• pyssel

Feminist, förklara detta för mig.

petersson skrev 2015-03-12 02:52:39 följande:

Apropå våldtäkter så handlar det sällan om kvinnosyn utan om ilska. Det finns inget sexuellt (som oftast) inslag i en våldtäkt utan det andar om en okontrollerad aggressivitet som ofta har sitt ursprung i övergrepp under barndomen. Att män begår dessa typer av brott har dels den uppenbara fysiska förklaringen och dels att män biologiskt har en större närhet till aggressivitet och våld med sin högre nivå av testosteron. Tror jag

Fast med det resonemanget presenterar du samtidigt en väldigt föråldrad och snäv syn på vad en våldtäkt är. Eller missförstår jag dig? Våldtäkt i "Särskilt utsatt situation" (tidigare "hjälplöst tillstånd") handlar väl t.ex. sällan om ilska?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-13 08:03:06 följande:

Inte bara föråldras och snäv utan felaktig. Våldtäkt handlar inte om okontrollerad ilska utan om makt.

Vi är helt överens.

Inte heller är majoriteten av personer som våldtar offer för övergrepp, mig veterligen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel

@Dick Rex

Din länk innehåller fler intressanta siffror än "lika mycket", i betydelsen relativt jämn könsfördelning bland antalet våldsutövande i heteroparrelation. De mönster och siffror som handlar om våldets karaktär, förekomst och i vilken utsträckning våldsutsatt man resp. kvinna också är våldsutövare är ointressant för dig när du funderar över lösningar? Jag tycker den siffra du upprepar hela tiden är nog så värd att diskutera (fast hur funkar ditt testosteronspår här?), men varför bortse från övrigt som DN lyfter fram av studiens resultat?

Alla hästar hemma
  • pyssel
    DickRex skrev 2015-03-21 23:00:00 följande:
    När det gäller lösningar till våldet så har jag ingen riktigt bra lösning (mer än kanske att tydliggöra hur det faktiskt ser ut och vad effekterna av våldet blir) men "lösningen" var inte riktigt det vi diskuterade.

Testosteronets koppling till våldsamhet är väl dokumenterad, men den är ju långt ifrån den enda orsaken till att människor slår varandra.

Läser man studien i sin helhet så fanns det många intressanta saker, och långt ifrån allt är jämnt könsfördelat. Men eftersom TS menar att det finns ett förtryck av kvinnor genom våld, så vill jag trycka på just det där med att det våldet mellan män och kvinnor är ganska "jämställt".
    Jag kallade det "lösningar" för du själv använder det ordet i dina tidigare inlägg.

Testosteronförklaringen, hur funkar den på din våldsstudie och kvinnor? Du är lite inkonsekvent i dina resonemang: Ena stunden är du renodlad biologist med testosteron som enda betydande faktor för karriär (därav frågan nyss), nästa stund så är humanistiska värden och utövandet av dessa något som mest är sociokulturellt och inget hormonellt förbehållet kvinnor. Ska du vara konsekvent så kan du väl i alla fall kalla kvinnor "gnälliga av naturen" inte en massa om socialt samspel och kulturella mönster om att vi eldar på varandra i våra goa offerkoftor. Eller konsekvent på andra vis t.ex med en kombination av perspektiven?

Angående studien så menade jag att det räcker med att läsa artikeln för att se de huvudpunkter du utelämnat. Det är ju t.ex intressant att fler våldsutövande kvinnor än män samtidigt hävdar att de själv blir slagna.

Tycker uttrycket "lika mkt" är lite lättvindigt använt av dig. Resultatet av studien visar snarare på "lika många", för våldets omfattning och konsekvenser är fortfarande väldigt olika fördelat: Våldet som kräver vård handlar övervägande om kvinnor som slagits av män, resp män som slagits av män(partner eller annan). Och det sexuella våldet som utförs i och utanför förhållande har som tidigare en övervikt av manliga förövare. 

Så den här artikeln och de studier de hänvisar till vänder liksom inte uppochner på allt vi trott om könsfördelning och våld. Ska det motarbetas behövs ju en seriös syn på vad den visar. Att det inte är "ganska jämställt", varken om vi ser på partnervåld eller våldet utanför en nära relation. Det förtrycket, eller vad en nu vill kalla det, sker i betydligt fler situationer än i hemmet.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.