• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (pop)
    Anonym (MM) skrev 2015-02-22 20:12:25 följande:

Jag tycker det är intressant att höra också det vuxna bonusbarnets synvinkel och jag förstår det måste kännas hemskt att komma hem till sin pappa och inte känna sig välkommen. För min egen del skulle jag aldrig nånsin visa hur jag känner. Jag har inte heller i sig något emot barnen utan det att inte kunna vara sig själv i sitt hem, inte kunna var avslappnad och lite spänd hela tiden då så att säga för mig främmande personer är i ens hem. Avslappnad och intim är man med de som står en närmast och för mig är det svårt att få den relationen till andra än min partner. Det gäller alla människor i mitt liv. Jag är nog rätt privat som person. Men jag har aldrig visat detta för partners barn. Men däremot skulle jag behöva veta att den andra veckan då är fredad för mig om det inte då är ett akutärende av något slag. Eller att de skulle komma och hämta en väska som de glömt sov...Men att hela tiden leva med att inte veta om de kommer eller inte så det känns hemskt för mig. Givetvis inget jag skulle belasta barn med.

Inte alla människor har svårt att leva tillsammans med andra än sin egen partner. Människan är en social varelse och egentligen inprogrammerad till att bo i en flock och de allra flesta människor trivs och mår faktiskt bäst av att leva i någon sorts."familj". Det är globalt och historiskt väldigt ovanligt med exempelvis "singelhushåll" och det finns nog en anledning till det.

Hur är det med dig? Vad är anledningen till att du egentligen inte trivs med att bo med dina styvbarn? Har du allmänt svårt med nära relationer? Hur såg det ut i din ursprungsfamilj när du växte upp? Om man har närhetsproblem kan man jobba med det. Många går exempelvis i terapi för att komma tillrätta med såna problem. För det är ju så att ha en välfungerande familj och många nära relationer faktiskt berikar livet.
  • Anonym (pop)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 20:07:56 följande:

Jag vill komma till att du lägger ett större ansvar på din styvmamma än din egen pappa.

Men det var ju styvmamman som var elak. Okej att pappan misskötte sig som förälder men det förändrar ju inte att styvmamman betedde sig illa.
  • Anonym (Också)
    Gung Ho skrev 2015-02-23 01:07:53 följande:
    Var har jag nämnt ngt om ex?

Man behöver inte köpa något alls, jag bara sade vilka krav JAG har på både mig själv och den jag är tillsammans med. Synen på familj och barn var bland det första jag och min blivande fru pratade om när vi träffades för snart två år sedan. Sen är det VÅR familj, inte andras..(tex ex).

TS för nog dock en förlorande strid då hon och hennes man verkar ha fundamentalt olika bild om vilka som ingår i familjen. Jag håller med mannen, men som sagt TS får ju välja att leva som hon vill. Ett sätt kan vara att bryta med mannen..
    Nej du har inte nämnt något x. Det var jag som ställde frågan

Hur gör man som bonusförälder om man vill köpa hela paketet men tyvärr tycker inte barnets andra Bioförälder att det är någon bra ide?

Att det funkar så bra hemma hos er är förmodligen att ni är på samma plan. Det finns som sagt många bittra Bioföräldrar som skulle se svart om de fick reda på att bonusförälder köpt hela paketet.

Sitt nu inte och säg att du skulle strunta i det för barnets skull för de jag menar ställer till ett mindre helvete med bråk, ändrade dagar hux flux, manipulerar barn o omgivning runtomkring, baktalar både förälder o bonusförälder.

Livet påverkas vara sig man vill eller inte.

Läs här på FL det verkar finnas gott om struliga Bioföräldrar bakom ett icke fungerande koncept.
  • Kriya
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Man blir ju så ledsen av en sådan här trådstart. Ska skilsmässobarn känna att de är gäster hos sina föräldrar enligt TS? Varannan vecka gäst hos pappa och varannan vecka gäst hos mamma. Precis som TS vill kunna koppla av i ett hem vill ju barnen det också. Ett hem vill man kunna komma till när som helst och veta att man är välkommen till. Var någonstans är dessa tre barns hem, enligt TS? TS, dina egoistiska krav inkräktar på barnens grundläggande behov av trygghet och skapar sår inom barnen som förändrar deras personligheter.
  • Ess
    Kriya skrev 2015-02-23 07:07:13 följande:
    Man blir ju så ledsen av en sådan här trådstart. Ska skilsmässobarn känna att de är gäster hos sina föräldrar enligt TS? Varannan vecka gäst hos pappa och varannan vecka gäst hos mamma. Precis som TS vill kunna koppla av i ett hem vill ju barnen det också. Ett hem vill man kunna komma till när som helst och veta att man är välkommen till. Var någonstans är dessa tre barns hem, enligt TS? TS, dina egoistiska krav inkräktar på barnens grundläggande behov av trygghet och skapar sår inom barnen som förändrar deras personligheter.
    Vv är deras hem hos pappan, och vv hos mamman. Dom får helt enkelt slappna av i det hemmet där som ska va. Klarar dom inte det så kanske vv inte är något för dem, utan de ska bo fast på ett ställe och åka till den andra vh.

Flyttar man ihop med någon får man inse att den personen inte ser barnen på samma sätt som en förälder och är beroende av att ha lite framförhållning på vad som händer. Även ha chansen att säga nej till barnen om inte deras förälder är hemma.
  • Anonym (Också)
    Kriya skrev 2015-02-23 07:07:13 följande:
    Om man tänker som du gör så borde det vara fullkomligt förbjudet att bo vh hos ena föräldern.

Där kan man ju snacka om gäst.

Förstå hur många pappor det är som måste ha vh mot sin vilja.
  • Anonym (MM)
    Anonym (pop) skrev 2015-02-23 02:21:31 följande:
    Inte alla människor har svårt att leva tillsammans med andra än sin egen partner. Människan är en social varelse och egentligen inprogrammerad till att bo i en flock och de allra flesta människor trivs och mår faktiskt bäst av att leva i någon sorts."familj". Det är globalt och historiskt väldigt ovanligt med exempelvis "singelhushåll" och det finns nog en anledning till det.

Hur är det med dig? Vad är anledningen till att du egentligen inte trivs med att bo med dina styvbarn? Har du allmänt svårt med nära relationer? Hur såg det ut i din ursprungsfamilj när du växte upp? Om man har närhetsproblem kan man jobba med det. Många går exempelvis i terapi för att komma tillrätta med såna problem. För det är ju så att ha en välfungerande familj och många nära relationer faktiskt berikar livet.
    Jag har bara svårt för att se dem som familj. Den nära relationen har jag bara med min partner och barnen är bar i vägen tycker jag innerst inne. Men jag är en privat person som inte gillar att ha folk i mitt hem längre stunder och det gäller vem som helst och hans barn är som vem som helst för mig.
  • Anonym (.....mmm)
    Ess skrev 2015-02-23 16:42:08 följande:

Vv är deras hem hos pappan, och vv hos mamman. Dom får helt enkelt slappna av i det hemmet där som ska va. Klarar dom inte det så kanske vv inte är något för dem, utan de ska bo fast på ett ställe och åka till den andra vh.

Flyttar man ihop med någon får man inse att den personen inte ser barnen på samma sätt som en förälder och är beroende av att ha lite framförhållning på vad som händer. Även ha chansen att säga nej till barnen om inte deras förälder är hemma.

Ja och innan ts stövlade in i barnens hem så bodde dem fast där! Kanske ts bör skaffa eget boende och hälsa på i barnens och pappans hem varannan helg?!
  • Ess
    Anonym (.....mmm) skrev 2015-02-23 18:08:16 följande:
    Ja och innan ts stövlade in i barnens hem så bodde dem fast där! Kanske ts bör skaffa eget boende och hälsa på i barnens och pappans hem varannan helg?!
    Har jag missat att det är hans hus och att hon har flyttat in HOS honom?
    Jag förutsätter att de äger boendet tillsammans och har samma rätt att bestämma.

Mamman flyttade dit, och sen blev det vv. Det funkade inte innan eftersom hon bodde för långt ifrån.
  • Ess
    Anonym (MM) skrev 2015-02-23 17:48:54 följande:
    Jag har bara svårt för att se dem som familj. Den nära relationen har jag bara med min partner och barnen är bar i vägen tycker jag innerst inne. Men jag är en privat person som inte gillar att ha folk i mitt hem längre stunder och det gäller vem som helst och hans barn är som vem som helst för mig.
    Jag kände likadant. De kändes som gäster som stannade för länge.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).