Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

DickRex skrev 2015-02-20 16:06:52 följande:

Trodde att det var uppenbart att det var fis partiprogrammet jag syftande på, men genetiv-formen fick mig att tveka på att skriva ut det...

...och sedan är det inte bara en fråga i fis program som får mig att häpna. Det finns skrämmande många punkter där som är så korkade att klockorna stannar.

Jag sympatiserar inte med FI, feminismen är större än FI och många feminister sympatiserar inte med FI, precis som alla som vill ha minskad invandring inte sympatiserar med SD.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-20 16:15:44 följande:

Det finns många andra sätt på vilka kvinnor förminskas än genom våldtäkt, misshandel och pyskisk terror. 

Som kvinna upplever jag att män gärna försöker använda härskartekniker för att förminska mig. Jag tror att det handlar om att dessa män känner sig lite osäkra kring mig som kvinna, inte att de medvetet vill förtrycka mig. Personligen tycker jag att det viktigaste du kan göra är att reflektera över ditt eget sätt att tänka på kvinnligt och manligt och försöka komma ihåg att många av oss vill bli tagna på allvar, förtjänar att bli tagna på allvar eftersom vi är människor precis som du. 

Jag blir kränkt då män försöker stämpla på mig egenskaper enbart baserade på mitt kön. Att jag skulle vara mer känslomässig och därmed mindre intellektuell än dem, varför det? Jag låter sällan mina känslor styra mig, speciellt inte på mitt arbete, så varför förutsätta något sådant baserat på att jag är kvinna? Det var Freud som påstod detta, på 1800 talet om jag inte minns fel, har en del inte lärt sig någonting sedan dess?

Som sagt tror jag att allt bottnar sig i dessa mäns osäkerhet och i deras egna mänskliga brister, men fortfarande är det män som har mest makt i samhället. 

Jag behandlar kvinnor som människor, respekterar dem precis på samma sätt som jag respekterar män. Lyssnar på dem och försöker ej förminska dem. Många män med mig likaså. Så jag har rent mjöl i påsen. Och vill således inte buntas ihop med de som beter sig såsom du beskriver.
  • Anonym (Förklaring?)
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 18:25:36 följande:

Ytterligare än man som tycker han bör få medalj för att han inte våldtar. Hur många ggr har man inte hört killar stolt deklarera att "jag slår aldrig brudar" som om detta vore nåt de ska bli dunkade i ryggen för istället för att vara självklart. Så jävla tröttsamt att höra. Extremt naivt och okunnigt att tro att det är det saken handlar om...låååång väg kvar att gå har vi uppenbarligen.

Seriöst, var det det bästa du kunde till saklig debatt om det jag tar upp i trådstarten?
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-20 18:33:14 följande:

Så länge du behandlar kvinnor på samma sätt som du behandlar män kommer du inte att behöva klumpas ihop med dem. Sedan är det ditt eget val om du väljer att ta åt dig av den generella diskussionen, men den kan inte ta hänsyn till alla individer, utan talar om ett problem i samhället. Ett verkligt existerande problem. 

Problemet är att individerna är ganska många till antalet. Men visst, kvinnor står ut med mycket skit av män. Precis som vissa män står ut för skit av andra män.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-21 10:24:40 följande:

Nä, det är väl klart, men man måste väl ändå säga att F! är den största organiserade feministiska rörelsen som man dessutom måste förmoda har formulerat ett partiprogrammet med de viktigaste feministiska frågorna. Att du och många andra sedan har era egna definitioner av feminism är klurigt. Liksom lite som att jag skulle kalla mig kommunister och samtidigt agitera för total privatisering. Tycker nog att du bör överväga att strunta i etiketten om du är långt ifrån F! ideologiskt. Lite på samma sätt som vpk fick ge upp etiketten "komunist" för att den ismen var så besudlad med dummheter som inte alls hade med komunism att göra.

Men feminismen är ju återigen större än FI. Jag är trygg i etiketten feminist och att inte sympatisera med FI. Som om ett parti på 3% skulle få lov att göra anspråk på en hel rörelse...
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 14:04:01 följande:

Nä men se. Ett perfekt exempel på vilka män det är som gör feminismen så nödvändig. Här sitter han i sin priviligierade stol och vräker ur sig otidigheter riktat mot kvinnor som ett äkta anonymt nättroll. 

Tack för demonstrationen. Feminismen KAN aldrig gå för långt. Inte så länge sådana här idioter fortfarande existerar. 

Feminismen kan riktas fel, men inte gå för långt i sina visioner.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 16:20:19 följande:

Oroa dig inte. Du kan inte "splittra feminismen" 

Nej, det är väl svårt. Men vill at det skall vara lättare att kritisera fanatiker inom feminismen.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 16:21:39 följande:

Riktas "fel"? Det beror nog på vem du anser har tolkningsföreträde. 

Ingen. Men den kan riktas som en fanatisk ilska över det manliga könet. Det måste stoppas. Men den medelmåttiga feministen hatar naturligtvis inte män, jag bara uppmärksammar att det finns.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 22:26:39 följande:

På vilket sätt riktas det fanatisk ilska mot män? Och av vilka?

Vad är medelmåttig feminism? 

Jag är feminist därför att jag vill att kvinnor och män ska vara jämlika i samhället. Det innebär att mannens privilegier kanske inskränks och kvinnans privilegier utökas. Så som all fördelningspolitik för att nå rättvisa.

Extremfeminister som Lady Dahmer, Fanny Åström osv.

Du är ett exempel på medelmåttig feminist, eller mainstream kan man säga. Tar du avstånd ifrån de jag nämnde ovan?
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 22:27:25 följande:

På vilket sätt är det inte möjligt att kritisera feminism? Du gör det exempelvis i den här tråden. 

Jo, det är möjligt. Men vill att fler borde kritisera feminismens avarter, inte feminismen generellt. Det är skillnad.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.