pyssel skrev 2015-03-22 08:26:03 följande:
Jag kallade det "lösningar" för du själv använder det ordet i dina tidigare inlägg.
Testosteronförklaringen, hur funkar den på din våldsstudie och kvinnor? Du är lite inkonsekvent i dina resonemang: Ena stunden är du renodlad biologist med testosteron som enda betydande faktor för karriär (därav frågan nyss), nästa stund så är humanistiska värden och utövandet av dessa något som mest är sociokulturellt och inget hormonellt förbehållet kvinnor. Ska du vara konsekvent så kan du väl i alla fall kalla kvinnor "gnälliga av naturen" inte en massa om socialt samspel och kulturella mönster om att vi eldar på varandra i våra goa offerkoftor. Eller konsekvent på andra vis t.ex med en kombination av perspektiven?
Angående studien så menade jag att det räcker med att läsa artikeln för att se de huvudpunkter du utelämnat. Det är ju t.ex intressant att fler våldsutövande kvinnor än män samtidigt hävdar att de själv blir slagna.
Tycker uttrycket "lika mkt" är lite lättvindigt använt av dig. Resultatet av studien visar snarare på "lika många", för våldets omfattning och konsekvenser är fortfarande väldigt olika fördelat: Våldet som kräver vård handlar övervägande om kvinnor som slagits av män, resp män som slagits av män(partner eller annan). Och det sexuella våldet som utförs i och utanför förhållande har som tidigare en övervikt av manliga förövare.
Så den här artikeln och de studier de hänvisar till vänder liksom inte uppochner på allt vi trott om könsfördelning och våld. Ska det motarbetas behövs ju en seriös syn på vad den visar. Att det inte är "ganska jämställt", varken om vi ser på partnervåld eller våldet utanför en nära relation. Det förtrycket, eller vad en nu vill kalla det, sker i betydligt fler situationer än i hemmet.
Det är svårt med kommunikation... Jag har aldrig menat att det bara är det ena eller andra, och inte heller är det bara testosteron eller något annat hormon som orsakar förändringar i humöret, gör oss aggressivare, mer empatiska, gladare, oroligare osv. Vi påverkas av ljus, miljö, mat och en herrans massa yttre faktorer och till sist de rent genetiska skillnaderna (även i hjärnan) mellan män och kvinnor. Dessa skillnader ska inte accepteras rätt av, men vi kanske måste inse att de finns där, och att lösningen inte bara är att bespotta män och att kräva att bara män ska ändra sig. För att vi ska nå resultat i jämställdhetsfrågan så måste vi kanske inse att många kvinnor gör egna aktiva "dåliga val" (för lönestatistiken i alla fall) genom att välja utbildningar som leder till sedan länge kända lågstatusyrken och deltid.
...och så till studien då. Om den vänder uppochner på allt eller ej, får väl var och en bedöma, men för mig och många som jag har konfronterat med denna studie så förvånas de över att även kvinnor är så våldsamma, och att resultaten av studien inte står i rimlig proportion till hur det låter i media. Noterar f.ö att du missade att lika många män som kvinnor går i självmordstankar pga hur de behandlas av sin partner.
Vad det gäller det sexuella och även det dödliga våldet så är det hemskt på alla sätt och vis, men det är trots allt en väldigt liten andel män som står för det, och jag tycker nog inte att det kan beskrivas som ett i första hand "manligt våld" och kollektivt döma alla män som ansvariga för den frågan. Det är ett mindre antal individer och knäppgökar i mina ögon, och dessa är män.