Påven Johanna skrev 2015-02-16 12:07:07 följande:
Nej, det har du helt rätt i, men eftersom du envisas med att skriva hur självklart det ena efter det andra är så är det just det jag önskar bemöta eftersom det för många andra människor inte alls är självklart eller önskvärt eller viktigt.
Det hjälper inte om en förälder ställer aldrig så många krav och ser familjen som ett team om inte familjen är ett team. Det är en stor del av min poäng, man måste först bli ett team - en familj - och sedan ställa de krav på varandra som relationen håller för.
Jag låter inga barn bara vara. Jag ser däremot inget gott i att ifrågasätta bara för att jag kan göra det, försöka laga något som inte är trasigt eller ställa krav av ologiska skäl som att jag äger halva hemmet eller något annat i samma stil. Jag vill ha betydligt mer välgrundade anledningar än så.
Men som du skriver, vi är väldigt olika du och jag, och vi förefaller ha vitt skilda strategier för hur vi bemöter barn vi bor ihop med men som vi inte fött.
Måste väll förklara mig.
När jag skriver fråga så innebär inte det att sätta barn på en stol o förhöra.
Det innebär:
Hur har det gått idag?
Vad har ni gjort?
Ska ni iväg någonstans ikväll?
Vad har ni för planer till helgen?
Ska ni med till?
Gick det bra på provet?
Ja allmänt vardags snack med frågor o påståenden.
Visa intresse och få barnen att samtala.
Att låta en tioåring styra helt o hållet skälv är inte min melodi. Inte en femtonåring heller. En tjugoåring okej men bor denne hemma så gäller gemensamt ansvar även då.
Svar på om det gäller gemensamma barn
Ja det gäller dom också de måste alltid fråga om de ska sova borta och ja de frågar om de ska ha med sig vänner.
Att ringa om de bara ska hem själva? Nej det behövs inte för vi vet när skolan slutar o när de lär dyka upp så där vet vi ju när de kommer.
Enkelt och kan inte tro att någon mår dåligt av detta.
Här ringer biomamman eller smsar biomamman varje dag, varför gör hon det?
Skadar det barnet? Är det fruktansvärt?
Blir man ledsen av det? Massor av frågor har hon. Ska vi sätta stopp för det?
För det biomamman vill veta är vad barnet gör,har gjort och när barnet ska komma trots att hon vet när bytesdagen är ringer eller smsar hon frågan om hur dags för att kunna planera in mat och jobb o skjuts med mera.