Kriya skrev 2015-02-24 08:01:04 följande:
Var finns barnperspektivet i detta kyliga resonemang? Är man inte beredd att låta barnens behov av ett (eller två) genuina hem komma i första hand bör man inte skaffa en partner med barn. Man är i praktiken inte bara mamma/pappa bara varannan vecka - man är förälder hela tiden = barnen bör känna att de är efterlängtade och välkomna i båda hemmen så ofta de vill. Det är onaturligt för barn att uppleva att de är "avklippta" från en förälder bara för att det inte är avtalad umgängestid. Gillar inte alls resonemang som innebär att en partner vill ha bonusbarnen så lite som möjligt. Det är grymt mot barn. Äuhm, här läggs det fritt in tolkningar i det jag skrivit - som ju bara handlar om barnens obevekliga rätt att komma i första hand. Tycker att det är otroligt viktigt att barn har en nära relation med båda föräldrarna och tycker också att det är sorgligt när inte barn med "åldern inne" kan erbjudas växelvis boende pga att föräldrarna av olika anledningar strular till det och inte förmår att skapa sådan lösning. Det är extra sorgligt om en ny egoistisk partner ger upphov till problemen.
Nu skrev ju Ess att man måste kunna säga nej när föräldern INTE är hemma... Då är ju inte barnen "avklippta" från sin förälder eftersom föräldern inte är där att vars med dem...
angående ditt nästa stycke. Om det är så och föräldern inte håller med sin partner om tex strikt vv eller att partnern inte skall ha barnen om föräldern inte är hemma så är det förälderns ansvar att flytta isär med sin partner om de inte kan komma fram till en lösning alla mår bra av.
Bonusföräldern ansvarar för att inte behandla barnen illa men det är förälderns sak att ansvara för att barnens behov blir tillgodosedda.
Nu är jag fullt övertygad att det går alldeles utmärkt att tillgodose barnens behov även med strikt schema. Så länge det inte sitter ngn och intalar barnet att det borde må dåligt...
Håller med dig om att växelvis boende borde vara första alternativet för barn som är tillräckligt gamla (går att köra växelvis med täta byten även för ngt yngre barn). Tycker det är fruktansvärt när en förälder försvårar, motarbetar eller omöjliggör växelvis. Tyvärr är min erfarenhet att det inte är helt ovanligt. Tack o lov är det vanligare med vettiga föräldrar - OCH vettiga bonusföräldrar :)