Anonym (K) skrev 2015-03-18 13:59:15 följande:
Tanken är i grunden att främja jämställdhet men många män beskriver detta som att de blir sedda som vilda djur som inte kan behärska sig själva. Som en man i 20-års åldern själv beskriver en liknande situation:
-Är jag på väg hem en sen kväll och möter en kvinna på samma trottoar så går jag över på andra sidan eftersom det känns som kvinnan inte litar på mig och kanske tror att jag planerar att hoppa på henne
Dessa exempel är tagna från vårt eget land. Tittar vi på situationen i andra delar av världen inser vi att män och till och med unga pojkar lever oerhört utsatt. Många pojkar rekryteras tidigt som barnsoldater och lär sig att våld är en naturlig del av livet. Även om dessa pojkar och unga män begår bestialiska handlingar i allmänhet och våldtäkt som krigshandling i synnerhet, är de ytterst själva offer på samma gång som de är förövare. Internationellt sätt måste män upprättas. Det är viktigt att de känner sig som viktiga delar av lösningen på lokala och globala problem och inte bara som delar av problemen.
För att jämställdhet ska uppnås måste man utgå ifrån att både män och kvinnor kan känna sig förtryckta och inte utgå från att det bara är kvinnor som man till stor del gör idag. Man måste ta män på allvar och inte ignorera att de också har samma behov av att bli sedda och tagna på allvar.
Jag blir rädd när jag möter en okänd man på trottoaren mitt i natten. Jag vet att om jag blir våldtagen kommer jag att kritiseras för att jag inte gick över till andra sidan gatan "Det borde hon ha fattat att han kunde vara en våldtäktsman". Men saken är att man inte vet vem som är våldtäktsman eller inte och eftersom till och med rättsväsendet lägger skuld på kvinnan och anser att hon borde att vidtagit skyddsåtgärder gör vi det mot alla män vi träffar. Om rättsväsende och övriga samhälle enbart lagt skulden på gärningsmännen hade det inte behövt vara så.
Menar du att män är förtryckta därför att kvinnor med rätta är rädda för att råka ut för en våldtäkt?