• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • DickRex

....men sedan skulle jag inte vilja säga att jag sprider någon antifeministiskt propaganda diret. Jag slår ju bara hål på den IQ-befriade propaganda som feminister sprider. Känner inte att det är direkt "anti" utan mera sakligt argumenterande emot dumhet.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-24 14:17:20 följande:

Äh, det gör inte så mycket, då skapar man ju bara ett nytt konto.

Merjobb.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-24 14:21:18 följande:

....men sedan skulle jag inte vilja säga att jag sprider någon antifeministiskt propaganda diret. Jag slår ju bara hål på den IQ-befriade propaganda som feminister sprider. Känner inte att det är direkt "anti" utan mera sakligt argumenterande emot dumhet.

Men du är ju emot feminismen som sådan väl? Då är det ju anti i någon mening.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 14:48:28 följande:
    Men du är ju emot feminismen som sådan väl? Då är det ju anti i någon mening.
    Jo, det har du faktiskt rätt i. Vad jag egentligen menade (fast inte kunde formulera) är att jag är mer "anti" till dumhet än feminism. Tyvärr drar ju feminismen på så illa mycket dumhet idag att klockorna stannar...
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-24 15:02:57 följande:

Jo, det har du faktiskt rätt i. Vad jag egentligen menade (fast inte kunde formulera) är att jag är mer "anti" till dumhet än feminism. Tyvärr drar ju feminismen på så illa mycket dumhet idag att klockorna stannar...

Det är endast en subjektiv uppfattning.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 15:41:11 följande:
    Det är endast en subjektiv uppfattning.
    Nej det är inte min uppfattning, utan det är bara så det är helt enkelt.  
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-24 17:09:52 följande:

Nej det är inte min uppfattning, utan det är bara så det är helt enkelt.  

Precis, en subjektiv uppfattning. Annars finns ju alltid det som kallas källhänvisning.
  • Solidaritet
    DickRex skrev 2015-03-24 09:38:45 följande:
    Jo, jag såg det, men formuleringen tycker jag lägger tyngden på att det är den subjektiva som är den huvudsakliga (tunga, intressanta osv) och att den faktiska är mer av sekundär karaktär, och det där vänder jag mig emot.

...och för att inte göra två separata svar på nästa inlägg så tar jag det här.

Bara det faktum att du behöver teoretisera och putta in en massa akademiskt mumbo jumbo för att bortförklara vad studien i korthet visar säger ju en del om hur lite du har på fötterna. Jag har aldrig påstått att våldet ser exakt lika dant ut från båda håll, eller att män och kvinnor har samma motiv. Män gör mycket oftare (om än i ett fåtal fall sett till helheten) större skada och våldtar mycket oftare (men även det ganska sällan sett till helheten). Min poäng var att visa på att den bild som målas upp av kvinnor som oskyldiga offer, och män som "utpräglat" våldsamma inte stämmer. Män är otvivelaktigt våldsammare än kvinnor, men den stora massan av "vardagligt våld" (som lite förenklat inte kräver sjukvård nästan aldrig leder till en anmälan) mellan könen, den är jämnt fördelad mellan könen. Och vad det gäller konsekvenserna så är det bland annat lika många män som kvinnor som bär på självmordstankar pga situationen.

...och annan statistik (från brå) visar att män inte är så utpräglat våldsamma i jämförelse med kvinnor om man ser till barnmisshandel (0 - 6 år). I sex av tio anmälda fall så är det en man som är förövare, och i återstående fyra så är det då en kvinna. Återigen är män värre, men det faktiska förhållandet 60/40 motsvarar inte den förhärskande bilden av den fromma mamman och den argsinte fadern som de flesta människor bär på. Det här är lätt undersökt i din närhet. Ställ bara den raka och enkla fråga till folk: Hur tror du att det ser med könsfördelningen när det gäller barnmisshandel; är det 50/50 eller vad tror du? (och så ber du om en siffra). INGEN (och då pratade jag med en hel del feminister i valrörelsen) kom i närheten av det faktiska antalet.
    Förstår du inte att du gör dig själv till åtlöje, och att du på ett lysande sätt demonstrerar precis varför feminismen är så nödvändig. Varför har du ett sådant behov av att bete dig nedlåtande mot kvinnor. 

Jag tycker att du ska söka hjälp för det där beteendet. Det är inte sunt. 
  • Solidaritet
    DickRex skrev 2015-03-24 15:02:57 följande:
    Du står själv för den övervägande delen dumhet i den här diskussionen. Rimligen borde du vara anti mot dig själv. 

• DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-24 21:11:53 följande:
    Du står själv för den övervägande delen dumhet i den här diskussionen. Rimligen borde du vara anti mot dig själv. 

Jo, jag vet att jag kan vara hård i tonen (dumt, jag vet) men i sak har jag ju rätt. ...eller ingen har ju kunna visa att jag har fel i alla fall
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.