• DickRex

Feminist, förklara detta för mig.

Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-20 17:56:38 följande:
    Tyvärr, du kommer inte fram till något konkret som handlar om ett faktiskt förtryck av män, så det är vanskligt att bemöta dig.

Det med kvinnoförbund var ditt exempel, inte mitt.
    Men snälla du!!! Du frågade var män utesluts, och inte var de förtrycks. Därav svarade jag på var män utesluts. Och jag anser nog att det är problematiskt idag att kvinnor stänger in sig själva i de sammanhang jag gav exempel på. Och det handlar då inte om förtryck av män, utan om att kvinnor avskärmar sig och eldar på varandra i frågor om förtryck, att "män är djur" och kvinnor "offer" i största allmänhet. 

...men om vi ska ta den biten med förtryck då. I vilka sammanhang anser du att män förtrycker kvinnor? (...på det viset att det idag krävs ett brett agerande mot "alla" män, i samma anda som att utesluta dem i alla tänkbara sammanhang.)
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 12:54:16 följande:
    Hur många kvinnor talar om män som djur? Kvinnor är också djur, rent biologiskt.

Våldet, naturligtvis. Och ja, män utsätts för mer våld än kvinnor, men de som använder våld är nästan alltid män. Då är inte min lösning att gnälla på kvinnor. Utan att kartlägga könsrollerna och förgöra dem, hur det än skulle gå till. Och med män som använder avser jag då inte "alla" män. Män på individuell basis kan vara jättebra. Bara så att vi är klara med den biten.

Vad anser du vore bra lösningar för ett mer jämställt samhälle? (utan att bara gnälla på det du ogillar idag)
    Nähä, menar du att vi människor är djur, det var nytt...

...och med tanke på våldet igen då. Kvinnor är inte mer slagna (eller förtryckta) av sina män än tvärt om. Man kan därför inte riktigt prata om "mäns våld mot kvinnor", eftersom det ger en felaktig bild av problematiken. Våldet mellan könen är ganska lika från båda håll. 
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

...och i övrigt anser jag att vi har ett jämställt samhälle ur det perspektivet att kvinnor har samma rättigheter som män. De skillnader som sedan finns (löneskillnader) beror på:
    - att kvinnor är sämre på att löneförhandla
    - att kvinnor inte byter jobb lika ofta som män
    - att kvinnor gör aktiva val till låglöneyrken
    - att kvinnor inte vill ta på sig ansvar för sådant de inte känner sig ha kompetens

Allt detta har sin grund i testosteron, vilket gör män mer riskbenägna. Pga detta hormon så trycker män på hårdare i löneförhandlingar, byter jobb oftare (än mer trygghetssökande kvinnor) och (lite omdömeslöst) tar på sig uppdrag de inte är kompetenta för. Men detta kan inte samhället göra något åt.

Ska det vara så förbannat svårt att säga åt tjejer att de får ta lite eget ansvar för sin situation? 
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 13:24:58 följande:
    Äh, jo. Eftersom män slår kvinnor mycket oftare än kvinnor slår män. Dessvärre slår män andra män också. 9 av 10 som brukar våld i vårat samhälle är män. Där har vi problemet.
    Men sansa dig nu! (Är du verkligen nykter?) Nu snackade vi väl om förtryck av kvinnor, och DU menade att män slår kvinnor. Vad sjutton har "9 av 10 som brukar våld i vårt samhälle är män" att göra med det? Det är en intressant fråga men har inget med kvinnoförtryck att göra. Förtryck genom våld mot kvinnor var ämnet. (På ditt initiativ) ...och jag replikerar då med en länk till en artikel om en undersökning som visar att män och kvinnor i heterosexuella relationer är lika mycket slagna av sina partners. Vill du fortfarande hävda att det finns något slags specifik "kvinnoförtryck" genom våld i dagens samhälle (som vi måste bekämpa genom åtgärder mot män), eller är det så att det finns en våldskultur i allmänhet som vi ska diskutera?
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 13:58:14 följande:

Jag sade ju att män är mera utsatta för våld än kvinnor. Men det är en beskrivning av läget. Sedan kommer man till lösningsbiten. Då menar jag att man måste komma tillrätta med könsrollerna för att komma till bukt med att 9 av 10 av de som brukar våld är män.

Har du några lösningar överhuvudtaget?

Äh, jag ger upp. Är du knäpp, full eller driver du med mig? Kan du inte försöka hålla dig till tråden!

...och ja, jag har lösningar på massor av saker. Jag svarade i förgående fråga, men nu verkar du ju ha bytt tråd igen, så jag vet inte. Du frågande mig först om var män uteslöts, och jag svarade med massor av exempel på det. Du svarade inte på det, utan då växlade du till "förtryck av kvinnor" och tog upp "våld mot kvinnor". Jag replikerade på det och visade att män är lika mycket slagna av sina kvinnor som tvärt om. Detta kommenterar du inte över huvud taget, utan växlar spår igen och börjar prata om att det 9 av 10 som utövar våld är män, och att vi behöver komma till bukt med könsrollerna.

Ja, ja, ja, jag vet och håller med dig i mycket, men kan du inte någon gång kommentera eller svara på det jag skriver istället?
  • DickRex
    pyssel skrev 2015-03-21 14:42:20 följande:

@Dick Rex

Din länk innehåller fler intressanta siffror än "lika mycket", i betydelsen relativt jämn könsfördelning bland antalet våldsutövande i heteroparrelation. De mönster och siffror som handlar om våldets karaktär, förekomst och i vilken utsträckning våldsutsatt man resp. kvinna också är våldsutövare är ointressant för dig när du funderar över lösningar? Jag tycker den siffra du upprepar hela tiden är nog så värd att diskutera (fast hur funkar ditt testosteronspår här?), men varför bortse från övrigt som DN lyfter fram av studiens resultat?

När det gäller lösningar till våldet så har jag ingen riktigt bra lösning (mer än kanske att tydliggöra hur det faktiskt ser ut och vad effekterna av våldet blir) men "lösningen" var inte riktigt det vi diskuterade.

Testosteronets koppling till våldsamhet är väl dokumenterad, men den är ju långt ifrån den enda orsaken till att människor slår varandra.

Läser man studien i sin helhet så fanns det många intressanta saker, och långt ifrån allt är jämnt könsfördelat. Men eftersom TS menar att det finns ett förtryck av kvinnor genom våld, så vill jag trycka på just det där med att det våldet mellan män och kvinnor är ganska "jämställt".
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 15:02:55 följande:
    Jag inbillar mig att man genom att avskaffa sociala könsroller ÄVEN kommer till bukt med att en del män far illa av kvinnor i hushållet.

Jag vill ha konkreta förslag ifrån dig, i en lugn ton, inte en massa gnäll om var män utesluts. Alltså förslag hur det för ALLA kan bli bättre i samhället.
    Ja ja, du svarar fortfarande inte...

...och så kanske jag måste förklara att jag faktiskt skiter i hur många män som blir slagna av sina kvinnor. Det jag stör mig på är att män utmålas som skitstövlar som stänger ute, slår och förtrycker kvinnor (som ofta utmålas som oskyldiga offer). För konsekvenserna av denna skeva och felaktiga bild är att många tjejer upplever en onödigt stor frustration, maktlöshet och utsatthet. Det är t.ex ett faktum är att unga tjejer oftare blir slagna och rånade av andra tjejer än av killar.

Vad det gäller "konkreta åtgärder" för att få bukt med den ojämlikhet som finns mellan könen så är en första sak att helt enkelt försöka se problematiken som den faktiskt är. Kvar då finns nog inte så mycket vi kan göra. Men om de många arga och frustrerade tjejer som idag känner känner av "kvinnoförtrycket" verkligen fick inblick i hur saker hänger ihop så kanske de hade känt sig lite mindre frustrerade, och bara det är ju bra.

Vad det gäller mäns överrepresentation i våldshandlingar så har jag faktiskt inte en aning om vad man ska göra. Att "avskaffa sociala könsroller" låter ju intressant, men:
    - hur ska det gå till?
    - hur vet du att våldet sitter i den sociala könsrollen? 
    Själv tror jag att identitetssökandet är en så stark drivkraft att det är svårt att avskaffa könsroller. Det är sedan så att de som slår är ganska få och ganska IQ-befriade, så jag tvivlar ju på att lösningen är könsrollsradering. 
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-22 10:47:34 följande:
    Ja, vissa män ÄR skitstövlar. Det är bara att konstatera.

I övrigt verkar det som att du anser att vi redan uppnått jämställdhet i samhället.
    Ja, VISSA män är skitstövlar, men det är väl knappast något som alla män ska dömas kollektivt för eller?

...och i övrigt anser jag att vi på flera sätt har uppnått jämlikhet. Det finns t.ex inga lagar eller regler som åsidosätter kvinnor.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-22 10:41:46 följande:
    9 av 10 som använder våld är män. Det vill jag inte kalla jämställt.
    Du återkommer till det där med 9 av 10 som använder våld, men jag förstår inte riktigt varför. Jag vet att det är så, men jag vet inte vad just den siffran har med jämställdhet att göra, för våldet som utövas mellan män och kvinnor är ju ganska jämställt. Män slår i första hand män...

Det finns ju massor av andra siffror som du kan ta upp i så fall om du vill göra skillnaderna mellan män och kvinnor stor, Jag tänker t.ex på skolan, där pojkar faller ur, eller självmord där 3 av 4 som tar livet av sig är pojkar/män. Arbetslösheten är högre bland män, liksom andelen missbrukare. Och andelen män är flera gånger högre än för kvinnor när det kommer till antalet dödsoffer i trafiken, till sjöss och i arbetsplatsolyckor.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-22 18:58:09 följande:
    Nej, det gör de inte. Bara av extrema personer. Men inte av mig och andra "vanliga" feminister.

Så lagar är det jämställdhet handlar om bara?
    Du ber mig svara i en vänlig ton, men då måste jag väl få be dig att för inte läsa mellan raderna och inte koppla bort hjärnan? Skärp dig nu! Jag har väl inte sagt att det bara handlar om lagar! Jag skrev följande:
    ...och i övrigt anser jag att vi på flera sätt har uppnått jämlikhet. Det finns t.ex inga lagar eller regler som åsidosätter kvinnor.
    Läs om, läs rätt! ...och om du har svårt att föra en vettig debatt (dvs undvika att läsa mellan raderna och vantolka det jag skriver) så kan du dra dit pepparn växer!

....men jag anar av ditt svar att du anser att det finns andra tecken på att jämställdheten inte är vad den borde vara i Sverige, och det skulle vara intressant att höra vad du menar?

....och vad det gäller om det bara extrema personer eller inte, som dömer män generellt för vad vissa män gör så anser du en sak, men jag anser en annan. Jag ser tydligt hur många kvinnor, fler än bara dem i F! agerar sexistiskt och dömande mot män. Inget som jag lider av, men som jag tror är skadligt för kvinnor själva.
  • DickRex
    pyssel skrev 2015-03-22 08:26:03 följande:
    Jag kallade det "lösningar" för du själv använder det ordet i dina tidigare inlägg.

Testosteronförklaringen, hur funkar den på din våldsstudie och kvinnor? Du är lite inkonsekvent i dina resonemang: Ena stunden är du renodlad biologist med testosteron som enda betydande faktor för karriär (därav frågan nyss), nästa stund så är humanistiska värden och utövandet av dessa något som mest är sociokulturellt och inget hormonellt förbehållet kvinnor. Ska du vara konsekvent så kan du väl i alla fall kalla kvinnor "gnälliga av naturen" inte en massa om socialt samspel och kulturella mönster om att vi eldar på varandra i våra goa offerkoftor. Eller konsekvent på andra vis t.ex med en kombination av perspektiven?

Angående studien så menade jag att det räcker med att läsa artikeln för att se de huvudpunkter du utelämnat. Det är ju t.ex intressant att fler våldsutövande kvinnor än män samtidigt hävdar att de själv blir slagna.

Tycker uttrycket "lika mkt" är lite lättvindigt använt av dig. Resultatet av studien visar snarare på "lika många", för våldets omfattning och konsekvenser är fortfarande väldigt olika fördelat: Våldet som kräver vård handlar övervägande om kvinnor som slagits av män, resp män som slagits av män(partner eller annan). Och det sexuella våldet som utförs i och utanför förhållande har som tidigare en övervikt av manliga förövare. 

Så den här artikeln och de studier de hänvisar till vänder liksom inte uppochner på allt vi trott om könsfördelning och våld. Ska det motarbetas behövs ju en seriös syn på vad den visar. Att det inte är "ganska jämställt", varken om vi ser på partnervåld eller våldet utanför en nära relation. Det förtrycket, eller vad en nu vill kalla det, sker i betydligt fler situationer än i hemmet.
    Det är svårt med kommunikation... Jag har aldrig menat att det bara är det ena eller andra, och inte heller är det bara testosteron eller något annat hormon som orsakar förändringar i humöret, gör oss aggressivare, mer empatiska, gladare, oroligare osv. Vi påverkas av ljus, miljö, mat och en herrans massa yttre faktorer och till sist de rent genetiska skillnaderna (även i hjärnan) mellan män och kvinnor. Dessa skillnader ska inte accepteras rätt av, men vi kanske måste inse att de finns där, och att lösningen inte bara är att bespotta män och att kräva att bara män ska ändra sig. För att vi ska nå resultat i jämställdhetsfrågan så måste vi kanske inse att många kvinnor gör egna aktiva "dåliga val" (för lönestatistiken i alla fall) genom att välja utbildningar som leder till sedan länge kända lågstatusyrken och deltid. 

...och så till studien då. Om den vänder uppochner på allt eller ej, får väl var och en bedöma, men för mig och många som jag har konfronterat med denna studie så förvånas de över att även kvinnor är så våldsamma, och att resultaten av studien inte står i rimlig proportion till hur det låter i media. Noterar f.ö att du missade att lika många män som kvinnor går i självmordstankar pga hur de behandlas av sin partner.

Vad det gäller det sexuella och även det dödliga våldet så är det hemskt på alla sätt och vis, men det är trots allt en väldigt liten andel män som står för det, och jag tycker nog inte att det kan beskrivas som ett i första hand "manligt våld" och kollektivt döma alla män som ansvariga för den frågan. Det är ett mindre antal individer och knäppgökar i mina ögon, och dessa är män.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.