• DickRex

Feminist, förklara detta för mig.

Illusion skrev 2015-03-24 01:49:45 följande:
    Som sagt, subjektiva upplevelser av diskriminering utesluter inte en faktisk diskriminering. Jag har aldrig hävdad att de subjektiva upplevelserna inte måste ha realinnehåll. 
    Jo, jag såg det, men formuleringen tycker jag lägger tyngden på att det är den subjektiva som är den huvudsakliga (tunga, intressanta osv) och att den faktiska är mer av sekundär karaktär, och det där vänder jag mig emot.

...och för att inte göra två separata svar på nästa inlägg så tar jag det här.

Bara det faktum att du behöver teoretisera och putta in en massa akademiskt mumbo jumbo för att bortförklara vad studien i korthet visar säger ju en del om hur lite du har på fötterna. Jag har aldrig påstått att våldet ser exakt lika dant ut från båda håll, eller att män och kvinnor har samma motiv. Män gör mycket oftare (om än i ett fåtal fall sett till helheten) större skada och våldtar mycket oftare (men även det ganska sällan sett till helheten). Min poäng var att visa på att den bild som målas upp av kvinnor som oskyldiga offer, och män som "utpräglat" våldsamma inte stämmer. Män är otvivelaktigt våldsammare än kvinnor, men den stora massan av "vardagligt våld" (som lite förenklat inte kräver sjukvård nästan aldrig leder till en anmälan) mellan könen, den är jämnt fördelad mellan könen. Och vad det gäller konsekvenserna så är det bland annat lika många män som kvinnor som bär på självmordstankar pga situationen.

...och annan statistik (från brå) visar att män inte är så utpräglat våldsamma i jämförelse med kvinnor om man ser till barnmisshandel (0 - 6 år). I sex av tio anmälda fall så är det en man som är förövare, och i återstående fyra så är det då en kvinna. Återigen är män värre, men det faktiska förhållandet 60/40 motsvarar inte den förhärskande bilden av den fromma mamman och den argsinte fadern som de flesta människor bär på. Det här är lätt undersökt i din närhet. Ställ bara den raka och enkla fråga till folk: Hur tror du att det ser med könsfördelningen när det gäller barnmisshandel; är det 50/50 eller vad tror du? (och så ber du om en siffra). INGEN (och då pratade jag med en hel del feminister i valrörelsen) kom i närheten av det faktiska antalet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-24 11:00:49 följande:
    Teoretisera och använda mig om en massa akademiskt mumbo jumbo? Jag tyckte snarare att jag förenklade artikelns syfte. 
    Motiv bör tas i beaktning när man hävdar att våld är lika utpräglad/lika vanligt bland kvinnor som män. Som sagt, att kvinnor använder "vardagligt våld" gentemot männen (som i högre grad använder sig av grövre våld) kan vara mycket väl vara i självförsvar, något studien påpekar. En annan rimlig förklaring som studien belyser, som tidigare nämnt, kan vara att kvinnor lättare minns när de har använt våld då våldsutövande ses som skamligt utifrån ett kvinnligt könsperspektiv. Sedan finns det studier som visar på att kvinnor som har blivit utsatta av våld under en längre tid av sin partner, börjar använda våld tillbaka. Detta då som ett uttryck för den destruktivitet hos utsätts för. Tycker du att sådana motiv kan hamnas i samma kategori för vad som blir synonymt med "likvärdig utsatthet av "vardagligt" våld bland män och kvinnor"? 

Du kan inte använda denna artikel som belägg för dina argument. Den håller inte för det. Sedan får du säga vad du vill. Denna artikel är en slags inflygning i ett ämne och bör därför tas med försiktighet. Vidare forskning behövs innan man kan göra sådana ställningstaganden som du gör. Du läser av den för lättvindigt skulle jag vilja påstå. 

Ja, det är väldigt vanligt att dessa män som använder sig av våld är självmordsbenägna eller har självmordstankar. Det är också mycket vanligt att de är socioekonomiskt utsatta och har psykiska problem. Många män har till och med sökt hjälp hos psykiatrin men nekats, vilket i många fall har fått förödande konsekvenser. 

Och din poäng att kvinnor inte är offer för mäns våld tycker jag är så oetisk på alla olika sätt, speciellt mot de kvinnor som dagligen förtrycks och utsätts för våld världen över, men anmäler inte just för att de inte kan se sig själva utifrån en bild om att vara offer (vissa har ju inte ens möjlighet i sina länder). Även om du inte menar på detta sätt, förmedlar du just den bilden i och med det du producerar fram i skrift. Sedan att du inte vill diskutera hur våldsbenägna män är utifrån ett globalt perspektiv är mycket lustigt. 
    Faktum kvarstår - faktiska siffror visar på att att även kvinnor slår sina män, och det i så hög utsträckning att man inte kan utmåla män som utpräglat våldsamma och kvinnor som utpräglade offer. Dessutom så tror jag du missade att det konstaterats tidigare att män i dessa undersökningar "skrattar bort" våld från kvinnors sida. Det är alltså sannolikt än fler män än vad studien visar som blir slagna. Men andelar och motiv hit eller dit kanske inte spelar så stor roll. Detta styckets inledande mening är det avgörande. 

...och eftersom det ser olika ut i olika länder, men att vi lever i Sverige, att vi i tråden bara berört Sverige, att TS rimligen utgått från Sverige i sin frågeställning och att jag själv faktiskt bara bryr mig om hur jag blir behandlad i Sverige så tycker jag inte att det är så märkligt att vi bara har berört frågan ur ett Svenskt perspektiv. Jag kan förstå att det gagnar dina syften att plocka in andra länder, för där är ju kvinnoförtrycket ofta mycket påtagligt. Men jag har som sagt var bara uppfattat att det är den Svenska feminismens motiv, smutskastning och orimliga krav i nutid som har varit på tapeten.

Sedan måste jag få rätta till en sak. Jag har inte alls påstått att "kvinnor inte är offer för mäns våld". Det där är ditt påhitt! Jag skrev "oskyldiga offer", och där jag är uppväxt så blir innebörden av meningen en helt annan med det tillägget. Ska du kasta skit på mig så kan du väl i alla fall göra det för det jag själv skriver och inte pga dina egna hjärnspöken.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 12:26:20 följande:
    Du får akta dig så att Familjeliv inte plockar bort dina inlägg. Då syns ju inte din antifeministiska propaganda.
    Äh, det gör inte så mycket, då skapar man ju bara ett nytt konto.
  • DickRex

....men sedan skulle jag inte vilja säga att jag sprider någon antifeministiskt propaganda diret. Jag slår ju bara hål på den IQ-befriade propaganda som feminister sprider. Känner inte att det är direkt "anti" utan mera sakligt argumenterande emot dumhet.

• DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 14:48:28 följande:
    Men du är ju emot feminismen som sådan väl? Då är det ju anti i någon mening.
    Jo, det har du faktiskt rätt i. Vad jag egentligen menade (fast inte kunde formulera) är att jag är mer "anti" till dumhet än feminism. Tyvärr drar ju feminismen på så illa mycket dumhet idag att klockorna stannar...
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 15:41:11 följande:
    Det är endast en subjektiv uppfattning.
    Nej det är inte min uppfattning, utan det är bara så det är helt enkelt.  
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-24 21:11:53 följande:
    Du står själv för den övervägande delen dumhet i den här diskussionen. Rimligen borde du vara anti mot dig själv. 

Jo, jag vet att jag kan vara hård i tonen (dumt, jag vet) men i sak har jag ju rätt. ...eller ingen har ju kunna visa att jag har fel i alla fall
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-24 21:09:48 följande:
    Förstår du inte att du gör dig själv till åtlöje, och att du på ett lysande sätt demonstrerar precis varför feminismen är så nödvändig. Varför har du ett sådant behov av att bete dig nedlåtande mot kvinnor. 

Jag tycker att du ska söka hjälp för det där beteendet. Det är inte sunt. 
    Det är svårt att bemöta dig när du kommer med lösa anklagelser utan att precisera dig. Det är fullt möjligt att jag uttryckt mig manschauvinistiskt av bara farten, men jag kan inte se var. Själva ämnet är ju på slak lina, så det är lätt att trampa snett, men... Nä, var?
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 22:10:18 följande:
    Är du gift förresten?
    Är du böj?
  • DickRex
    nordanvind skrev 2015-03-25 09:27:43 följande:
    Fast min käre proffsdiskuterare. Inte heller du har visat att du har rätt. Ni diskuterar åsikter. Rätt eller fel går inte att visa då .
    Äh, du är ju helt blåst, nordanvind

I någon mening är ju naturligtvis allt en fråga om åsikter, och en av mina åsikter (som jag har klargjort många gånger redan) är att män är våldsammare än kvinnor, att de våldtar och mördar på ett sätt som inte kvinnor gör. Min åsikt i den frågan ligger ju helt i linje med både fakta och den allmänna uppfattningen, så den behöver vi ju inte diskutera. Sedan har jag en annan åsikt, och det är att den "allmänna uppfattningen" eller "bilden" av kvinnor (i förhållande till män) är att de endast är oskyldiga offer. Fakta angående kvinnor säger dock att även de i någon grad slår både män och barn, och min uppfattning är att dessa fakta står i strid med den allmänna uppfattningen av kvinnor (som fromma oskyldiga offer för mäns våld och förtryck).

Varför vill jag då framföra dessa (mina åsikter)? Ja, uppenbart inte för att försvara män, utan för att jag känner för de många flickor som felaktigt anser sig tillhöra en exklusivt våldsutsatt grupp, och som känner sig predestinerade till ett liv i förtryck om de inte tar till strid. Dessa flickor känner ofta en stark omotiverad känsla av "vi och dom" och engagerar sig (påhejade av feminister) i sammanhang där män utesluts, och de bidrar därmed själva aktivt till det "vi och dom" som ingen vill ha. Det finns visserligen en liten del av ett faktiskt "vi och dom", men till största delen är det ett stort samstämmigt "vi", kanske 90% av alla män och 95% av alla kvinnor (de där siffrorna är inte vetenskap, utan visa bara vad jag anser mellan tummen och pekfingret) som är mot diskriminering, våld och förtryck. 
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-25 11:05:42 följande:
    Hela din argumentation bygger på lösa anklagelser helt utan precision. 
    Jag är inte förvånad över att du har svårigheter med att följa bristen på logik och reson. 
    Precisera är du snäll. Var har jag en lös anklagelse som över huvud taget når upp till den höjd som din gjorde just nu? Jag bad dig redan förra gången att precisera dig, men du återkommer än en gång utan att ge ett exempel. Vad är du ute efter? Driver du med mig eller är du sådan av födsel och ohejdad vana?
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-25 11:43:16 följande:
    Hur många förklaringar behöver du? 
    Du har hakat upp dig. 
    Sök hjälp. 

Ja du, då är vi två då, för du fortsätter att anklaga utan att precisera...

Jag sätter sträck här.

• DickRex
    Snillen spekulerar...
    Följande lilla dialog utspelar sig mellan två genusmedvetna feminister. Inledande fråga ställs till mig.
    Solidaritet skrev 2015-03-25 12:45:03 följande:
    Är du kvinna?
    Jag tänker; spelar det någon roll?
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-25 12:51:05 följande:
    Haha, om han var det skulle jag få en hjärtattack.
    Jag tänker; oj, så starka fördomar om skillnader mellan könen... 
    Solidaritet skrev 2015-03-25 12:58:40 följande:
    Skrattande 
    Hen verkar lite förvirrad överlag, ingenting skulle förvåna mig i det här läget. 
    Jag tänker; "förvirrad" och "ingenting skulle förvåna". Vad menar "Solidaritet"? Menar han att kvinnor... Nä!
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-25 13:07:27 följande:
    För det första. Jag skriver inte till dig för att jag vill ge dig uppmärksamhet. Jag skriver detta för att jag hoppas att jag når ut till de utsatta kvinnorna runt om i landet som tvivlar på att de blir utsatta och istället ser sig som "icke oskyldiga offer".

"Fromma oskyldiga offer för mäns våld och förtryck".

Så nonchalant att jag inte kan undgå att bli förbannad. Vet du varför det finns skyddade boenden, sekretessmarkering, kvarskrivning etc. Jo, detta för att våldsförövare får gå fria i dag trots att de utsätter sin partner för våld, just för att man behöver surrealistiskt starka bevis. Dessutom finns det en jargong hos polisen och socialen som säger allt annat att de upplever kvinnors våldsutsatthet som trovärdigt. Ett exempel går att härleda till det hemliga register polisen förde om misshandlade kvinnor. Så denna bild om kvinnor som oskyldiga offer som du i högsta grad vill demontera existerar inte om man exempelvis tittar på de juridiska ramarna.  

Problemet ligger snarare i att kvinnor får utstå för mycket våld och förtryck utan att de får något relevant gehör. 

Att det skulle finnas flickor som felaktigt anser sig tillhöra en exklusiv våldsutsatt grupp är helt vansinnigt att skriva. Det är snarare så att det våld kvinnor får utstå har normaliserat som en del av förtrycket och att det därför finns ett stort mörkerantal eftersom kvinnorna inte vet om de blir utsatta. 

Jag hoppas verkligen ingen går på den retoriska dynga du förmedlar samt att de kvinnor som tvivlar på att de blir utsatta och/eller ser sig som medskyldiga (eller som icke oskyldiga offer) inte tar till sig denna skymf till kunskap om kvinnors våldsutsatthet. 
    Det berör mig faktiskt att du blir så upprör över något du läst mellan de rader jag skrivit. Så lugna ner dig lite nu.
    - Jag har uttryckligen sagt att mäns våld är grövre än kvinnors våld
    - Jag har aldrig 
    sagt att det inte finns våldsutsatta kvinnor som behöver stöd 
    - Det är inget konstigt att påstå att det finns tjejer som anser sig tillhöra en exklusivt våldsutsatt grupp (kvinnor). Jag har t.ex pratat med många arga manshatande valarbetare från F! som inte har en aning om den studien som visade att lika många män som kvinnor blir slagna, och som upplever förtryck, av sin partner i heterosexuella förhållanden. Utan dessa tjejer lever i den frustrerande villfarelsen att den stora mängden våld är lika dant fördelad som den lilla andelen grovt våld (där män är långt mycket värre).
    - Sedan menar du (helt utan källhänvisning och ganska förnedrande) att kvinnor inte skulle förstå när de har blivit utsatta för våld. I den vetenskapliga studien som du dissekerat i hopp om att göra den mindre graverande för kvinnors eget våld så skriver de att det faktiskt är snarare är män som viftar bort kvinnors våld som småsaker.

Till sist: När du läser vad jag skriver så måste du förstå att jag inte är ute efter att bagatellisera de kvinnor som är våldsutsatta, eller att rättfärdiga mäns våld genom att påvisa att kvinnor slår (fast inte lika våldsamt) sina män lika ofta som tvärt om. Det jag vill åstadkomma är en mer nyanserad bild av våldet än den starkt polariserande (och som jag tror, kontraproduktiva) bild som många rabiata feminister målar upp. Den väcker mycket hat och leder till ett debattklimat om våld i nära relationer där kvinnor och män inte kan mötas. Se bara på dig själv. Jag hänvisar till en Svensk vetenskaplig studie som visar en mer nyanserad bild, och du blir topp tunnor rasande på mig, och hävdar att den studien visar något annat än den visar....
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-25 22:07:29 följande:

DickRex: Varför bara titta på våld i hemmet eller i relationer?

Varför inte se det totala våldet? Där män är kraftigt överrepresenterade i förövarpositionen, men även utsatta själva.

Du TS, sag saknar ord för att beskriva dig, dina inlägg och frågor...

Två saker:
    - Att män i första hand slår män och samtidigt står för den överväldigande delen av allt våld, är något alla vet, och en diskussion om det i denna tråd skulle dessutom vara hejdlöst OT.
    - Om du läste vad jag skrev var själva syftet för mig, att nyansera den polariserade bilden där bland annat kvinnor i allmänhet utmålas som oskyldiga offer så kanske du förstår att det du föreslår inte skulle tillföra någonting.

Snälla TS, kan du inte tänka lite längre innan du besvärar dig eller mig med dina frågor? Speciellt när det är sådana som du har ställt och fått svar på tidigare.
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-25 22:49:59 följande:
    Mm? så nyanserat. Bara pågått sedan 70-talet, alltså tolkningar av kvinnors och mäns självrapporter kring våld.
    Historia är ett annat ämne. Jag förnekar inte att det säkert har varit mycket värre förr, men det har skett en förändring, och det är ju faktiskt idag vi lever. Och eftersom det rimligen är läget idag som vi vill förändra så måste det väl ändå vara det faktiska dagsläget vi ska utgå ifrån. Historiken kan möjligen vara bra för förståelsen av varför vi är där vi är, men framstår för mig som helt irrelevant när det kommer till reella och och adekvata åtgärder för att komma härifrån och framåt.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.