• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Kärleksfull styvmor)
    sextiotalist skrev 2015-02-16 11:02:58 följande:
    En bra idé.

Det viktigaste är att alla, även ts, känner sig någorlunda bekväma med lösningen
    Om TS inte är bekväm med att barnet är i SITT hem får ju TS arbeta med sig själv och inse att det hemmet inte bara är hennes och faderns utan även tillhör barnen oavsett om de är gemensamma eller inte.
  • BioBonus
    Amazinglife skrev 2015-02-16 14:07:47 följande:
    Va skönt med en pappa som står på sig! Barn ska alltid va välkomna hos sina föräldrar! Skäms på dig!!

Det är upp till varje familj att själva bestämma hur det ska fungera vid växelvis boende. Det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för dig.
    Jag skulle aldrig drömma om att diktera för dig hur det "ska" vara utifrån mina preferenser. 
    Att alltid vara välkommen är inte samma sak som att inte behöva kommunicera sina planer.
    Jag tror många som kategoriskt blandar ihop kärnfamiljsliv och nyfamiljsliv inte har den blekaste om hur det fungerar när man har barn som bor växelvis. Det är en annan vardag vi vv-föräldrar har. Och innan man har levt i den så är det svårt att förstå hur den fungerar, och hur olika den är kärnfamiljslivet. Det går inte att jämföra med barn som bara har ett hem till exempel. 

• Anonym (Också)
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-16 14:15:04 följande:
    Nä ett hem är inget hotell och du verkar tycka att ditt hem inte är barnens hem utan de ska se det som en hotellverksamhet där man får boka tid för att komma. Ett hem är man alltid välkommen till och om du inte håller med får du skaffa ett eget hem.
    Om du inte går med på det så får du flytta.

Njae det tror jag inte faktiskt. Då får min man också flytta då han är med på samma linje.

Biomamman också för hon vill också veta i förväg när barnet ska förväntas åka eller komma hem.

Hur gör vi nu då? Med allt detta flyttande?
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-16 14:19:23 följande:

Det är upp till varje familj att själva bestämma hur det ska fungera vid växelvis boende. Det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för dig.
    Jag skulle aldrig drömma om att diktera för dig hur det "ska" vara utifrån mina preferenser. 
    Att alltid vara välkommen är inte samma sak som att inte behöva kommunicera sina planer.
    Jag tror många som kategoriskt blandar ihop kärnfamiljsliv och nyfamiljsliv inte har den blekaste om hur det fungerar när man har barn som bor växelvis. Det är en annan vardag vi vv-föräldrar har. Och innan man har levt i den så är det svårt att förstå hur den fungerar, och hur olika den är kärnfamiljslivet. Det går inte att jämföra med barn som bara har ett hem till exempel. 

Jag tycker inte att det är så olika. För oss skiljer det sig inte nämnvärt. 
  • Anonym (Malle)
    Anonym (g) skrev 2015-02-16 14:23:22 följande:

Jag tycker inte att det är så olika. För oss skiljer det sig inte nämnvärt. 

Inte för oss heller.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 14:17:32 följande:
    Bor barnet växelvis så betalar man väl inget underhåll. Och betalar man underhåll är det väl bara att göra avdrag för de dagar barnet är hos den som betalar.

För egen del är pengarna inte det viktigaste. Jag har hellre mitt barn ofta än att jag får pengar i underhåll.

Men denna tråd handlar inte om underhåll utan om att ts och hennes man har olika åsikter i en så pass viktig fråga som rör barnen.

Personligen skulle jag hellre separera och bli särbo än neka mina barn att bo hos mig. Men jag har valt en partner som har samma åsikter som jag i denna fråga.
    Du tror inte att barn mår dåligt om föräldrar börjar diskutera ekonomi?

Om nu inte pengar har någon betydelse för dig så kan jag säga att det har det för många.

O det är många som blir oense om just detta om pengar.

Nej tråden handlar inte om pengar men det kan ha med saken att göra de gånger man kanske säger ifrån?

Skjutsa till matcher träningar kompisar mm kan vara kostnader man ej räknar med på S.k mammatid.

Det är ju knappast någon i denna tråd som säger nej utan de flesta vill veta i förväg om barnet ska komma eller åka
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:21:42 följande:
    Om du inte går med på det så får du flytta.

Njae det tror jag inte faktiskt. Då får min man också flytta då han är med på samma linje.

Biomamman också för hon vill också veta i förväg när barnet ska förväntas åka eller komma hem.

Hur gör vi nu då? Med allt detta flyttande?
    Så då funkar det som du vill då alltså? Alla är överens och det flyter på?

Det här är inte din tråd då, antar jag?

www.familjeliv.se/forum/thread/74861712-ett-liv-styrd-av-bonusbarnet
  • Snartentrea

Du separerar. Av den anledningen att om du inte tycker att hans barn är välkomna i sitt eget hem så tycker jag krasst att du inte har nåt där att göra.

Jag är både bonusförälder, och är separerad från mina äldsta barns far. Om han skulle skaffa en ny partner som förbjöd våra barn att komma dit på "fel" vecka så skulle jag bli vansinnig, barnen har inte valt pappas nya partner, eller situationen i stort. Skulle aldrig falla mig in att inte välkomna min bonusdotter hit när som helst, det här är hennes hem lika mycket som mitt. Jag hoppas innerligt att du är ett troll :/

• Anonym (Gdd)

Men om ninplanera barn så kom er det ju inte att "bara vara ni" varannan vecka, då kan de ju få bo heltid?

Jag har riktigt svårt för såna som dig TS, såna som vill komma emellan barn o förälder.

• BioBonus

För oss skiljer det sig massor.
    Vi har inte mat hemma för fem de veckor vi är barnfria. Vi har inte ens livsmedel de kan äta, med anledning av diverse allergier.
    Vi jobbar och tränar mer våra barnfria veckor.
    Vi lägger mer tid på vår vuxenrelation.
    Vi lägger mer tid på att träffa våra barnfria vänner.
    Vi är hemma extremt mycket mindre.

Alla barnen är alltid välkomna hem. Även på pappa/mammas veckor.
    Men, de får kommunicera med dem deras ändrade planer berör.
    Vill de äta middag hemma hos mig så ska det vara förankrat hos deras pappa så inte han står där med en färdiglagad middag och inga ungar. Ska de sova hos pappa så är det dit de åker efter festen, om de inte har kommit överens med oss om något annat innan.
    Och på alla år vi har haft vv, så har detta aldrig skapat något som helst problem.
    För alla inblandade har samma inställning. Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).