Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-26 13:26:16 följande:
Det är inte 50/50 i synen på omsorg / krig mellan kvinnor och män. Vilket du också erkände. Vi måste ha mer omsorg och mindre krig. Och det handlar om att synliggöra skillnader mellan könen, målet är naturligtvis att kön inte skall spela någon roll alls, men där är vi inte ännu.
Jag förstår inte vad du har emot jämställdhet.
...och du, angående "50/50 i synen på omsorg / krig mellan kvinnor och män" så undrar jag hur du anser att det är? Är det 40/60 eller 2/98? Tänker du att det finns någon korrelation mellan å ena sidan konsekvenserna kvinnors yrkesval och de lagar som tvingar män ut i krig, och å andra sidan de personliga egenskaper (godhet, omsorg, ondska, aggression m.fl) som män och kvinnor besitter?
Sedan säger DU att "målet är att kön inte ska spela någon roll"!!! DU om någon förhåller dig ju hela tiden krampaktigt till kön när du:
1 - säger dig vara "feminist" (genom vilket du har tillskrivit kvinnor vissa egenskaper)
2 - säger att "det handlar om att synliggöra skillnader mellan könen".
Vad har DU själv emot jämställdhet?
Du verkar inte fatta att det i dagens faktiskt är män som objektifieras och förtrycks. Fundera t.ex över om det hade varit OK att göra en könsomvänd grej på "Ladies Night" eller om denna artikel hade varit möjlig om Ola hade varit en kvinna (kolla bara in rubriken):
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article16171068.ab
Sedan har vi
kvinnofolkhögskolan.se,
tjejmilen.se, kvinnofridslagstiftning och tusentals kvinnliga nätverk där män inte är välkomna. Varför är det så här? Är det pga kvinnors lägre löner (för att kvinnor själva aktivt väljer låglönekarriärer, deltid och att inte byta jobb) och att män våldtar (om än
en ytterst liten del av alla män)?
Jag önskar själv mer av humanism och jämställdhet, och mindre våld, men feministernas kamp och verklighetsbeskrivning är så skrämmande verklighetsfrånvänd att jag är övertygad om att det hela är kontraproduktivt.