Inlägg från: Anonym (Vajert!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vajert!)

Feminist, förklara detta för mig.

Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-18 03:06:56 följande:

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

Gissar att du vill ha halva föräldraledigheten om/när du skaffar barn. Plus för det!

Gissar också att du säger till när en annan man berättar ett sexistiskt "skämt". Superbra!

Du skulle inte ha något emot att din kvinna tjänar mycket mer än du. Härligt!

Glad
  • Anonym (Vajert!)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-23 14:29:58 följande:
    Men är det egentligen någon skillnad på att hata män eller hata kvinnor?

Jag anser att kvinnor i större utsträckning än män är missgynnade i samhället, men rör det sig om hat är det så extremt så att det kvittar vad som hatas... Så känner jag. Feminismen är en fredlig ideologi, har aldrig läst någon feministisk litteratur som innehåller manshat.
  • Anonym (Vajert!)
    Solidaritet skrev 2015-02-25 13:13:55 följande:
    Absolut är det så att både män och kvinnor kan bete sig illa. Absolut är det så att kvinnan inte per automatik är god eller felfri. 

Finns det någon som påstått att kvinnor inte begår brott, eller att kvinnor inte kan vara "onda"? 

Tycker inte du att mannen har gjort anspråk på tillräckligt mycket i samhället?

Ska vi göra anspråk på kampen om jämställdhet också, på bekostnad av kvinnor?

Ska vi män bestämma att det är fel att kalla kampen om jämställdhet mellan könen för feminism för att det innebär att vi tycker att det framställer kvinnor som bättre än oss? Ja, så vidrigt, tänk att det kan finnas ett område där vi inte tillåts vara normsättande, där vi inte tillåts inneha ledarrollen. Där ordet man inte tillåts sätta agendan. Fruktansvärt. 
  • Anonym (Vajert!)
    pyssel skrev 2015-03-13 07:19:01 följande:
    Fast med det resonemanget presenterar du samtidigt en väldigt föråldrad och snäv syn på vad en våldtäkt är. Eller missförstår jag dig? Våldtäkt i "Särskilt utsatt situation" (tidigare "hjälplöst tillstånd") handlar väl t.ex. sällan om ilska?
    Inte bara föråldras och snäv utan felaktig. Våldtäkt handlar inte om okontrollerad ilska utan om makt.
  • Anonym (Vajert!)
    DickRex skrev 2015-03-17 09:48:45 följande:
    Hmm... Du missade tydligen alltihop. Förändringar är inte på väg, utan de har redan skett. Kvinnor och män har idag samma möjligheter att söka alla jobb och utbildningar, och vara med i alla sammanhang. ....eller njae, inte män då, eftersom män formellt utesluts i massor av sammanhang. 
    Vad lagen säger och hur det faktiskt ser ut stämmer inte alltid överens vet du.
  • Anonym (Vajert!)
    Anonym (K) skrev 2015-03-18 13:59:15 följande:

Tanken är i grunden att främja jämställdhet men många män beskriver detta som att de blir sedda som vilda djur som inte kan behärska sig själva. Som en man i 20-års åldern själv beskriver en liknande situation:

-Är jag på väg hem en sen kväll och möter en kvinna på samma trottoar så går jag över på andra sidan eftersom det känns som kvinnan inte litar på mig och kanske tror att jag planerar att hoppa på henne

Dessa exempel är tagna från vårt eget land. Tittar vi på situationen i andra delar av världen inser vi att män och till och med unga pojkar lever oerhört utsatt. Många pojkar rekryteras tidigt som barnsoldater och lär sig att våld är en naturlig del av livet. Även om dessa pojkar och unga män begår bestialiska handlingar i allmänhet och våldtäkt som krigshandling i synnerhet, är de ytterst själva offer på samma gång som de är förövare. Internationellt sätt måste män upprättas. Det är viktigt att de känner sig som viktiga delar av lösningen på lokala och globala problem och inte bara som delar av problemen.

För att jämställdhet ska uppnås måste man utgå ifrån att både män och kvinnor kan känna sig förtryckta och inte utgå från att det bara är kvinnor som man till stor del gör idag. Man måste ta män på allvar och inte ignorera att de också har samma behov av att bli sedda och tagna på allvar.

Jag blir rädd när jag möter en okänd man på trottoaren mitt i natten. Jag vet att om jag blir våldtagen kommer jag att kritiseras för att jag inte gick över till andra sidan gatan "Det borde hon ha fattat att han kunde vara en våldtäktsman". Men saken är att man inte vet vem som är våldtäktsman eller inte och eftersom till och med rättsväsendet lägger skuld på kvinnan och anser att hon borde att vidtagit skyddsåtgärder gör vi det mot alla män vi träffar. Om rättsväsende och övriga samhälle enbart lagt skulden på gärningsmännen hade det inte behövt vara så.

Menar du att män är förtryckta därför att kvinnor med rätta är rädda för att råka ut för en våldtäkt?
  • Anonym (Vajert!)

Anledningen till att partiernas kvinnoförbund kom till var därför att resten av partierna var så oerhört mansdominerade. Man kan säga att partierna själva i stort sett var mansförbund.

Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.