att hon kommer hit är för att träffa oss. Är vi inte här försvinner den anledningen.
    Jag förstår. Det är kanske det som är en del av skillnaden mellan våra olika förutsättningar då. Våra ungar kommer förstås hit för att träffa oss, men de kommer inte enbart hem av det skälet, de kommer främst hit för att de bor här. Jag träffar gärna min man, men jag kommer ju hem även när han inte är hemma eftersom jag bor här. Även om jag och maken inte är hemma så har de rum, grejer och stora delar av sina liv här. De kommer för att de vill vara just här just då, och det har inte alltid med oss vuxna att göra. Det har med dem själva att göra, och för oss känns det bra att de kan tillfredsställa sina egna behov av att själva styra upp sin vardag på det sätt de önskar. 
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:33:17 följande:

Fast det kan man ju förstå att hon inte vill. Bo isolerat och långt från vänner brukar ju inte vara så poppis i tonåren och för en del människor: aldrig. Jag skulle inte palla att bo så en kvart. No offense intended.

Så hon kan vara ensam hemma hos mamman i alla fall då?

Ja, det förstår jag också att hon inte vill. Hade hon bott här mer och gått i skola här så hade hon naturligtvis lärt känna vänner här. Men i nuläget finns liksom ingen anledning för henne att vara här om vi inte är hemma. Det finns liksom ingen anledning att tvinga henne..

Ja det är hon, i kortare stunder. Vi (jag och hennes pappa) tränar henne på att laga mat så att hon skall klara att fixa ngt att äta. Men det är nästan alltid ngn hemma hos henne. Är hennes mamma borta så är hon antingen hos oss så eller hos sin mormor. Även hennes mamma planerar efter "barnfritt" schema och reser bort när det är planerat att hon skall vara hos oss.

Vi i vår tur planerar in sådant när hon skall vara hos sin mamma men aldrig när hon skall vara hos oss. Om vi inte skall åka ned familjen såklart ;)

Vi skaffar ju inte barnvakt när hon är här eftersom vi hekt vill ha den tiden tillsammans med henne ;)
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:37:39 följande:

Jag förstår. Det är kanske det som är en del av skillnaden mellan våra olika förutsättningar då. Våra ungar kommer förstås hit för att träffa oss, men de kommer inte enbart hem av det skälet, de kommer främst hit för att de bor här. Jag träffar gärna min man, men jag kommer ju hem även när han inte är hemma eftersom jag bor här. Även om jag och maken inte är hemma så har de rum, grejer och stora delar av sina liv här. De kommer för att de vill vara just här just då, och det har inte alltid med oss vuxna att göra. Det har med dem själva att göra, och för oss känns det bra att de kan tillfredsställa sina egna behov av att själva styra upp sin vardag på det sätt de önskar. 

Hon bor här vh så det naturliga i att komma hit när vi inte är här finns inte.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:37:31 följande:

Men vad skulle ni gjort om hon tvingats bo heltid med er? Vad gör andra som bor isolerade ute på landet med sina barn. Ni får väl göra det samma i så fall. Barnet ska ju inte behöva lida för hur ni valt att bo.

? Om hon bott heltid här så hade vi planerat efter det.. Vad är det som är så svårt att förstå?

Hon lider inte av att vi bor där vi gör.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:27:31 följande:

Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.

En fråga.

Skaffar DU barnvakt ibland? Gör du någonsin ngt utanför hemmet förutom arbete som inte inkluderar barnen?

För gör du det så gör du exakt detsamma som vi. Skillnaden är att hennes mamma inte är en barnvakt, utan hennes förälder.

Skall hennes mamma inte heller få boka in ngt på när det är planerat att dottern skall vara hos oss? För att hon KANSKE ändrar sig?
  • Anonym (Också)

Om man har ett barn eller flera som är van att ringa före ankomst som har vh eller vv boende på vilket sätt skadar detta barnen?

Det skadar väll barnen minst lika mkt sådana fall att ha ett umgängesschema överhuvudtaget?

jag tänker varför är familjerätt så noga med umgänges schema för om det nu anses vara skadligt för barnen att inte få komma och gå som dom vill?

Bara en tanke?

Varför ses detta som så viktigt för?

• Anonym (Kärleksfull styvmor)
    Brumma skrev 2015-02-20 09:51:35 följande:
    En fråga.

Skaffar DU barnvakt ibland? Gör du någonsin ngt utanför hemmet förutom arbete som inte inkluderar barnen?

För gör du det så gör du exakt detsamma som vi. Skillnaden är att hennes mamma inte är en barnvakt, utan hennes förälder.

Skall hennes mamma inte heller få boka in ngt på när det är planerat att dottern skall vara hos oss? För att hon KANSKE ändrar sig?
    Men är barnet så pass gammal att de klarar sig själva 13+ så behöver de ingen barnvakt. Jag hoppas man har varit vuxen nog som förälder och har lärt barnen hur micron och spisen fungerar och göra lättare måltider.

Självfallet om man ska iväg en helg så ska ju inte en tonåring lämnas ensam hemma men en kväll om man går ut för att äta och ha egentid är helt okej och då gör det väl detsamma om barnet är hos mamma eller pappa. Vi har nio barn tillsammans varav fem gemensamma. Skulle aldrig få för mig att förskjuta mina barns två äldsta syskon eller säga att nä nu har du mamma vecka så nu får du inte komma hit och mysa ed era småsyskon. Hemma hos sin mamma har de bara varann och de tycker inte om att vara där utan de vill ha liv och stoj omkring sig.
  • Anonym (E)
    Ess skrev 2015-02-19 17:46:34 följande:
    Det är väl inget konstigt med det. Lika lite som jag skulle slita upp dörren när dom var på sitt rum, lika lite skulle dom bara klampa in oväntade genom ytterdörren.
    Det handlar inte om att komma oväntade - det handlar om att få komma överhuvudtaget - till sitt eget hem!
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).